Ondergrond/verharding schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sasquatche

Ondergrond/verharding schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:39

Hallo bokkers!

Ik weet dat er al veel topics zijn over dit onderwerp, maar nergens zie ik de vragen die ik heb beantwoord... :(

Mijn ouders hebben net een stuk land aangekocht (iets meer dan 1,5 hect) en we moeten compleet vanaf 0 beginnen met omheinen, stallen plaatsen etc... Ik heb hier dus nog niets van ervaring mee.

Ik vroeg me af waar ik rekening mee moet houden bij de ondergrond en uitloop van de stalling. Ik zou graag een stuk voor de stalling verharden met betontegels om modderpoel te vermijden. Nu weet ik niet wat ik het beste doe met de ondergrond van de stalling zelf?
In principe komen de paarden enkel in de stallen als beschutting wanneer ze dat zelf wensen want staan 24/7 buiten. Ik weet dat veel mensen dan gewoon een schuilstal zetten zonder enige speciale ondergrond en dus gwn gras (of wat daar na verloop van tijd van overblijft).
Ik ben op zoek naar iets dat niet te duur is (want hebben momenteel al veel kosten qua omheining, stallen, aankoop paarden en al het andere materiaal moet nog gekocht worden aangezien het over mijn 1e eigen paard zal gaan! *\o/* ). Ook liefst iets dat lang meegaat zonder al te veel kosten of verzakkingen uiteraard.
Mijn grootste vraag gaat eigenlijk over het onderhoud. Op de wei zelf heb ik geen waterconnectie! Drinkwater zal met zo'n vat gebeuren... ik kan het dus niet uitkuisen met tuinslang ofzo :s Hoe kan ik dit dan zo proper mogelijk houden?? Welke ondergrond is het meest geschikt?

Een laatste vereiste ten slotte is dat het relatief gemakkelijk weer weg te halen is later... moesten we de wei bv doorverkopen aan niet-paardeneigenaars...

Op onderstaande link vond ik een foto van stallen waaronder gegoten beton is gelegd... Zoiets is ook een optie denk ik? Maar hoe kan ik die stallen dan proper houden zonder tuinslang en zonder dat de vuiligheid in de weide terecht komt?
http://www.schuilhokken.be/paardenstaldubbel.html

Alvast super bedankt!!! :j
Sasquatche
Laatst bijgewerkt door Sasquatche op 03-03-14 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Ondergrond/verharding schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:14

Ik heb 10cm beton met staalgaas erin gestort. Ik vind het ideaal. De stal kan niet meer verzakken en je veegt de mest er makkelijk uit.

Ponylove1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:20

Hoi,
er zijn ook prefab beton vloeren te koop die word in een keer gelegd met een kraan en kunnen ze eventueel als het nodig is ook weer zo ophalen.
ik heb deze vloerplaat ook en werkt perfect ze zijn er in diverse maten.
ze worden tegenwoordig ook veel gebruikt in de nieuwbouw daar staan vaak de bergingen/schuren op

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:26

en hoe zit het dan met de urine? Hoe houden jullie de stal proper zonder te kunnen 'uitspuiten' met tuinslang of hogedrukreiniger?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:33

Toen wij onze eigen weide hadden, hadden we een royale opslag met stallen erin. Daarnaast ook een container, die we af kon sluiten met een goede slot tegen inbraak. In die container hadden we o.a een waterpomp staan en gereedschap om te heinen etc. We hadden grote tonnen waar we het water in opsloegen. In de stallen legde we zelf tegels.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:57

Tegels van marktplaats halen, worden vaak gratis aangeboden, wel zorgen dat je goed zand er onder legt, en ruim betegelen om je schuilstal heen want het wordt anders inderdaad een modderbende.

Ik heb zelf ook dikke palen voor de omheining van marktplaats gehaald ( handig marktplaats :D )

Ondergrond voor je stallen kan je op veel manieren doen, eventueel ook betegelen, rubber matten erop, ik heb zelf gewoon een containerstal, zand op de grond en daarover heen vlas, maar hier gebruiken ze de stal erg weinig,wel plassen erin maar dat vang ik met de vlas op, blijft redelijk schoon moet ik zeggen.

Edit, kan je geen grondwaterput laten slaan? Scheelt een hoop gedoe met water elders weghalen.

