Deze winter de paarden op een beperkt stuk wei gehad. Flinke hopen mest, die heb ik nu gesleept. Hoelang moet ik wachten voordat ze er weer op kunnen ivm wormbesmetting?
Ik haak even in, heb hier geen ervaring mee. Als je de wei sleept is hij dan helemaal zwart zand en moet je eerst een tijd wachten tot er weer gras groeit? Of is het niet zo drastisch en kunnen ze meteen na het slepen er weer op en weer grazen?
Ik heb het alleen gesleept, niets losgewoeld. De mest die er al lag verdeeld over de wei.
Herman97
Geplaatst: 03-03-14 18:19
Als je paarden geen wormen hebben zie ik het probleem niet om ze direct weer te weiden. Misschien denk ik te kort door de bocht en is er wel een reden. Lees die dan ook graag hier .....
Wie weet zeker dat zijn paarden geen wormen hebben Overigens heeft elk levend wezen wormen, dat hoort er bij, alleen teveel is niet goed. Van wormen/eitjes is bekend dat ze 2 jaar kunnen overleven mits het niet té koud is en dat zijn onze winters over het algemeen niet.
Ik heb echt geen flauw idee ! Wij ruimen elke dag de poep op, slepen af en toe, en daarna gaan de paarden gewoon de wei weer in. Wellicht zijn er andere normen.
Paarden zet je op de wei wanneer er voldoende gras staat. Paardenmest geeft nauwelijks grasgroei, dus slepen werkt niet echt als bemesting. Als je puur sleept om de poep te verspreiden maakt het geen *** uit wanneer je je paarden er weer op zet. Als je doel is om wormen kwijt te raken, volg dan het advies van Dubbeldun. Is je doel om je paarden gras te geven, bemest dan (ook) met drijfmest en kunstmest en zet je paarden er op als het gras minimaal 10 cm hoog is.
Nikass
Geplaatst: 03-03-14 23:36
Bij ons moet het land alleen gesleept worden omdat het eind vorig jaar een beetje stuk gelopen is door de paarden.
Gerritt
Geplaatst: 03-03-14 23:40
Bij ons gaan ze er vaak meteen al weer op.... halen de mest weg met de kruiwagen slepen de wei en dan gaan ze er weer op. Slepen doen we eigenlijk alleen om de gaten weer glad te trekken. We rijden namelijk ook in het landje. Als je de wei zelf beheert en je weet wat er op loopt in het jaar en je hebt wormbestrijding op orde zie ik het probleem niet als je ze er meteen weer op zou doen hoor. Heeft alleen niet zo best gevroren dit jaar, wat jammer is.