HELP!!! Ik heb een stro eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_Dora

HELP!!! Ik heb een stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:37

Hoi

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Heb al gezocht op het forum maar ik kon zo snel niks vinden.

Mijn paard eet d'r stal leeg. Ze staat op boxrust vanwege een grote kloof in haar kootholte. En ze krijgt in principe genoeg ruwvoer. Bijna teveel zou je zeggen. Maar omdat ze nu best dik begint te worden moet ik maatregelen treffen. Ik heb al aangegeven dat ze minder hooi per keer hoeft. En ik doe al minder stro in haar stal maar kan natuurlijk haar niet in een kale box laten staan. Zeker niet met een open wond. Dan staat ze in haar eigen mest en urine. Dat is ook niet de bedoeling.

Ik ben bang dat als ik zaagsel of vlas in haar stal doe dat ze dat ook gaat eten. En zaagsel/vlas wordt ook heel zompig. Ook niet bevorderlijk voor een open wond.

Ik hoop dat jullie tips hebben om haar minder stro te kunnen laten en ze een hoop kg kwijtraakt.

Bedankt!!

rapunzelx

Re: HELP!!! Ik heb een stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:42

Kun je niet haar kuil/hooi in een net doen? Is ze er wat langer mee bezig..

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:42

Misschien een liksteen ophangen? Ik denk dat ze dit doet omdat ze zich verveelt :)

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:44

Ze heeft al 2 likstenen. Een zoute en zo'n hele grote rode. En ook een speelbal.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:45

Ik zou denk ik wel op zaagsel zetten,

mijn verzorg fries at de box stro ook leeg en had toen lichte koliek gekregen, nu hebben we haar op zaagsel en eet ze niet ! ;)

en als je de stal vaak genoeg uit mest denk ik dat het sompe wel mee valt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:46

Kan ze overdag niet op een wat kleiner stuk buiten lopen met een hoefzak? Dat scheelt wellicht al iets?
En heeft ze een bolle buik (stro/ hooi en dus darmvulling), of echt vet op de ribben/ manenkam/ kont?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:46

Er azijn met water verdunnen en er op spuiten heb ik ook gedaan en mn mini eet het helemaal niet meer hij at ook stro maar hij kreeg er diaree van

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:47

Ik zou ze ook op Plospan(Zaagsel) Zetten,

Mijne eet ook stro, Maar bijna geen Plospan, En dit is zachter spul dan vlas :)

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:50

@hielkebro
Maar wordt dat niet ontzettend zompig/vies als ze er de hele dag instaat. Dan gaan er echt veel balen door heen. En het is al een vrij dure oplossing het zaagsel. Maar ik hoor inderdaad dat ze zaagsel niet eten.

@Ninx
Ze kan helaas niet naar buiten door de wond in d'r kootholte. Dat doet haar zo zeer dat ze er niet op wil staan (is ze trouwens voor onder behandeling). En ze is vooral dik op d'r ribben.

@Dizzy505
Dat is inderdaad ook wel een goeie

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:51

Ik zou ook gaan voor een slowfeeder hooinet, dus met kleine mazen. Ik gebruik dat hier ook, en terwijl ze vroeger in een halfuur hun hooi binnen hadden, doen ze er nu wel een 4tal uur over denk ik.

Kan je geen houtkrullen nemen en nog wat stro er bovenop?

En eventueel enkele wilgentakjes in de box leggen, kan ze wat op knagen, en zou ook ontstekingsremmend zijn.

Zolang het niet te extreem is, zou ik me over die dikte niet teveel zorgen maken, dat loopt ze er wel weer af als ze genezen is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:53

Op vlas of zaagsel, en dan hooi in een slowfeeder ophangen. Heeft ze de hele dag wat te doen / te eten, en ze wordt er niet overmatig dik van.
Heb net zelf een paard 5 weken binnen gehad ( op vlas). En ja: het is even wat meer werk geweest, maar niets zompig hoor, en het extra verbruik viel al met al uiteindelijk ook nog wel mee..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:56

Dat ze wat dikker word is niet zo een ramp. Zorgen voor onbeperkt ruwvoer (eventueel in netten, dan doet die er wat langer over).

Mijne vrat ook periodes de hele box leeg qua stro, nooit wat aan de hand geweest, had gewoon periodes dat die stro lekkerder vond dus strooide ik extra op (plak paardenkuil, plakje hooi en een plak stro).

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:57

Wilgentakken is inderdaad een goede. Ze hebben pasgeleden alleen alle wilgen bij ons in de buurt gesnoeid... ben te laat om ze te pakken :S.

En ik moet even overleggen of een slowfeeder mag. Aangezien daar al eerder problemen mee zijn geweest op stal.

Waar zou ik nog wilgentakken kunnen vinden/kopen?

Een waar zou ik online plopsan/houtkrullen kunnen kopen?

Thnx by the way voor alle hulp!!

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:58

Het stelt me wel gerust dat nu ze wat dikker wordt dat niet erg is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:02

Meestal heb je dat er zo vanaf zodra ze weer gereden mag worden. Ze moet natuurlijk niet moddervet worden maar van enkel ruwvoer worden ze (normaal) niet echt dik.

Krijgt ze (veel) brok?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:05

Je zou eventueel als ze het hooi opheeft een graasmasker omdoen, zodat ze minder binnenkrijgt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:09

Blijkbaar te kort aan ruwvoer. Dus in plaats van bodembedekking veranderen, onbeperkt hooi geven, of een slowfeeder.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:16

EskeGirl schreef:
Blijkbaar te kort aan ruwvoer. Dus in plaats van bodembedekking veranderen, onbeperkt hooi geven, of een slowfeeder.

Precies!!! stro eten is een tekort aan ruwvoer- over het algemeen- je ziet het vaak bij paarden die kuil of hooi uit plastic balen krijgen, daarvan is de zuurgraad (te) hoog.
Nu sta je op een pensionstal , dus veranderen van hooi is geen optie. Daarom is een slowfeed net al een oplossing, beetje stro eten is geen probleem. Het buikje werk je er vanzelf weer af.

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:17

@xSlvna
Ze krijgt heel weinig muesli. Het is maximaal een espressokopje (das denk nog te veel)

@siskeh
Ik werk overdag. Het zijn net op de onhandige tijden voor mij om d'r graasmasker om te doen. Ik zou eventueel kunnen vragen aan stalgenoten of zij me willen helpen hiermee.

@EskeGirl
Ze krijgt echt heel veel ruwvoer. Ze is gewoon gek op eten. Als er een hele berg hooi voor haar neus ligt gaat ze ook aan d'r stro knabbelen. Normaal gesproken vindt ik dat ook niet erg. Maar de kilo's vliegen eraan nu.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:49

Slowfeeder kan gewoon een slowfeedernet zijn... Dat zal toch geen probleem zijn?

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:52

Ik doe 2 hooinetten in elkaar. Dat heb ik al vaker gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:55

Waarom minder hooi? Geef dat paard gewoon onbeperkt hooi. Dat die dan een wat dikkere buik krijgt, maakt toch niet zoveel uit. Loopt die er na de boxrust wel weer af.
Strokoliek wil je echt niet meemaken.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:18

Ik denk dat je het beste zaagsel en stro kunt combineren. Als je paard de hele dag op stal staat moet ze wel wat te knabbelen hebben. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ze haar hele stal leeg eet dus vandaar denk ik dat de combinatie stro en zaagsel het beste is.
Takken in de stal kan ook verveling tegen gaan. Meestal vinden de paarden de takken niet meer interessant zodra de schors eraf is. Dan zijn ze dus aan vervanging toe.