Graag wil ik een boom planten in mijn weide voor schaduw. Nu heb ik al zoveel gelezen over eikeltjes die giftig zijn, kastanjes, wilgen enz maar ik zie door de bomen het bos niet meer hihi
Wat voor boom is nou wel geschikt? Graag een beetje een snel groeiende boom.
Zammie
Geplaatst: 11-03-14 17:59
Wilgen , kan de gewone of knotwilg. Kun je zelf als tak in de grond steken en groeit zeer snel..
Suzanne F.
Geplaatst: 11-03-14 18:00
En zet er ruim omheen gaas. Ze schillen je hele boompje af zodat hij binnen no time hartstikke dood is.
Geplaatst: 12-03-14 19:11
Wij hebben 2 rode beukenbomen in de wei.Zijn de geboorte bomen van mijn dochters,gekregen van opa en oma.Groeien snel en zijn heel mooi om te zien.Of een notenboom,ook lekker voor ons en anti mug.Pony eet er niet van.
Ik zou zeker geen wilgen planten bij paarden die naar wedstrijden of andere evenementen moeten
Zelf zou ik gaan voor bijv. een walnoot tegen de dazen. Maar idd zeer goed afschermen tegen de paarden want ze vreten hem zo op.
spotterick
Geplaatst: 12-03-14 19:26
Onze buren hebben kastanjes maar daar blijven ze gewoon van af hoor. maar wilgen kunnen voor paarden naar mijn weten niet kwaat
schrikdraad
Geplaatst: 12-03-14 19:29
In wilg zit toch Acetylsalicylzuur, net als aspirine?
spotterick schreef:
Onze buren hebben kastanjes maar daar blijven ze gewoon van af hoor. maar wilgen kunnen voor paarden naar mijn weten niet kwaat
Urielle
Geplaatst: 12-03-14 19:37
Wilgen kunnen geen kwaad maar testen dopingpositief, zoals schrikdraad al toelicht. Ik heb had een beukenhaag, net als mijn hondsroos, mijn meidoornhaag en al mijn jonge bomen zo goed als verorberd. Nu zijn ze bezig met het snoeien van de haag van de buren.
Britta31
Een walnotenboom.Bomen zijn wel beschermd voor de geiten en daarom komt de pony niet bij de boombast.Maar ze eet ook niet van het blad en de noten(met de buitenkant)eet ze ook niet van.
Delphi2
Geplaatst: 13-03-14 12:31
Wij hebben lindes, rode beuken en walnoten gepland op de weide, zijn helaas geen bomen die super snel groeien dus gaan wel wat jaren overheen. De bomen zijn wel ruim afgezet i.v.m. aanvreten.
Accacia bomen groeien erg snel en geven veel schaduw. Door de stekels eten de paarden er ook niet van. Wel zorgen dat je geen bolaccacia's hebt.
DonCamillo
Geplaatst: 17-03-14 01:42
Acacia is giftig voor paarden, die zou ik dus niet nemen. Esdoorns ook, in ieder geval de zaden. Wilg is niet giftig en groeit op de juiste grond erg snel, maar zoals al eerder gezegd, kan voor wedstrijdpaarden een probleem zijn. Ik heb walnoten en kastanjes gepland. De kastanjes groeien erg snel en geven veel schaduw. Ze zijn van een soort die wel bloeit maar geen vruchten draagt. Ik hoop alleen dat ze geen kastanjeziekte krijgen. De walnoten groeien trager en geven minder dichte schaduw, maar zouden insekten weren en ik vind de noten zo leuk... Ook kan: es, berk, linde, els, eik, beuk. Onder grotere beukenbomen wil gras echter niet zo goed groeien. Fruitbomen en vlier kunnen ook, maar blijven klein en geven weinig schaduw.
Britta31
Aan het fruit eten de paarden zich helemaal klem.Ik wilde ook in de wei een mini boomgaard,maar dat werd mij afgeraden.En elke dag valfruit rapen zag ik ook niet zitten. En de wespen natuurlijk.Maar dat is voor mensen niet leuk.