Problemen met voertijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Problemen met voertijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:07

Hoi bokkers,

Ik vroeg me af hoe de mensen die hun paarden zelf moeten voeren dat doen met tijden...
Ik kom er namelijk niet uit :?

Mijn twee pony's staan samen 24/7 op een paddock met schuilstal. Omdat ik vaak laat thuis ben heb ik in eerste instantie geprobeerd om ze onbeperkt hooi te voeren met slowfeeders, zodat ze niet uren op hun volgende voeronde hoefde te wachten. Met mijn ene pony ging dat goed maar mijn rijpaard werd tonnetje rond. Dus toen besloten om gewoon weer in porties te gaan voeren maar dan met een slowfeeder met kleinere mazen (3x3) zodat ze langer met hun hooi zouden doen en de tussentijd tussen de voerondes alsnog niet zo lang zouden zijn, mijn rijpaard schrokt namelijk alles zo snel mogelijk naar binnen.
Ze kregen dan 's morgens voor dat ik naar school of werk ging (07.30) 2 plakken per pony er in, s' avonds als ik thuiskwam (17.30) deed ik er vervolgens weer een plak in en 's avonds voor het slapen gaan (23.00) nog een ruime plak er in. Ik hield strikt vaste tijden en hoeveelheden aan omdat mijn rijpaard erg gevoelig is. Maar de pony's kregen dus wel ruim 4 plakken per pony per dag en mijn rijpaard bleef super dik.
Nu gaat het qua gewicht met mijn rijpaard echt niet meer en zal ik dus minder moeten voeren. Ik zit nu op 's morgens 1 plak, eind van de middag 3 kwart plak en eind van de avond ook drie kwart plak. In totaal dus 2,5 plak per pony maar omdat ze 's morgens nu zoveel minder krijgt doet ze ook veeeel minder lang met haar hooi en zit er een hele lange tijd tussen tot de volgende voerronde wat me niet echt goed voor haar lijkt, zeker omdat ze zo gevoelig is. Mijn dierenarts gaf ook al aan dat er echt kortere tijd tussen de voerrondes moet gaan zitten maar mijn school en werktijden zijn heel onregelmatig dus dat lukt gewoon niet. De ene keer ben ik om 3 uur 's middags weg en laat thuis, en de andere keer al om 10 uur 's morgens en vroeg thuis. Wat ik wel kan doen is elke keer voordat ik wegga of als ik thuis kom kleine porties voeren, zodat ze niet meer zoveel krijgt, maar er niet zo'n lange tijd tussen de voerrondes zit maar dan krijgt ze weer op hele onregelmatige tijden eten, dat lijkt me ook niet echt goed.....

Ik moet dus kiezen tussen of op vaste tijden voeren maar dat er dan lange tijd tussen de voerrondes zit of meerdere keren voeren met korte tussentijd maar dat ze elke keer op andere tijdstippen eten krijgt.

Hoe doen jullie dat???

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:15

Waarom probeer je niet aan graszaadhooi te komen, mogen ze veel meer van hebben omdat er gewoon veel minder (voedingsstoffen) in zit. 1 van mijn pony's wordt dik van lucht maar die kan ik vrijwel onbeperkt graszaadhooi geven zonder dat het problemen geeft.
Je kunt dan gewoon het voedingsrijke hooi blijven geven en als buikvulling nog wat graszaadhooi.

Jellebie

Re: Problemen met voertijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:21

Bedankt voor de tip! Nog nooit van graszaadhooi gehoord haha, zal er eens achteraan gaan.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:28

Ik geef ook onbeperkt graszaadhooi (of gedorsen hooi, zoals het ook wel wordt genoemd) met daarnaast wat rijker hooi. Er zijn verschillende soorten graszaadhooi (Engels raaigras, Italiaans raaigras, rietzwenk, veldbeemt, westerwold), maar ze vinden niet alles even lekker en niet alles is even arm/rijk. Het is even wat uitzoekwerk, maar inderdaad wel een goede oplossing voor je probleem denk ik.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:33

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:35

is er niet iemand in je omgeving die een keer per dag wil voeren als je niet uit komt?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:35

Mijn paard werd ook dik van gras zaad hooi. Ik deed zelf hooi afwegen naar gewicht. In skowfeeder aanbieden en dan bleef hij redelijk op gewicht

