oude bak op kleilaag 'reanimeren'...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

oude bak op kleilaag 'reanimeren'...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 00:17

Hallo,

We willen graag onze rijbak van 14jaar nieuw leven inblazen. De bak is zoals gezegd al wat jaartjes oud. We hebben al een paar keer zand erop gedaan maar de dikke kleilaag komt telkens weer omhoog. Dit zorgt ervoor dat uiteindelijk hey zand ver te zoeken is, water blijft staan en de bak 1 en al natte blubberige ellende wordt...

Ik lees vanalles over drainage buizen, worteldoeken, schelpenzand.... wat is jullie rrvaring?

Ik ben recreatief ruiter die 2 á 3x per week rijdt.

Hoor het graag! :)

drae

Re: oude bak op kleilaag 'reanimeren'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:22

Drainage buizen zouden denk ik wel helpen voor het water, mits het goed gedaan wordt. Bij kennissen is dit niet zo gebeurt en mogen het nu allemaal over nieuw doen..
Met worteldoeken en schelpenzand ben ik niet bekend.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:26

ED --> VSW

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:35

Dat worteldoek is ervoor om te zorgen dat de kleilaag niet vermengt met het zand.
Dus eerst gleuven maken, doek erop, drainagebuizen in de gleuven, goede afvoer maken naar een water/sloot/lager gebied en dan een goede laag zand erover. Liefst nog een steverige toplaag erop met minder scherp zand en eventueel snippers.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:46

Suzanne F. schreef:
Dat worteldoek is ervoor om te zorgen dat de kleilaag niet vermengt met het zand.
Dus eerst gleuven maken, doek erop, drainagebuizen in de gleuven, goede afvoer maken naar een water/sloot/lager gebied en dan een goede laag zand erover. Liefst nog een steverige toplaag erop met minder scherp zand en eventueel snippers.

Ik zou de drainage buizen niet op het doek leggen, maar eronder.
Meestal doen ze in die gleuven van de drainage nog iets van kiezelstenen of grit, voor de waterafvoer te bevorderen.
Dit voor als je paarden gaan graven. Dan graven ze je buizen op. En omdat zand drainage buizen verstopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:50

Is de hele bodem klei of heb je een kleilaag die je af kunt graven? Dan ben je natuurlijk van het hele geklier met klei af.

Ik heb op een stal aan de kust gereden die schelpenzand hadden liggen, die bak lag heel goed maar ik was er niet graag afgevallen, waren allemaal kleine mesjes imo. Dus dan moet je iig veel fijner gemalen hebben dan in die bak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:35

Sabbientje schreef:
Ik zou de drainage buizen niet op het doek leggen, maar eronder.
Meestal doen ze in die gleuven van de drainage nog iets van kiezelstenen of grit, voor de waterafvoer te bevorderen.
Dit voor als je paarden gaan graven. Dan graven ze je buizen op. En omdat zand drainage buizen verstopt.

Dat is de fout die de meeste mensen maken. De buizen direct op de klei leggen.
Binnen de kortste keren zitten je buizen helemaal dichtgeslibt.

Grind moet in de gleuven, over de buizen heen. En dan een goede dikke laag zand.

Ja buizen opgraven kunnen ze doen, dat klopt. Er zijn ook manieren om een laagje gebroken puin over de buizen heen te leggen of zelfs kunstgras van tennisbanen. Dat houdt het opgraven wat meer tegen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:23

Afbeelding

Ik geloof dat mijn pa, die destijds de bak heeft aangelegd, grote keien heeft geplaatst op een meter diepte. Daarop ligt en flinke laag puimsteen/ grind. Hierop is geloof zeer grof zand gelegd met daarop als toplaag drainage zand.

We hebben eigenlijk tien jaar lang een suoerbak gehad die enkel met strenge vorst onberijdbaar was. En als het grondwater hoog stond dan bleef er ook wel es een plasje staan.

Nu lijkt het echter alsof al het zand, of tenminste het meest, is weg geerodeerd en de klei zich flink heeft vermengd... dit is hoe het er nu uitziet: zie boven...

Als het regent spekglad, als het droog is keihard... oftewel: niet fijn werken met de beestjes.... :(

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:01

Ik hoop toch nog op reacties van mensen met name die ervaring hebben ( positieve en/of negatieve) met worteldoek. We zijn hier zelf sterk aan het denken maar zou het heel vervelend vinden als het niet zou werken op een kleilaag en we het geld voor niks uitgeven... dus:

Heb of ken jij een bak in een klei grond omgeving waarin met worteldoek is gewerkt om zand en klei gescheiden te houden... ik hoor het graag!!! :)

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:06

heel grof zand door de kleilaag vrezen en je drainage door laten spuiten. Worteldoek is niet gemaakt voor paardengebruik :)ddd

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:10

We hebben geen drainage buizen maar boven omschreven constructie wat het 10jaar prima heeft gedaan. Alleen nu lijkt het alsof de klei steeds sneller hoog komt vandaar mijn vraag: wat zijn de ervaringen met worteldoek ( pf elk ander spul wat klei en zandlaag gescheiden houdt)?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:18

Wij hadden precies hetzelfde! 1 dikke klei laag(4 plekken in de bak) , vol water wat niet wegliep! Wij hebben er sinds zaterdag de klei plekken eruit gehaald(met kraan)drainage zand over heen gedaan en een klein beetje gemengd met het zand wat er onder zat. Tot nu toe is het helemaal droog, maar het heeft nog niet geregend. Wel is het eerst heel zwaar dus wij wachten juist op regen zodat het een beetje inzakt. :+

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:24

Oke, en dit is de eerste keer dat jullie zand hebben moeten bijvullen?

