Afgehakte bomen in de weide, schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Afgehakte bomen in de weide, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:49

Dag Bokkers! Ik plaats dit topic hier op aandringen van mijn moeder :=
Op stal waar onze paarden staan zijn de staleigenaar en zijn vader bezig met hout te hakken in een andere weide waar geen paarden op staan. Maar het hout dat ze daar gehakt hebben brengen ze naar de weide waar onze paarden staan voor de verdere verwerking. Het gaat hier niet om een paar takjes, maar om hele boomstammen, en er ligt al een hele stapel. Ik heb wel geen idee om wat voor bomen het gaat..
Maar dus, eigenlijk is dat geen probleem voor onze paarden want de weide is toch in drie delen opgesplitst. We hebben een klein weitje die gebruikt wordt voor wanneer een merrie geveulend heeft, dan de grote weide waar al het hout nu dus ligt, en achter door nog een groot stuk dat afgezet is van die grote weide. Wij zetten onze paarden dus in het achterste stuk aangezien de mannen de hele dag door de weide in en uit rijden met hun tractors en daarbij de poort laten openstaan. Als onze paarden achter staan lopen ze niet het risico om uit de weide te kunnen ontsnappen.

Maar laten we even to the point komen. Daarstraks ging ik de paarden binnenhalen, en daarbij zet ik altijd de poort van de achterste weide open en laat ik ze gewoon naar voren rennen. Maar in plaats van naar voren te rennen gingen ze meteen naar die boomstammen en begonnen ze meteen aan de schors te knagen. We hebben ze niet laten bezig zijn en hebben ze gewoon mee naar binnen genomen, maar mijn moeder (en ikzelf eigenlijk ook) wilden nu wel eens weten als het schadelijk is om ze zo aan de schors te laten eten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Naskapower

Re: Afgehakte bomen in de weide, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:52

dat ligt er helemaal aan welke soort boom het is. Dat zou ik eerst uitzoeken als ik jou was. (of gewoon even een lintje om de bomen spannen als de paarden naar binnen gaan)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:52

Zolang je niet weet welke bomen het zijn is daar geen zinnig woord over te zeggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:54

Ik zou het voor zekerheid sowieso afzetten met bedrading. Kleine moeite en zo voorkom je verder leed.

Leed zoals dit bijvoorbeeld
lenka14 @ [IM] Je bent er nu bijna 5 maand niet meer

Lijkt me niet dat schors giftig is, maar waarom het onzekere voor het zekere nemen. Gewoon afzetten, dat ze er niet bij kunnen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:57

Het zijn volgens mij best hoge bomen, ze hebben ook een hele dikke en ruwe schors, soms met wat mos op. Ik heb al wat op internet proberen te zoeken, maar ik kan niks zien wat erop lijkt.
Afzetten is niet nodig mits we ze gewoon in de achterste weide zetten, en voor ongelukken te voorkomen zullen we ze voortaan ook niet meer naar voren laten rennen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:25

Vandaag even met staleigenaar gepraat, het zou naar 't schijnt om Canadabomen gaan, hij beweert dat ze totaal geen kwaad kunnen voor de paarden..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:28

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:34

Goed dat je even checked of het schadelijk is. Ik heb op een stal gestaan waar ze houten palen in de weides hadden gelegd om als nieuwe omheining in de grond te gaan slaan. De paarden vielen een voor een om, enkele overleden zelfs. Het bleken acaciapalen te zijn.... dus goed dat je het even nagaat!