Windrichting stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Windrichting stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:43

Hey allemaal,
Wij gaan binnenkort stallen plaatsen en nu ik er bij nadenk heb ik eigenlijk geen idee naar welke windrichting ik best de open zijde maak? Aangezien het verkoelend moet zijn in de zomer en warme beschutting in de winter. Ze gaan overdag open om zo in de paddock te kunnen...
Hoe staan ze bij jullie?
Groetjes, Kay.

tamary

Re: Windrichting stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:30

1e overweging is inregenen. Regen komt vanuit het zuiden en westen, dus die kant wil je zeker dicht. Voor je koelte wil je zuid ook dicht, want daar staat de zon het langste op. Oostenwinden zijn ook niet echt fijn, maar komen minder voor. Blijft als voorkeur eigenlijk noord over.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:50

Meen je dat? Ik dacht net dat het noorden taboe was... Zou wel goed zijn, geeft mijn voorkeur-indeling :)

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:19

Ehhh? Noordkant open??? Dat zou ik toch niet gauw doen... Hier staat vaak een strakke koude noordenwind, brrr...

Oostkant open is het beste, omdat wind en regen uit het Oosten maar zelden voorkomt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:24

De stallen hier stonden eerst met de opening naar het zuidwesten en dat is echt het slechtste wat je kan hebben. Het slechte weer komt meestal van die richting en het regende zo recht de stalletjes binnen.
Dus ik zou de opening richting het noorden-noordoosten doen. Natuurlijk komt daar ook wel eens een scherpe wind vandaan (slecht weer kun je niet ontwijken in onze landjes ;) ), maar liever uitzonderlijk eens een scherpe noordoostenwind in mijn stal, dan iedere keer regen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:27

Hier staat de voorkant op het Noord-Oosten en dat is idd best we fris soms, maar paarden kunnen daar prima tegen zolang het maar niet tocht.
Ik heb winters meegemaakt dat de ijspegels aan de snorharen hingen, maar gewoon vrolijke koppies boven de altijd open bovendeuren :D
Als er stuifsneeuw uit die richting kwam/komt hang ik een stuk winddoek aan een ijzeren pijp in de dakgoot tot op de grond (verzwaard met stoeptegels), dat houdt inwaaien van sneeuw goed tegen en ze kunnen toch er gewoon doorheen kijken of in/uit-lopen vanwege de dakoversteek.
Mijn schuilstal is open aan de Noordkant en die geeft de beste bescherming tegen regen, wind en zon.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:52

Ik heb de stallen open op het oosten, het kan dan in de winter net als vorig jaar flink koud worden in de stal (water bevriezen), Mijn schuilstal is open aan de zuid kant, dit is warm in de zomer en het regent dan in de stal.

Ik zou voor Noord-west kiezen, daar komt eigenlijk nooit regen vandaan en de koude wind komt uit het noord-oosten en in de zomer staan ze niet in de volle zon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:15

Qua regen: uit het Noorden niet, maar het westen wel hoor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:38

Oosten, heb ik ook, Meestal komt de regen van de zijkant alleen als het sneeuwt is het de andere zijkant en wordt mijn hooi nat aangezien aan die kant de opslag is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:29

Moet je er ook iets voor hangen :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:34

De regen komt het vaakste uit het zuid-westen (dus tussen zuid en het westen), Daarom kom ik tot de conclusie Noord-westen (dus tussen het noorden en het westen), misschien iets meer naar het noorden houden dus Noord-noordwest.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:40

In de (rund)veestallenbouw worden open front stallen bij voorkeur met de open zijde naar het zuidoosten geplaatst.
De overheersende windrichting is, zoals hierboven is aangegeven, afkomstig uit het zuidwesten. En noord-oostenwind is vaak guur. Over de zon zou ik me geen zorgen maken, als het warm is staat de zon ook hoog dus weinig kans op hinderlijke zoninstraling wanneer je hem niet wil hebben en wel een lekker (ochtend)zonnetje in het voor en najaar.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:46

Over zon moet ik me inderdaad geen zorgen maken want er staan bomen genoeg, het is echt voor beschutting in de winter... Had ik misschien beter hierboven erbij geschreven :)

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:33

Kun je niet een soort van windscherm/schutting plaatsen, op een paar meter afstand van de opening? Zo hou je de ergste (directe)wind (en sneeuw) tegen, maar is er verder vrije doorgang en ventilatie.

Een beetje zoals dit:
Code
                         I
I----------------        I
I                        I
I                I       I
I                I             
I----------------I

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:38

Hier hebben de uitloopstallen de opening aan de oostkant. Het enige nadeel is met sneeuw, dan doe ik de deur nog weleens dicht.