Paard laten scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

Paard laten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:00

Sorry als dit hier verkeerd staat ik weet niet waar dit anders moet staan.

Ik wil mijn pony graag laten scheren, omdat: Ik rij elke dag (natuurlijk wel rustdagen of dat ik iets anders doe) ik train veel voor de wedstrijden, ze heeft wel een deken om maar nogsteeds wel wat wintervacht. Helemaal niet lang, maar ze zweet er toch snel in terwijl ze veel meer kan lopen maar door het zweten wordt ze wel moe. (Naja, dan is het lastiger om nog veel te lopen voor haar) Want het is natuurlijk niet lekker als ze telkens zoveel zweet. Dus misschien is het een idee om haar te scheren? Vind ik ook veel mooier eerlijk gezegd :).
Maar, onder de knie moet het niet toch? En de zadelplek ook niet, en haar hoofd. Zelf kan ik dat niet hoor.. wat vinden jullie van dit idee & er zijn toch wel mensen die je paard scheren?
Met dit mooie weer hoeft ze maar 1 deken op, dus geen onderdeken (toch?)

Ik vroeg een paar weken geleden aan mijn instructrice en ze zei dat het toen nog te koud was en dat ik nog even moest w8en tot het iets mooier weer werdt.. dus..?
Laatst bijgewerkt door Paardje_x op 10-03-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Paard laten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:04

Scheren is inderdaad verstandig als je paard zoveel zweet. Maar naar mijn mening is het nu niet meer nodig, je paard is als het goed is al vol aan het verharen, een paar weken doorzetten en goed poetsen en je bent van het probleem af.

Dan kan je komend jaar november als er weer een wintervacht op zit haar laten scheren. Deken is dan inderdaad wel nodig maar zo te lezen heb je die wel dus dat zal geen probleem zijn.

Stalgenoot van mij scheert ook hoofd/benen enz. Ik scheer bijvoorbeeld alleen onderhals en borst.
Dit verschild dus per paard en per gebruiksdoel. Gewoon op zoek naar een ervaren scheerder en daarmee overleggen tzt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:05

Ik zou nu niet meer laten scheren, paarden zijn al volop bezig met aanmaak van de zomervacht, als je nu scheert wordt die straks heel lelijk.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:05

MarliesV schreef:
Scheren is inderdaad verstandig als je paard zoveel zweet. Maar naar mijn mening is het nu niet meer nodig, je paard is als het goed is al vol aan het verharen, een paar weken doorzetten en goed poetsen en je bent van het probleem af.

Dan kan je komend jaar november als er weer een wintervacht op zit haar laten scheren. Deken is dan inderdaad wel nodig maar zo te lezen heb je die wel dus dat zal geen probleem zijn.

Stalgenoot van mij scheert ook hoofd/benen enz. Ik scheer bijvoorbeeld alleen onderhals en borst.
Dit verschild dus per paard en per gebruiksdoel. Gewoon op zoek naar een ervaren scheerder en daarmee overleggen tzt.

Als ik haar nu laat scheren, heb ik evengoed wel wat voordeel toch, je ziet toch echt duidelijk het verschil een hele tijd en het deken hoeft maar even op nog tot de zomer/lente dan..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:05

Scheren doe je aan het begin van de winter. Oude boeren wijsheid is dat niet niet meer scheert nadat de kortste dag geweest is. Ze beginnen nu weer met verharen dus de komende paar weken flink kaalplukken en het probleem is opgelost.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:06

Cassidy schreef:
Ik zou nu niet meer laten scheren, paarden zijn al volop bezig met aanmaak van de zomervacht, als je nu scheert wordt die straks heel lelijk.

Maar als je je paard een tijdje terug hebt geschoren wordt die niet lelijk, hij krijgt alleen meer vacht dan als ik nu mijn paard scheer, toch?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:08

De zomervacht zit er al onder en dan valt de wintervacht uit. als je nu scheert scheer je ook de zomervacht er al af en daar wordt het heel lelijk van. Dan blijft hij de hele zomer lelijk in de vacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:08

Paardje_x schreef:
Cassidy schreef:

Maar als je je paard een tijdje terug hebt geschoren wordt die niet lelijk, hij krijgt alleen meer vacht dan als ik nu mijn paard scheer, toch?

Nee. Als je scheert nadat een paard zijn wintervacht heeft aangemaakt, wordt die alleen korter. Op het moment dat het paard, door dat het lichter wordt, zijn wintervacht loslaat en zomervacht aanmaakt, scheer je haren af die er sowieso uit zouden vallen, en scheer je ook de puntjes van de zomervacht mee. En dat houdt in dat je de rest van de zomer de vacht er niet uit gaat zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:46

Nu scheren zou ik alleen doen als het echt noodzakelijk is, zoals een oud paard van de wintervacht afhelpen. De zomervacht gaat waarschijnlijk lelijker worden, maar in sommige gevallen moet je dat op de koop toenemen.

Je zou een streep op de buik kunnen scheren, dat valt niet op (ook niet in de zomer), maar maakt wel dat er een deel is waar het paard de warmte gemakkelijker kwijt kan.

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:11

Ja ik hoorde ook al iemand die scheerde zijn paard vanaf onder de kin zo een lijn tot onder de buik door. Vanaf de zijkant zie je er niks van en zo kunnen ze hun warmte wel goed kwijt èn ze hebben een mooie zomervacht! ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:47