Welke kunstmest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Welke kunstmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:59

Wij hebben ca. 2 hectare weidegrond en moeten dit jaar voor het eerst mesten, dus ik heb nog weinig ervaring met wat ik het beste kan gebruiken.

Ik zie zakken vanaf 25 euro (25 kilo) Ik denk dat het wel goedkoper kan?! Welke gebruiken jullie en wat kost dit?

Het is trouwens de bedoeling om het met de hand te doen.

Dakario

Re: Welke kunstmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:09

Gewoon lopende koeienmest gebracht door loonwerker. Maar dan moet je zeker 10-15 dagen wachten voordat paarden erop mogen dat in verband met wormen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:10

Ik wil het niet door een loonwerker laten doen maar korrels nemen. De loonwerker moet ook betaald worden en wij zijn net begonnen met de stal.

En we hebben een paddock Paradise met loopgangen waardoor er niet makkelijk doorheen te rijden is met een tractor.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:19

Seferto-horse, €14,95 voor 25 kg. Deze is speciaal voor paardeweide geschikt. Langzame stikstofafgifte zodat je in het voorjaar niet met een gigantische groeispurt zit van het gras. En dus teveel eiwitten.
Ik koop het zelf bij www.hanvanvossen.nl daar staat nog meer info.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:06

Kunstmest is de dood voor je wei op den duur. Het doodt het bodemleven. Je kunt best een jaar geen organische mest opbrengen, maar blijf dat niet doen. Ga dus volgend jaar wél laten bemesten met organische mest.

Het opbrengen van koemest is geen enkel gevaar voor (koeien-)wormenbesmetting. Die overleven niet in paarden.

De ENIGE reden om paarden een tijd van je land te houden na het bemesten, of dat nu met organische koeien- of varkensmest of met kunstmest is, is dat je je gras wilt laten GROEIEN. Er is geen énkele andere reden, poep en kunstmest is niet giftig/gevaarlijk etc. Ook kunstmest niet. Dat is gewoon een zoutverbinding. Er is één uitzondering, dat is kalkcyanamid. Dat bevat een cyanideverbinding. Maar dat is een meststof die (hoewel héél goed bruikbaar) zelden wordt verkocht.

En hoe lang je je paarden er af houdt is alleen maar afhankelijk van hoe lang je je gras wilt hebben voordat ze er op gaan.

Kunstmest die meestal gebruikt wordt is kalkammonsalpeter. Dat geeft een stikstofpiek. Wil je dat niet, kun je gewoon NPK mengmest nemen met een in verhouding lagere N.

Zakken van meer dan 50 kn mogen vanwege de arbowet niet meer verkocht worden. Héél af en toe worden nog wel eens 50 kg zakken aangeboden. Aangezien je je daar een breuk aan sleept, zou ik dat afraden.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:15

liempje schreef:
Ik wil het niet door een loonwerker laten doen maar korrels nemen. De loonwerker moet ook betaald worden en wij zijn net begonnen met de stal.

En we hebben een paddock Paradise met loopgangen waardoor er niet makkelijk doorheen te rijden is met een tractor.

Loonwerkers of boeren brengen de mest meestal gratis. Ze zijn al lang blij als ze van die mest af zijn. Als je kleine loopgangen hebt kun je misschien het beste een boer vragen. Die hebben vaak zelf een kleine tractor met ton. Loonwerkers komen meestal met wat groter gereedschap aanzetten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:45

Alle boeren in het dorp zijn nu aan het (kunst-)mest uitrijden, vaak willen die voor een kleine vergoeding ook wel je weide meenemen. Rundermest doen ze vaak gratis, zeker als ze je weidevlakken mogen opnemen in hun mestboekhouding, nadeel is wel dat ze met een giertank komen en dan alles onder de "stront" zit, in Duitsland hoeft niet geinjecteerd te worden. Wij laten onze paardenmest altijd twee jaar liggen en laten het dan uitrijden door de loonwerker, die komt dan met een kraan en een trekker met mestspreider dit kost 100,--.