Getten in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Getten in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:09

Wacht, getten, in het AN zijn dat peesbeschermers, geloof ik?

Nu, ik dacht het dus maar even op de loop te vragen, want ik vond het nogal vreemd om het zo te horen van mijn rijcollega's op de manege. Blijkbaar mag geen enkel paard de wei op zonder peesbeschermers. Ik heb hier eerlijkgezegd nog nooit van gehoord. Noem me nonchalant, maar is dat niet hetzelfde als een paard met een dikke wintervacht een deken opdoen terwijl hij blaakt van de gezondheid?

xSlvna

Re: Getten in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:10

Precies, jou gedachte klopt voor de volle 100%. Het is bullshit, wie wilt dat verplichten? De stalbaas?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:11

Onzin! Als mijn paard peesbeschermers om zou moeten op de wei zou ik per direct vertrekken!
Paarden redden zichzelf prima op de wei zonder van alles om zich heen.

Bovendien zou die van mij dan maandenlang(van april tot oktober) 24 uur per dag met peesjes om moeten lopen.. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!
Laatst bijgewerkt door Equisync op 06-03-14 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:11

Als je ze te lang om laat is dat vaak schadelijker...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:12

Serieus? :')

Dat iemand zelf die keuze maakt, prima, maar het voor iedereen verplichten?
Dat vat ik even niet. Bang dat als er eentje geblesseerd raakt de stal aangeklaagd wordt anders of zo?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:16

Grote onzin. Arme beestjes waar ze dat bij doen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:22

Ah, oke, ik maakte me even zorgen dat ik echt doordraaide, haha. Maar ja, het is dus verplicht van de manegebaas. Halsters zijn ook verplicht, en dat snap ik (maar dan mogen sommigen toch wel een deftige knoop leren maken in hun touwhalsters) maar dat van die getten...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:23

Staan die met touwhalster op de wei.. Jemig wat is dat voor stal?
Halsters zijn hier ook verplicht, maar dat is omdat ze iedere week naar een andere wei gebracht worden enz, en aangezien die van mij toch een neusnetje op moet heeft hij sowieso een halster om.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:24

Haha dat is onzin hoor,
er zijn mensen die het doen want dat is ''veiliger'' zoals de meeste al zeggen, het paard red zichzelf wel.
Een touwhalster op de wei okee die is nieuw :+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:25

hahah elke keer weer moet ik lachen, dat jullie het getten noemen.. Zo'n raar woord (voor mij)! haha :p

Maar, dat is echt belachelijk.. Het is helemaal niet goed voor een paard om constant op de weide peesbeschermers om te hebben! Het wordt daar hartstikke warm onder en dat zorgt ervoor dat je paard sneller peesblessure's kan krijgen. Als mijn paard het zou moeten, zou ik direct weg zijn bij die stal. Gekker kan het niet worden. Betaald hij ook dierenarts kosten?!
Echter de eerste keer de wei op kan ik het nog begrijpen. Bedoelt hij dat niet? Dat ze allemaal de eerste keer dat ze de weide op gaan peesbeschermers om moeten? Want altijd peesbeschermers om op de weide zorgt voor meer problemen dan gewoon 'naakt'..

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:27

Halsters nog tot daaraan toe. (al kan dat ook vies misgaan, maar dat terzijde) Maar beschermers om in de wei vind ik ook onzin. Is inderdaad vaak schadelijker dan het niet doen.
En wat is de reden dat ze het verplichten?
En is het niet puur voor als ze weer voor het eerst naar buiten gaan van de zomer? (Of staan ze 's winters ook gewoon op het land?)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:38

Celine_Famke schreef:
hahah elke keer weer moet ik lachen, dat jullie het getten noemen.. Zo'n raar woord (voor mij)! haha :p

Maar, dat is echt belachelijk.. Het is helemaal niet goed voor een paard om constant op de weide peesbeschermers om te hebben! Het wordt daar hartstikke warm onder en dat zorgt ervoor dat je paard sneller peesblessure's kan krijgen. Als mijn paard het zou moeten, zou ik direct weg zijn bij die stal. Gekker kan het niet worden. Betaald hij ook dierenarts kosten?!
Echter de eerste keer de wei op kan ik het nog begrijpen. Bedoelt hij dat niet? Dat ze allemaal de eerste keer dat ze de weide op gaan peesbeschermers om moeten? Want altijd peesbeschermers om op de weide zorgt voor meer problemen dan gewoon 'naakt'..

Halsters gaan mee op de weide, en ja, ik keek ook raar op van de touwhalsters. Maar van de getten nog meer! (haha, dat kan ik geloven van 'getten', maar wij maken er zelfs liedjes over op kampen, dus het is er moeilijk uit te krijgen, het zit in me!) Ze gaan dus doorheen het jaar op het land, on and off. Het wordt zo'n beetje beslist door de eigenaars of pensionruiters, en getten zijn dus noodzakelijk. Vraag me niet waarom, de enige uitleg die de pensionruiters me gaven was "omdat hij het zegt, ik wil geen ruzie". De manegepaarden zien echter geen blauwe lucht en mogen er enkel om te rijden uit.

Rare stal inderdaad... als ik het kon, zou ik meteen vertrekken naar een andere, maar spijtig genoeg woon ik in Vlaams-Brabant en zijn er weinig maneges in de buurt van Leuven en Heverlee...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:47

Wij hebben ook altijd de halster om in het land. Sommige eigenaren hebben speciaal paddock halsters (lees goedkope en vervangbare dingen) wij letten wel op dat ze niet te los zitten. Al hebben we enkele paarden waarbij ze af moeten omdat er anders ongelukken gebeuren. We laten de halsters zitten omdat als er wat gebeurt (wordt flink gevochten in de groep, ze breken uit enz.) dat we ze kunnen pakken. Maar dan werken wij ook niet met touwhalsters. Lijkt mij ook niet handig op het land.

