Binnenkort gaan wij een nieuwe paddock maken voor ons paard, aangezien ze bij huis komt te staan Nou twijfelen wij enorm over de drainage en het zand. Het is de bedoeling dat ze 24/7 hierin kan staan (haar stal grenst dan aan de paddock, zodat zij zelf de keus kan maken of ze binnen of buiten wil), dus het is heel belangrijk dat de paddock altijd droog is.
Tips voor drainage, en het soort zand? Ik heb wel al veel gehoord over worteldoek, maar ben bang dat dit naar boven komt als zij graaft en als je teveel zand stort hoorde ik dat het weer zo mul wordt.... (andere) goede ideeën zijn zeer welkom!!
Persoonlijk heb ik me ook al afgevraagd waarom er worteldoek gebruikt word dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.Het lijkt mij compleet nutteloos. Verder is heeeeel belangrijk dat je de onderlaag ook goed hebt. Je kunt de bovenste 50 cm wel heel mooi, doorlatend zand zand hebben maar als er daaronder een harde laag zit van klei, veen of puin ga je daarmee de mist in! Laat je goed informeren want een fijne paddock is heel wat waard. Succes en maak er wat moois van
Worteldoek is om de grondlagen gescheiden te houden, anders kun je net zo goed het zand meteen op de klei gooien (en wordt het helemaal snel een zootje )
Tip, de boel een beetje ophogen (of als de plaatst nog niet bepaald is strategisch een hoog punt kiezen) en een slootje ernaast. Dat doet al wonderen.
VreVrou
Geplaatst: 05-03-14 21:01
DubbelDun schreef:
Worteldoek is om de grondlagen gescheiden te houden, anders kun je net zo goed het zand meteen op de klei gooien (en wordt het helemaal snel een zootje )
Als worteldoek te hoog ligt gaat een paard gaven en trekt het omhoog, als het worteldoek laag ligt, bijvoorbeeld onder 60 cm geel zand word het niet opgegraven of losgetrokken met de cultivator en gebeurt er niets met de verschillende grondlagen. Dan is worteldoek toch overbodig? Ik ben het met je eens de grondlagen gescheiden te houden maar als de onderlaag doorlatend is zou je in principe toch geel zand erboven op kunnen storten? Ik heb geen ervaring met klei.
Bij ons op stal hebben we kleigrond. De paddock is van stierenzand, daaronder worteldoek & drainage. Werkt heel goed. Is wel vrij mul, maar wel droog. Van dat mulle hebben ze bij ons geen last hoor, het zakt ook wel met de tijd vind ik.
@VreVrou: sommige paarden graven zulke gaten dat zelfs 60 cm nog niet diep genoeg is Daar kun je dan ook beter geen worteldoek gebruiken. Elke onderlaag is doorlatend, totdat er veel op gelopen wordt zoals in een paddock. Dan kan zelfs zand een keiharde koek worden. Klei is helemaal moeilijk. Verhoogd aanleggen mét drainage is een goede oplossing.