Wij hebben dit nu twee keer gedaan de afgelopen 4jaar en het lijkt wel alsof de klei telkens sneller omhoog komt... dus we kunnen wel weer opnieuw zand erop laten gooien maar ben op zoek naar methode om klei en zand gescheiden te houden...

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:25

Springzand is misschien wel wt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:29

Alleen worteldoek hier geen goede ervaring mee. Het werkt wel een tijdje hoor, maar met nat weer krijg je alsnog de kleilaag die erdoor naar boven kan komen en je steeds meer klei weer in je zand krijgt.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:34

idinn schreef:
Alleen worteldoek hier geen goede ervaring mee. Het werkt wel een tijdje hoor, maar met nat weer krijg je alsnog de kleilaag die erdoor naar boven kan komen en je steeds meer klei weer in je zand krijgt.

Ow damn, dat meen je niet... blijft het water dan ook teveel staan of hoe komt het denk je dat de klei weer omhoog komt ( klei zuigt zich natuurlijk makkelijker omhoog als het nat is).

Je zegt niet alleen doek. Wat zou aanvullend kunnen helpen volgens jou? Was al aan rond grind aan het denken onder of op het doek en dan pas dikke laag zand...

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:45

Wij hebben een jaar of 20 een bak gehad waarbij het zand zo zonder drainage over de klei heen gegooid is. dit functioneerde prima totdat er een paar keer in gelongeerd was. hoeveel zand doen jullie er over als jullie nieuw zand bestellen en wat voor zand? wij deden dat eens in de 8 jaar met een behoorlijk aantal centimeters woudzand. sinds een jaar hebben een nabootsing van een eb en vloed baan gekregen. In elk geval een tip begin op de klei nooit met een bak uit te graven maar leg hem altijd op de al bestaande grond, anders sluit je het water alleen maar op en heb je zeker een modderpoel.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:02

Goh hoeveel kuub zou ik niet meer weten maar het was twee dagen kruiwagens rijden met 2 man :)...

Ik denk dat er na afloop een 10cm op de reeds bestaande laag kwam. Woudzand.. nooit van gehoord...

Wij hebben ons laten adviseren door bedrijf hier uit dorp. Hebben geloof ik straatzand gebruikt gemengd met drainage zand... deze combi voldeed overigens prima... allen die vette klei leem wat hier ligt... piept er steeds sneller door heen.. :(

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:37

oke wij hadden volgens mij dan inderdaad ook ongeveer 10 cm misschien iets meer. het voordeel van woudzand is dat het snel droogt en wanneer het hard geregend heeft geeft het een stevige bodem zegmaar een soort strand bodem. dit terwijl de meeste zandsoorten dan juist zacht en modderig worden. wat ik zo op jou foto zie is dat je een vrij zachte bodem hebt waar de paarden voeten vrij ver ingaan. waarschijnlijk komt de klei daardoor ook weer sneller naar boven en doordat het al boven de zandlaag is zal het zoals jij beschrijft steeds sneller weer naar boven komen. ik weet niet of jij je paarden ook los laat in de bak? wij deden dit nooit omdat dan bij ons de klei ook naar boven kwam doordat de paarden vrij hard remmen en er dus gaten in je toplaag ontstaan. een tip voor het slepen van je bak kan zijn om hem een beetje rond te leggen. dus dat hij in het midden een heel klein beetje hoger is dan aan de zijkanten, hierdoor kan het water sneller weg.
onze 'nieuwe' bak is aangelegd door marc roelofs die kan rijbanen aanleggen in alle verschillende prijsklassen en geeft ook gewoon advies over wat je het beste kan doen. misschien nog een tip;

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:48

Nee we hadden al vaker zand er op gedaan en het klei kwam inderdaad steeds terug. Het heeft vannacht geregend en onze bak is mooi droog!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:52

Goed om te horen lzl, veel plezier met de bak! :)

Ja jgd, wij gebruiken de bak in de wintermaanden als paddock. Dan trekken ze de wei niet kapot. Maar vooraan waar ze het meeste staan zak je gewoon weg in de ellende... :)

Nu het voorjaar is en ze eigenlijk alweer hele dagen op wei staan gaan we de bak eens goed onder handen nemen... en onze strategie eens herzien om te zien of we de bak wat grondiger kunnen 'reviseren'... :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:58

Hier op echte vette klei een bak aangelegd. In de klei drainage met grind, daarover doek (extra sterk doek via water-en-wegenbouw aangekocht) en daarover woudzand (niet leemhoudend). Een droge bak die in de winter gewoon als paddock dienst doet, inclusief gaten gravende puber-paarden.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 18:41

Dat klinkt ook wel heel goed michellette!
En hoe dik is die laag grind en die laag zand ongeveer bij jullie?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:02

Het grind ligt alleen in de gleuven waarin de drainagebuis is gelegd, deze gleuf was 20 cm breed en ook ongeveer 20 cm diep. Dus buis erin en aangevuld met grind (eerste paar jaar met drainagezand maar dat gaat uiteindelijk toch dicht zitten). Toen daarop dus het doek en daarover 20 cm woudzand (niet leemhoudend). De bak is nooit zwaar, hoe nat het ook is. De paarden lopen er op in plaats van erdoorheen zoals ik op heel veel foto's zie, hier op bokt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:35

Ik lees nieuwsgierig mee....

Michelette, hebben jullie de bak zelf aangelegd of hebben jullie dit laten doen? Weet je toevallig wat het jullie ongeveer heeft gekost?