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:36

en wat stro in de schuilstal? Hebben ze toch iets te knabbelen … als ze dat dan niet gelijk allemaal naar binnen schrokken…
Ik voer om 8 uur - 14:00 uur - 21:00 uur en dat gaat prima… de laatste voerbeurt het meest zodat dat wat langer mee gaat (hoop ik dan) en laat altijd een paar plukken stro liggen in de schuilstal… als ze dan 'snachts nog honger hebben kunnen ze dat opeten (doen ze meestal wel)
Laatst bijgewerkt door sunny43 op 04-03-14 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:37

Graszaadhooi is duur op het moment. Je kan ook gerstestro voeren.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:42

Jellebie schreef:
Oke, ik heb even gegoogled en ik stuit natuurlijk weer meteen op een site waar staat dat graszaadhooi niet zo 'veilig' is om te voeren :')
http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Leveranciers zijn hier heel alert op, meestal hebben ze een certificaat waarmee ze aan kunnen tonen dat er geen mycotoxine in het hooi zit. Als het gevaarlijk was zouden mijn paarden al 1,5 jaar dood moeten zijn :P

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:43

Ik zou dan kiezen voor enigszins vaste voertijden en dan afhankelijk van je dag tussendoor wat geven en dit van een andere portie afhouden.

Of eventueel mengen met stro of onderop stro leggen. Ik merk hier dat als het lekkerste op is, ze op dat moment gaan rusten of rondscharrelen en na een tijdje het stro pas weer interessant is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:44

Ik zou nog een net met stro ophangen, dan kunnen ze daar in de tussentijd van knabbelen.

Je zou ook kunnen investeren in een voermachine, die om de zoveel uur een plakje laat vallen? Maar je paarden willen zeker niet delen, dan heb je er mis al 2 nodig....
Ik heb wel eens mensen gezien die er zelf een gebouwd hadden, om de zoveel uur lieten ze een plakje hooi vallen. Iets met een timer.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:46

Hier staan de paarden aan huis.

Voor ik vertrek voor trein te halen geef ik ze eten(7u) en in de avond om 22u krijgen ze ook hun eten.
Didi moet zijn porties verdeeld over 4x per dag, dus hij krijgt om 12u en 15u ook eten( van meter die naast ons woont)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:50

Bedankt voor de reacties!
Over stro heb ik nooit nagedacht..... Moet dat dan een bepaald soort stro zijn en kan dat verder geen kwaad?

Zo'n voermachine heb ik wel eens van gehoord inderdaad, maar dan zou ik er zoals je zegt al twee moeten hebben, zal ook daar nog eens naar kijken.

En iemand anders tussen door laten voeren heb ik ook al eens gekeken, maar dat was helaas geen oplossing.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:59

Ik heb al een site gezien, maar als de prijs er niet bij staat durf ik niet te mailen. :')
Dan ben ik straks degene met maagzweren!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:14

Er zullen vast betere en minder goede strosoorten zijn. Ik voer wat er op dat moment voor pak op stal staat en volgens mij is dat niet altijd een en dezelfde strosoort, maar ik merk bij onze paarden geen verschil.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 01:45

Jellebie schreef:
Oke, ik heb even gegoogled en ik stuit natuurlijk weer meteen op een site waar staat dat graszaadhooi niet zo 'veilig' is om te voeren :')
http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Er zijn leveranciers met een speciaal keurmerk http://www.hisfa.nl/ daar heb je de garantie van goed graszaadhooi.
Mijn paarden lijken mss wat dikker als ze graszaadhooi krijgen maar dat is echt alleen maar buikvulling als ik ze bijvoorbeeld 2 dagen alleen hun gewone hooi geef zijn ze weer meteen terug in hun oude (slankere) model.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:29

Over wat voor paard hebben we het een hebben we het over plakken hooi van kleine baaltjes?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:35

Over een kruizing tinker van 1.48m en inderdaad plakken van kleine baaltjes. Ze is op dit moment door ziekte niet in het werk

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:39

Je kan het hooi ook mengen met stro in je slowfeeder.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:41

Ik zou juist kiezen voor kleine beetjes op tijden dat het jou uitkomt, dan staan ze nooit op uur en tijd te wachten op jou en krijgen ze toch hun voer.

