welke hoogte moet een hooiruif hangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damien82

welke hoogte moet een hooiruif hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:23

Beste bokkers

Ik heb twee nieuwe hooiruiven voor in de nieuwe stal maar welke hoogte moet ik deze hangen mijn paarden zijn allebei tussen de 165 en 170 schofthoogte.

Groet damien

BigOne

Re: welke hoogte moet een hooiruif hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:25

Helemaal geen ruif neerhangen, beste is om hooi van de grond te voeren ivm met stof en schimmelsporen. En dan kunnen ze eten op de meest paardachtige manier.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:26

Nee dat vraag ik niet ik vraag hoe hoog ze moeten komen te hangen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:34

max op schofthoogte, hoger is gevaarlijk omdat er stof in hun ogen kan komen en omdat paarden niet gemaakt zijn om vanaf hoogte te eten. Maar op die hoogte zijn ze weer gevaarlijk omdat ze erin kunnen komen met hun benen. Helaas heeft bigone dus gelijk, hooiruiven zijn niet goed voor een paard.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:36

Heel laag bij de grond, maar net niet laag genoeg dat ze erin kunnen stappen. Dat is nog het meest natuurlijke.
Maar idd zoals al gezegd, is het beter om hooi gewoon vanaf de grond te voeren. Ik gok dat je paarden het toch uit de ruif gaan halen en dan op de grond gooien en dan pas opeten. Zo doet mijn shetlander het ook met zijn hooinet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:39

Die van mijn verzorgpaard hangt iets lager dan de hoogte van zijn ogen (de onderkant van het hooiruif)

En dat t niet goed is, er valt meer op de grond, dus eten ze ook van de grond hoor :)

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:47

Joaltijd schreef:
Die van mijn verzorgpaard hangt iets lager dan de hoogte van zijn ogen (de onderkant van het hooiruif)

En dat t niet goed is, er valt meer op de grond, dus eten ze ook van de grond hoor :)

Kijk jij snapt het en het is alleen voor in de stal voor snachts overdag buiten krijgen se uit ee grote appelkist dus dat slechte valt wep mee

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:59

Tussen borst- en schofthoogte in. Paard kon er gemakkelijk zowel van de bovenkant als de onderkant uit eten.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:14

Ik heb geleerd dat je heb best vanaf de grond kan voeren omdat ze dat van nature doen ;). Dus als je het niet vanaf de grond wil doen hang het dan laag

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:15

Mijn voorkeur is maximaal borsthoogte maar liever lager zodat ze gemakkelijk van boven kunnen eten en niet van onder af hoeven te plukken.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:16

Ik zou het ongeveer op borsthoogte hangen :) Wij hebben ook gwn een ruif, maar je kan het ze ook prima vanaf de grond voeren :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:18

Waarom ruiven? Een paard of pony eet 't gezondste en natuurlijkste van de grond af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:40

Ik geef ook het liefst op de grond alleen heb een tijd geleden stalhouder gevraagd een hoekruif te maken. Deze is een kleine meter hoog, rechthoekig en zit op de grond in een hoek. hierdoor heeft hij een gewone eethouding ook. Knollief strooit nogal royaal met zijn hooi rond als hij binnenstaat. Hij heeft nogal een berg ruwvoer nodig en voor het op is draait hij in zijn stal in sleept het hooi in de rondte. Dat hooi gaat door het hennepstrooisel zitten en dat maakt zijn box een grote puinhoop. Verspilling van hooi en hennep en dat is zonde van het spul en het extra werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:39

karuna schreef:
Ik geef ook het liefst op de grond alleen heb een tijd geleden stalhouder gevraagd een hoekruif te maken. Deze is een kleine meter hoog, rechthoekig en zit op de grond in een hoek. hierdoor heeft hij een gewone eethouding ook. Knollief strooit nogal royaal met zijn hooi rond als hij binnenstaat. Hij heeft nogal een berg ruwvoer nodig en voor het op is draait hij in zijn stal in sleept het hooi in de rondte. Dat hooi gaat door het hennepstrooisel zitten en dat maakt zijn box een grote puinhoop. Verspilling van hooi en hennep en dat is zonde van het spul en het extra werk.

Dit is een andere ruif dan ts bedoelt, deze is niet zoveel mis mee omdat ze het hooi ook laag weghalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

Ik weet welke ze bedoeld, die heb ik op een andere stal ook gehad. En ook deze hing zo laag als maar kon.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:01

Gini schreef:
Tussen borst- en schofthoogte in. Paard kon er gemakkelijk zowel van de bovenkant als de onderkant uit eten.

Dankje ga ik doen

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:07

Bedankt voor de reactie ga hem tussen borst en schofthoogte ophangen

Ik weet genoeg wat mij betreft mag op dit topic een slot