Rijden na enting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Rijden na enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:53

Hey Bokkers,
Wie weet of je hier gelijk mag rijden na de enting? op stal zegt iedereen van niet, maar hoor net dat dat dus wel gewoon kan..

Wie weet wat er nu echt waar is??

LiannePuthzy

Re: Rijden na enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:53

volgensmij kan je gewoon meteen rijden, athans dat doe ik wel gewoon

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:55

Welke enting? Bij tetanus mag ik wel rijden de dag erna maar het paard mag niet zweten en ik moet ermee rekening houden dat ze een stijve nek kunnen hebben en dus wat minder soepel zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:56

Tegenwoordig mag je gewoon rijden.
Vroeger mocht je een paar dagen niets doen (of niet je paard in het zweet rijden).
Maar toen waren de entingen anders van samenstelling.

Wel even opletten of je paardje geen last ervan heeft/krijgt.
Soms kan de hals/borst wat stijver worden door de prik.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:56

Ik heb geleerd dat het beter is om ze even niet in het zweet te werken.. Maar heb dit zelf nooit van een veearts gehoord (en eerlijk gezegd ook nooit gevraagd..)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:57

cashlee schreef:
Ik heb geleerd dat het beter is om ze even niet in het zweet te werken.. Maar heb dit zelf nooit van een veearts gehoord (en eerlijk gezegd ook nooit gevraagd..)

Mijn arts zegt het wel, tenminste heb er een tijdje geleden naar gevraagd en toen werd mij aangeraden niet te hard te laten werken de eerste dag/twee dagen na de enting.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:57

Ik heb dat ook geleerd, maar ik geloof ook wel wat Brainless zegt... Maar als ik nu naga hoe mijn arm
voelde na mijn laatste enting (DTP in de bovenarm), dan gun ik mijn paardje een dag rust na de enting :')

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:00

t geval is dus.. ik heb nu al een week niet gereden omdat ze de 1e keer de rhino vergeten was en die kwam ze vandaag even doen, terwijl ik vandaag dus eigenlijk weer 'mocht' rijden... ben echt zo chagrijnig...

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:02

Hier zijn ze een paar weken geleden geënt. Had het nog aan de veearts gevraagd omdat ik 's avonds les had. Ze zei dat ik gewoon mocht rijden maar het een beetje rustig aan moest doen, zeker als ik merkte dat paard er last van had. Ik heb niks gemerkt en heb gewoon lekker gereden!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:03

Ik heb altijd geleerd dat het paard na elke enting beter 24 uur niet zweet.
Dit hou ik ook altijd aan na een enting :j

Vandaag is mijn pony geënt tegen schimmel en morgen wordt dus een wandeldagje :)

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:04

Je paard is er meestal niet 100 % fit van en zal dus waarschijnlijk ook niet zoveel zin in hebben. Ik laat het persoonlijk liever even 1 a 2 daagjes zitten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:12

Na de rhino enting is mijn paard 3 dagen down, ik ga dus niet rijden. Hooguit een beetje low profile laten lopen in de longeerring.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:15

Kyra is gewoon Kyra na de enting.. ik ga het denk ik maar proberen morgen...

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:18

Het hoeft niet meer, mits je hem niet heel erg in het zweet rijdt. Maar ik laat hem toch altijd 1,5 dag staan.
Iets wat wel mag hoef je natuurlijk niet te doen, alleen omdat het mag, kijk naar wat je paard fijn vind!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:20

xApple schreef:

Vandaag is mijn pony geënt tegen schimmel en morgen wordt dus een wandeldagje :)

Dat hou ik ook altijd aan. Anderen hoor ik er weer over dat ze 3 dagen later nog niet gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:22

Ik hou 2 dagen 'rust' aan na een enting, maar ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn merrie heel extreem kan reageren op de enting. En man, die 2 of 3 dagen die je dan even niet kan rijden, daar ga je echt niet dood aan. Het is rot, maar die paar dagen op de rest van het jaar...

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:23

Nies_ schreef:
xApple schreef:

Dat hou ik ook altijd aan. Anderen hoor ik er weer over dat ze 3 dagen later nog niet gaan rijden.

Ja hier op stal dus ook. Kyra is vanochtend geënt dus dan zou ik wel morgenavond mn les kunnen rijden.. ik twijfel wel nog een beetje..
Edit:
chelle_dora schreef:
Ik hou 2 dagen 'rust' aan na een enting, maar ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn merrie heel extreem kan reageren op de enting. En man, die 2 of 3 dagen die je dan even niet kan rijden, daar ga je echt niet dood aan. Het is rot, maar die paar dagen op de rest van het jaar...

Ja daar gaat het me ook niet echt om, maar wil t wel graag weten.. ik heb niet een paardje die je 1,2,3 zomaar kan stilzetten, en zeker niet een week (ivm spierbevangenheid). nu staat ze dus al een week stil en dat is een risico..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 23:20

Mods ik heb mn antwoord, hier mag een slotje. BVD

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:05

Je mag je paard niet in het zweet werken 3 dagen. Dat zegt mijn DA. Ik rij meestal de dag zelf en de dag erna niet. Dag 3 bijv. een rustig buitenritje. Als het niet te warm is. Anders zweet ie alsnog :)