Wel of geen grasmasker ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Wel of geen grasmasker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:50

Hallo Bokkers,

Mijn tinker ruin blijft de hele dag door eten! Het gras op de weiland is nu erg kort en mijn ruin eet nu ook veel zand mee. nu staat hij weer op de zwk en dat gaat de goede kant op , omdat zijn mesthopen niet meer zo erg dun zijn . Gelukkig heeft hij geen vuile sta. Inder t meer.

De zwk duurt nog 2.5 week voor mijn ruin en daarna elke maand 7 dagen . Als het gras nog kort blijft staan is de kans weer groot dat mijn ruin of steeds te veel zand mee eet. De zomer van '13 stond het graaf erg kort en er was niet veel gras. Dus ik denk dat er deze zomer ook niet veel gras veel staat en dat het ook kort is.

ik wil voorkomen dat mijn ruin te veel zand mee eet , zit er aan te denken dat ik mijn ruin een gras masker aan wil geven.
Zo ben ik ook op google aan het kijken en kwam daar bij de greenQuard grasmasker. Deze zijn wel duur in aanschaf en wil er ook een halster van hun bij hebben .

wie heeft ervaring met grenquard grasmasker en GQ halster? en als mijn ruin een grasmakser om heeft , eet hij dan ook minder zand ?

Sanniej_

Re: Wel of geen grasmasker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:50

Ik heb met beide maskers ervaring.
Ik ben begonnen met het bloempot model.
Doordat mijn pony deze elke keer afkreeg en ontzettende schuurplekken kreeg omdat die zo strak moest overgestapt naar de green guard.
Ik heb deze eerst uitgetest omdat ze inderdaad erg duur zijn. Dat kan je doen via de paardendrogist.

Het klopt dat ze minder tot geen zand binnen krijgen, omdat ze niet gemakkelijk het gras eruit kunnen trekken. En niet met hun neus kunnen froeten.

Aan beide maskers zitten voordelen en nadelen. Ik gebruik ze namelijk beide voor 2 verschillende pony's.
De bloempot modellen zijn goedkoop.
Maar sommige paarden weigeren hier mee te eten of lijken het benauwd er mee te hebben.
Ook krijgen ze die makkelijker af.

De greenguard is duur.
Bij mij eten ze hier het beste mee en hebben ze het minste protest tegen gehad.
Ze zeggen dat de tanden van de greenguard scheef afslijten hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Doordat de greenguard zo duur is loopt hier 1 shet die wat makkelijker is en maar beperkt op het land loopt met de bloempot versie. Daar heb ik wel een bandje bij de neus weg geknipt omdat hij het in het begin erg benauwd had.
En de welsh loopt met de greenguard aangezien zij echt weigert te eten met andere model tot zonnesteek aan toe.

Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen :)

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:53

geen ervaring mee met die maar vaak met die kappen loop je veel kans op schuurplekken die heb ik helaas al veel gezien en open plekken...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:33

Kun je niet het land in tweeen splitsen zodat ze om en om rust krijgen om aan te groeien daar hooi bijvoeren?
Ik heb alleen de graaskorf bloempotmodel geprobeerd, vond het helemaal waardeloos. 2x geprobeerd en 2x de kin helemaal open geschuurd. Verder krijgen ze als het gras kort is, het gras amper te pakken. Lijkt mij enorm frustrerend voor die beesten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:38

Ik sluit me aan bij de reactie van Tessebes.

Als je met wat prikpaaltjes een stukje gras voor een maand kan afzetten, zal je schrikken hoeveel er plots staat. Dan kan je nog eventueel aan strookbegrazing doen, dus elke dag/week een strook/stukje gras er bij. En terwijl zet je elders een nieuw hoekje af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:39

Een graasmasker heeft de bedoeling om de inname van gras te beperken om het te dik worden te voorkomen NIET om bij al te kort gras de zandinname tegen te gaan.
Als het gras te kort is horen er geen paarden op te staan. Zo simpel is het.

Je zult dus naar een andere oplossing moeten zoeken;
-paddockparadijs maken en de graasuren beperken en de rest op de track laten lopen
-paddocks voor de langste tijd met hooi uit fijnmazige netten en een paar uur gras per dag.