Heel veel modder onder merrie's buik.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Heel veel modder onder merrie's buik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 15:39

Hallo Bokkers,

Ten eerste, als hier al een topic van is laat het me weten en dat mag dit topic wel dicht. Ik heb alleen nog niet het juiste topic kunnen vinden.

Het is een poosje best wel vochtig weer geweest en ook hier kon het land al het vocht niet kwijt waardoor het drassig zat was. Nu heb ik een merrie, die zich totaal niet als een meisje gedraagt en gaat lekker in de modder rollen ipv. op een droge plek.

Nu heeft zij echt heel veel harde modder onder haar buik, net op de plek waar de singel moet liggen, wat ik er ook echt niet uit krijg. Ook doordat ze nog redelijk in haar dikker wintervacht zit, wat natuurlijk ook niet echt meewerkt. Heb een uur met de rosborstel lopen borstelen en je krijgt het er gewoon niet af. Hierdoor rijd ik haar al een tijdje niet meer omdat ik bang ben dat het gaat irriteren.

Ik zou haar wel willen wassen, maar nu het weer wat kouder word, lijkt me dit ook niet echt prettig. Want via de kraan komt alleen maar koud water.

Ik vroeg mij af of jullie misschien tips hebben :), ik zelf zat er nog aan te denken om een singelbontje aan te schaffen bijvoorbeeld.

Groetjes, en nogmaals sorry als er al een soortgelijk topic van is!

Ik zat zelf er aan ze denken om stu

Fink

Re: Heel veel modder onder merrie's buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:40

Misschien een kan met heet water van thuis meenemen en die op stal mengen met koud water en dan met een sponsje over die plek?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:41

Modder borstel je toch zo weg :?
Is het geen aangekoekte mest ?

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:41

Ik heb dat ook eens gehad bij mn fries, en heb stukjes voorzichtig weggeknipt :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 15:52

Shirley schreef:
Modder borstel je toch zo weg :?
Is het geen aangekoekte mest ?

Ja denk zelf dat het een combinatie is. Ze gaat namelijk 's nachts altijd wel naar stal en daar ligt altijd vlas in, wordt elke dag wel schoongemaakt. Maar als ze vochtig is van het modderrollen en als er strooisel etc. er aanblijft kleven.

@Mbfoto, oke, ja ik denk dat k dat ga doen. En heb ook een singelbontje net besteld dat mocht ik de haartjes korter gaan knippen dat ik zeker weet dat ze geen last van haar singel krijgt!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:57

Dat heeft die van mij ook!
Heel vervelend met die wintervacht.
Bij mij is het echt mest en modder samen.
Heel moeilijk weg te halen!

Ik lees even mee.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:03

eldora1 schreef:
Dat heeft die van mij ook!
Heel vervelend met die wintervacht.
Bij mij is het echt mest en modder samen.
Heel moeilijk weg te halen!

Ik lees even mee.

ja he, ja bij mij zal er ook mest in zitten. volgens mij is het lekker een mengelmoesje wat er onder haar buik zit. Zo vervelend. Denk dat ik het gewoon kort ga knippen. Want ze heeft het ook achter haar voorste bovenbenen. Maar daar zit de singel niet, dus dat is niet zo'n probleem. Het leek begin vorige week weer minder omdat het zo goed weer was en op het moment dat ik haar donderdag wilde gaan poetsen was het weer net zo erg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:06

Ik heb de mijne laatst ook zowat kaal geknipt onder zijn buik :+ Was toch echt de enige oplossing!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:09

Ik poets het heel goed en probeer het een beetje uit elkaar te trekken. Wel voorzichtig!
En dan trek ik het er een beetje uit, de vacht laat makkelijk los maar omdat het vast gekleefd zit gaat het moeilijk.
Dus voorzichtig uit elkaar trekken en goed poetsen en dan voorzichtig plukken xd
Alleen als het los laat hoor haha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:12

Kaalknippen zou ik niet doen, trekt zo koud op als ze ligt :brr:

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:53

Geryon schreef:
Ik heb de mijne laatst ook zowat kaal geknipt onder zijn buik :+ Was toch echt de enige oplossing!

Ja dat begin ik ook de denken en dan wat ik kaal wil gaan knippen is echt net de strook van de singel. De rest valt er hopelijk vanzelf een keer af en als het echt weer lekker warm is dan was ik haar wel helemaal. ze is overigens ook helemaal aan het verhalen dus hopelijk laat het gedeeltelijk los.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:47

Wij hebben ze gewassen, drooge gewreven en deken erop gelegd en gewacht totdat ze droog waren... Maar knippen klinkt ook handig...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:49

heeel herkenbaar! zelf altijd aan het plukken geweest, tegen de tijd dat mijn paardje verhaarde ging dat vrij gemakkelijk

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 23:31

ja thanks voor alle reacties. Zal wanneer ik er ben even kijken wat de 'schade' is onder haar buik en of ik het een beetje kan wegknippen. ze moet natuurlijk met dit weer niet helemaal kaal zijn. Je weet maar nooit of het nog kan vriezen..

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:35

Als het echt heel vies is spuit ik er flink wat antiklit in, als dat opgedroogd is borstel je de viezigheid er zo uit. Wel oppassen dat je singel dan niet gaat schuiven, het word wel heel glad natuurlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:36

Gewoon eraf wassen, is echt geen probleem hoor. Ik 'was' die van mij nog in de winter, heb 3 weken geleden nog de tuinslang over beide gelaten, hele lichaam. Dat stukje buik kan geen kwaad hoor. ;)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:37

Kun je het voorzichtig met zo'n metalen zweetmes proberen los te krijgen of trek je daar al te veel haar mee?
(mijne heeft super korte vacht dus dan win ik het er altijd wel van)

Als je t eenmaal schoon hebt kun je er anti-klitspray op spuiten, dan word het haar gladder en blijft nieuw vuil er aanzienlijk minder makkelijk aan vastplakken...
En misschien werkt het ook wel goed als je dat er alvast een keer op doet als de viezigheid er nog aan zit... dan even laten intrekken en dan proberen schoon te krijgen?

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:14

Idd zo'n stalen zweetmiddel krijg je alles heel makkelijk weg, weet alleen niet of het ook goed is voor de buik, daar is het toch wat gevoeliger.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:54

Ik heb zo'n borstelblok! Echt ideaal voor als de paarden verharen, of als ze inderdaad heel vies zijn :-). Echt een uitvinding. (ik heb hem gekocht bij de welkoop)

Afbeelding

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:42

O die zijn grappig ja :P Daar haal ik altijd de haren mee uit mijn zadeldekjes en dekens enzo.. die ophopingen haal je er vet makkelijk mee af met zo'n blokje!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:54

o super bedankt voor de nieuwe tips! antiklit wil ik gaan proberen en ook dat schuurblokje! Als ik over morgen weer naar stal ga, haal ik er direct eentje langs!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:40

opgedroogde modder poets je er idd zo af, het zal mest zijn van het liggen. Ik zou gewoon warm water en een spons pakken en het op die manier losweken