Toen ik nog op een echte pensionstal stond en de paarden kregen daar altijd om 8 u smorgens eten en gingen dan om 10u naar buiten en om 17u weer binnen, verschillende konden dus er dus echt niet tegen als de tijden veranderde dan braken ze te tent af, nu sta ik bij een boer en voer ik wanneer het mij uitkomt en gaan ze buiten en binnen wanneer het mij uitkomt en heb geen paard meer wat de tent afbreekt.

In mijn ogen mag er best wat tijd verschil zitten in de ene en de andere dag in de natuur eten ze ook nooit op uur en tijd en eten ze ook geen 24 uur per dag maar ook regelmatig kleine portie's onderweg als ze van de rondtrekken want een paard loopt in de natuur ook veel rond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:12

Sorry maar ben ik dan de enige die dat echt schandalig weinig vind voor een dier van die maat? Zelfs mijn (snel dik wordende) shet krijgt meer dan dat, ruwvoer is het belangrijkste voor een paard en ik vind dat je echt te weinig ruwvoer verstrekt dan.
Ik snap dat het lastig is als ze te dik is maar dan zou ik overgaan op een armere kwaliteit ruwvoer of bv overjarig maar dit gaat ook gezondheidsproblemen opleveren ben ik bang.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:17

Ik zou voeren op de tijden dat het jou het beste uit komt en daar de hoeveelheden aan aanpassen.

Bij ons gaan ze ergens tussen 07.00 uur en 09.30 uur naar buiten (zomers weide, 's winters paddock), ze krijgen dan krachtvoer en een plukje hooi in de stal, ondertussen maak ik de paddock gereed, wissel dekens etc. In de paddock krijgen de pony's (1.20 m) 1 plak en de grote pony (1.50 m) 2 plakken hooi.
Als ik rond 14.00 uur ga rijden krijgen ze wat minder in de paddock en na het rijden nog een plak, als ik rond 19.00 uur ga rijden krijgen ze wat meer in de paddock en worden ze na het rijden direct afgevoerd. Voor de nacht krijgen ze allemaal 1 plak en verder kunnen ze stro knabbelen (rond 20.30 uur).

Ik zou geen vaste voertijden aanhouden. Zoals CoRiNa1983 zegt kunnen ze dan erg onrustig worden als je eens wat te laat bent...

Wij hebben een pony op stal staan die tot z'n 8e levensjaar in het natuurgebied heeft gelopen. Je ziet een groot verschil tussen die pony en de "door mensen opgevoede" pony's. Ik kan hem gerust een hele baal geven en dan eet hij 2 plakken terwijl de andere pony's heel de baal naar binnen zouden werken... Ik zou gewoon veel voerschema's uitproberen en dan kom je vanzelf iets tegen wat bij jou pony's past.
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 05-03-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:18

Dik worden heeft 2 mogelijke oorzaken: te veel voer en/of te weinig beweging. Volgens mij hoef je niet zo te sleutelen aan de hoeveelheid ruwvoer, want in principe kun je dat zelfs onbeperkt geven. Wellicht kun je overwegen om meer beweging te geven? En dan bedoel ik echt 'aan het werk'.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:20

Polly schreef:
Sorry maar ben ik dan de enige die dat echt schandalig weinig vind voor een dier van die maat? Zelfs mijn (snel dik wordende) shet krijgt meer dan dat, ruwvoer is het belangrijkste voor een paard en ik vind dat je echt te weinig ruwvoer verstrekt dan.
Ik snap dat het lastig is als ze te dik is maar dan zou ik overgaan op een armere kwaliteit ruwvoer of bv overjarig maar dit gaat ook gezondheidsproblemen opleveren ben ik bang.

Ik sluit me hier bij aan, ruwvoer hebben ze gewoon nodig, te weinig ruwvoer is gewoon niet goed voor een paard.

Ik zelf zou persoonlijk het hooi gaan mengen met stro, en je rijpaard dan desnoods een graaskorf omdoen, dan kan hij ook niet meer snel eten. Ik denk dat jou paard snel eet omdat hij te weinig hooi krijgt en dus snel wilt eten omdat hij honger heeft, mijn ervaring is dat paarden veel rustiger eten als ze weten dat er altijd wat te eten is.