Voor een manege doe ik een onderzoek en maak ik een plan over het plaatsen van draaibomen bij de oversteekplaats van de paarden. De paarden worden verplaatst van weiland 1 naar weiland 2. De gehele kudde wordt dan verplaats. De manege wil nu graag draaibomen om dit veiliger en makkelijker te maken.
Heeft iemand ervaringen met het ontwikkelen van een oversteekplaats of heeft iemand dat weleens gezien? Tips misschien?
je bedoeld een oversteekplaats zodat je ze van aan de ene kant van het gangpad(weide) naar de weide aan de andere kant van het gangpad kan laten oversteken in een keer? Dat doen wij hier gewoon met het gangpad evenbreed maken als je poort (poort van de wei) en de poort open klappen en oversteken maar
uiteraard dan aan de anderkant even een draadje spannen
ik zal er NOOIT aan beginnen. vind het bruggetjes werk al eng genoeg. en om daar dan een systeem te gaan maken zodat ze (zelf) over kunnen lopen met zijn alle tegelijk? geen goed plan lijkt mij. Heb je wel eens gedacht dat als er een 'opstopping' komt en ze toch met zijn alle over willen, er zo eentje van het bruggetje kan vallen?
Daarbij denk ik niet dat de weg eigenweg is en dat dit van de gemeente niet mag. ivm het bouwen maar ook ivm de regeltjes. want paarden mogen niet zomaar 'als kudde' over de weg verplaats worden. Die moeten 'aangelijnd' zijn. Als je dit door laat gaan kan ' een probleem' verzekeringstechnisch nog wel eens heel zwaar vallen...
iirrssjjee
Geplaatst: 13-03-14 15:46
Aan beide kanten van de weg een soort rolhek neerzetten? Dat ze daar tussendoor kunnen lopen, die ja dan dus dichtzet met oversteken en weer open als ze overgestoken zijn?
DubbelFun
Geplaatst: 13-03-14 15:53
Wat een waardeloze plek. Ik zou sowieso in de wei al een 'slurf' maken zodat er maar 1 paard tegelijk voor het hek uit komt. De bruggetjes zou ik voorzien van dichte zijkanten tot een meter hoog zodat ze niet de benen open halen omdat ze er niet meer naast kunnen stappen. Verder een laagje zand tegen het uitglijden (hout kan behoorlijk glad worden bij nattigheid). Verder heb je van dat brede stroomlint wat voor afsluitbare openingen gebruikt wordt (geen elastieken!! ) wat in een oprolbehuizing zit. Dit is maximaal 8 meter. Daar zou je er dan 2 van nodig hebben.
De paarden worden twee keer per dag verplaatst, ze lopen dus niet continu heen en weer. Daarna zitten de weilanden weer dicht. Nu worden de paarden verplaatst doormiddel van linten.
Aan de bruggetjes en weiland wordt verder nog gewerkt, aangezien één van de weides ingericht wordt als paddock paradise.
zap
Geplaatst: 13-03-14 16:03
En gewoon een draadje (dik lint) spannen is geen optie? Er moet toch altijd iemand bij zijn, kan die net zo goed even draadjes spannen. Waarom moeten de paarden van land 1 naar land 2 (en weer terug)?
Oh ik lees niet goed zie ik nu. Waarom moet dat anders?
lady62
Geplaatst: 13-03-14 16:05
Oei dit is link de doorgang is smal. Ik weet niet hoeveel paarden er tegelijkertijd doorheen moeten?
Om het veiliger te maken voor zowel de paarden als de automobilisten. Dat lint wordt inderdaad nu gebruikt.
En het is een kudde, maar ze gaan al jaren zo. De paarden weten niet beter en lopen allemaal achter elkaar aan.
Ze worden verplaatst omdat ze in de zomer 's nachts en in de vrije uren in een groter en beter weiland staan. Wanneer de manege lessen beginnen staan ze dichter bij de manege in een weiland zodat de kinderen ze makkelijker kunnen pakken.