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:05

Waar halen jullie dat zand en wat zijn de vereisten voor dat zand? hoeveel is er ongeveer voor nodig?

Ivm dat vlas: waar haal je dat? Kan dat ook via marktplaats? Ik heb geen ervaring met vlas dus weet niet hoe dat dan macheert qua hygiene en opvangen/uitkuisen van urine...

Ja op termijn zal er waarschijnlijk wel een grondwaterput komen maar momenteel liggen de kosten al enorm hoog... aankoop van de wei, de stal, de omheining, de paarden, al het materiaal... dus het is veel ineens en ik wil het voor mijn ouders beperken voorlopig tot wat écht noodzakelijk is. Later kan er dus zeker nog zo'n grondwaterput bijkomen. Voorlopig zouden we het doen met zo'n groot watervat met 'pompje' waar ze tegen kunnen duwen...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:10

Vraag een loonwerker in de buurt eens, die weet wel hoeveel wit zand je nodig hebt.
Vlas kun je bijna overal wel halen, meestal kun je dat kopen waar je ook je voer koopt voor de paarden.

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:57

idd een loonwerker of hovenier rekent het zo voor je uit !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:29

Voordeel van beton is dat ze er niet op plassen :D vinden ze niet fijn (zo lang er geen strooisel in ligt), dus onze stal is altijd schoon en droog, op een mesthoopje na.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:42

Waarom niet gewoon tegels in je inloopstal en daar overheen rubberen matten? Poep veeg je er zo af, urine loopt er doorheen en als je zorgt dat de stal een klein beetje afloopt naar achteren loopt de urine zo weg. Hoef je ook geen bodem bedekking.
Groot stuk betegelen als uitloop + aansluitende paddock en je bent een heel eind.
De belangrijkste omheiningen zou ik met stevige palen doen, de andere kunnen natuurlijk ook met prikpaaltjes afgewisseld door af en toe een stevige paal (op hoeken bv)

Paarden voeren uit slowfeeders scheelt ook een hoop hooi, ze doen er langer mee en knoeien minder. Slowfeeders zijn gemakkelijk zelf te maken.

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:20

zijn er nadelen aan gewoon een betonnen laag? Ik kan me voorstellen dat dit in de winter zeer glad wordt? Wat is hier de oplossing voor?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:52

Sorry dat ik het topic terug omhoog haal, maar ik zit met exact dezelfde situatie en dus ook vragen.

Beton in de schuilstal ben ik geen fan van omdat het super hard is om op te liggen... Bedoeling is toch dat ze met slecht weer binnen kunnen liggen. Ga geen stalbedekking in mijn schuilstal leggen... dat is immens werk en wordt altijd mee de wei ingesleurd.

Ik had eerder gedacht om de schuilstal op te hogen met het zand dat je ervoor weg schraapt. De stal 'omheinen' met treinbilzen half in de grond gegraven en dan waar je het zand hebt weg laten graven steenpuin in te storten..
Dak iets laten oversteken en natuurlijk stal zo zetten dat regen en wind er zo weinig mogelijk in slaat.

Iemand ervaringen, tips, tricks?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:31

shuilstal is om te schuilen niet persee om te liggen kirrr, hier liggen za altijd buiten in het zand
Ik heb ook stoeptegels, zand werd vies
Ook op de stoeptegels plassen ze hier, maar ik veeg elke dag de stallen uit en dan wordt de urine ook weggeveegd

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:19

Mijn pony had vroeger gewoon een stenen harde vloer, maar daar lag een soort mat bovenop om het wat aangenamer te maken... Dit was ook haar schuilstal, makkelijk schoon te houden en toch wat comfortabeler voor de paarden ipv een betonnen vloer! Mochten jullie interesse hebben dan kan ik nog wel navragen hoe deze matten heten en of ze ook daadwerkelijk voor paarden bedoeld zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:22

Zachte ondergrond verwordt tot toilet, dus als je daarvoor kiest, neem dan iets wat makkelijk schoon te maken is. Optie voor ligplaats is een hitmatras, die kan je voor boxen krijgen, maar ook als een soort tegels.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:19

Als het hele dagen regent gaat een paard toch wel binnen liggen.
Dus beton of steen vind ik geen optie.