De peesbeschermers is aan de eigenaar zelf. Maar 9 van de 10 doen het niet. Mijn bijrijpaard heeft ze bijvoorbeeld wel om, omdat hij flink de beest uit kan hangen en dan gerust zijn benen helemaal kapot trapt (en meneer heeft geen ijzers) Wel moeten zijn benen altijd worden afgespoten na het land ivm de bescherming.

Wij hebben bij de manegepaarden de regel ijzers=springschoenen. Dit is ingevoerd nadat we van de zomer wel 10 keer per week op zoek konden naar ijzers in de paddock die tijdens het spelen eraf getikt waren)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:53

Op de pensionstal waar ik werk, in Denemarken, staan sommige paarden rondom in de bescherming. Er zijn er zelfs enkele met 4 springschoenen... -O-

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:54

Wat belachelijk! ik zou t niet doen als je het niet wilt hoor

Hier staan er 2 van de 22 buiten met 3 in een beschermers en springschoenen 4kant omdat ze altijd zichzelf open kappen enz
Maar dat is bij de rest echt niet nodig hoor en die staan lekker ''naakt'' buiten of met een deken
Halsters heeft hier niemand om kan gevaarlijk zijn...
En al helemaal touw halsters

Ik heb een verhuurder gehad vroeger die niet wou dat paarden in de zomer een vliegen of exceem deken op hadden en heb er een staan met erge exceem die stond regelmatig tot bloedens toe in de wei omdat mn verhuurder die eraf haalde want dat was warm en zielig... nouja neem van mij aan dat jeuk erger is
Ben blij dat ik daar allemaal vanaf ben

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:32

Je hebt toch ook van die kappen welke eigenlijk alleen de binnenkanten beschermen zoals strijklappen. Deze worden dus niet zo warm bij de pezen. Misschien kun je zoiets proberen zodat je toch voor de sier iets om hebt.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:37

Belachelijk! Net zoals 4 closhen ( o die noemen in het AN springschoenen) dat is ook voor niets nodig .
Die beesten kijken wel uit , touwhalsters op de wei is levensgevaarlijk, ik heb er 1 zien verongelukken die met z'n achterbeen op de 1 of andere manier in z'n touwhalster vastzat ...
Als mijn manegebaas zo iets zou verplichten zou ik lekker vertrekken , wat een onzin .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:40

Mijn stalbaas kan mij niets, maar dan ook helemaal niets verplichten mbt mijn paard. Ik laat geen halster om in de wei (maar de mijne wordt dan ook niet binnengehaald). Ik doe een deken op of af wanneer ik dat zelf wil, en mijn paard staat met graaskorf. Vaak ergert hij zich daar wel kapot aan, maar dat is lekker zijn probleem.
Of ik mijn paard nu met of zonder deken, peeskappen, halster, graaskorf of hoelarokje in de wei wil zetten, dat bepaal ik zelf!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:38

eilleen333 schreef:
Mijn stalbaas kan mij niets, maar dan ook helemaal niets verplichten mbt mijn paard. Ik laat geen halster om in de wei (maar de mijne wordt dan ook niet binnengehaald). Ik doe een deken op of af wanneer ik dat zelf wil, en mijn paard staat met graaskorf. Vaak ergert hij zich daar wel kapot aan, maar dat is lekker zijn probleem.
Of ik mijn paard nu met of zonder deken, peeskappen, halster, graaskorf of hoelarokje in de wei wil zetten, dat bepaal ik zelf!

:') _O- _O-
sorry :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:01

Belachelijk, mensen zijn knettergek tegenwoordig.

Met al die beschermers om en de benen maar lekker warm worden en vaak afgekneld omdat de helft te krappe of verkeerde beschermers om doet.
Waar gaat de wereld heen?

Bij ons zijn wij verplicht zonder halster op stal of de wei te zetten en als ik beenbescherming om zou doen zou de staleigenaar mij voor gek verklaren en de bescherming af doen denk ik haha, en terrecht.
Paard kan prima op zn benen staan en die kunnen echt wel iets hebben, hebben ze het niet aan de benen krijgen ze ergens anders wel wat, kan je je paard net zo goed in een museum laten zetten.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:04

Ik heb bij mijn vorige paard ze alleen omgehad in de eerste week dat hij op een andere stal kwam. Nogal een hittepetit. En erg springerig was hij. (was bang dat er wat ging gebeuren en hij was nogal duur voor me spaarpotje en ik wist nog niet hoe hij zou zijn omdat ik m net had)
Maar verder buiten dat om echt niks om gehad. Ik vind eht ook zeer onnnodig tenzij ze iets mankeren dat t nodig is. Maar het liefst ook zonder halster.

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:36

dat slaat nergens op!
alleen maar kans op meer blessures, maar dat is al gezegt dus hoef ik ook niet uit te leggen :+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:40

daniellet25 schreef:
dat slaat nergens op!
alleen maar kans op meer blessures, maar dat is al gezegt dus hoef ik ook niet uit te leggen :+

Als je goed leest zie je dat ik zeg dat ik t zeer onnodig vind om bescherming op te doen.toen deed ik t omdat t een duur paard was en t voor me gevoel beter was. ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:19

Merry98 schreef:
daniellet25 schreef:
dat slaat nergens op!

Als je goed leest zie je dat ik zeg dat ik t zeer onnodig vind om bescherming op te doen.toen deed ik t omdat t een duur paard was en t voor me gevoel beter was. ;)

Ze had het niet tegen jou wss maar tegen TS :')

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:16

O mijn excuses