Bij mijn verzorgpaard staat ook een oude gepensioneerde fjorden merrie . Zij heeft door een blessure iets an haar heupen en kgehoord haar staart niet meer goed optillen. Ik ben niet op zoek naar de oorzaak van dit probleem, ze os gepensioneerd, geniet van haar oude dag en hoeft lekker helemaal niks meer. Echter zit elke keer haar staart vol met mest wat voor haar natuurlijk ook niet fijn en gezond kan zijn. Nou had ik het er met de eigenaar over dat we misschien iets konden doen dat haar staart lichter wordt en makkelijker te tillen. ik heb wel gehoord dat mensen het bovenaan vlechten of wat opscheren maar we weten beide niet precies hoe of wat. Dus ik hoopte dat iemand hier tips kon geven of een idee heeft. Het gaat dus om een fjord. Dus een flink dikke staart.
inderdaad allemaal vlechtjes maken, óf 1 vlecht maken
Renee_S
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-14 21:32
Klinkt goed. Ik denk dat we gewoon meerdere dingen proberen en gaan kijken waar zij zich het best bij voelt. Die losse strengen kunnen we zeker een keer proberen, Dankje !
Britta31
Onderkant zaten wij ook aan te denken. Of de bovenste cm's zoals je volgens mij bij drachtige merries wel eens ziet. Maar we wilden niet zo maar gaan scheren zonder hier meer over te horen
Esmeralda
Geplaatst: 01-03-14 21:40
vlecht maken en insmeren met antiklit, dan glijdt de mest erlangs
Botervlootje
Geplaatst: 01-03-14 21:41
Staart zoieso kort knippen niet helemaal kaal maar gewoon een groot stuk eraf . En dan misschien nog invlechten
RianneH
Geplaatst: 01-03-14 21:42
En een staartzak? Die kan je gemakkelijker wassen dan de staart. Al weet ik niet hoe hoog je die kan hangen vergeleken met het gedeelte waar het paard mest.
Amiigo
Geplaatst: 01-03-14 21:46
De onderkant van de staart wortel scheren en een aantal plukken er tussen uit knippen zodat ze nog wel vliegen weg kan jagen maar d'r staart niet meer zo gek zwaar is.
Renee_S
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-14 21:47
Zaten we ook aan te denken maar leek ons niet zo geschikt. Ze staat de hele dag buiten op t land te ravotten met dr vriendjes... We vroegen ons af of zo'n staart zak dan nog wel goed blijft zitten ? Scheren heeft eigenlijk onze voorkeur aangezien dit het minste onderhoud vraagt maar we weten niet zeker of dit wel 100% paardvriendelijk is.
De hoogte dat de mest zit is voornamelijk vanaf halverwege tot onderaan. Ze kan haar staart wel iets tillen maar dus niet hoog genoeg
Nibbit
Geplaatst: 01-03-14 21:51
Scheren is altijd nog paardvriendelijker dan dit lijkt me Ik zou mooi een flink stukvan de achter/onderkant halen, dat hebben we bij onze shet ook gedaan en het scheelt enorm. Mooi is het niet, maar wel erg functioneel
hwn
Geplaatst: 01-03-14 21:55
set_elkol schreef:
Misschien de staart verdelen in strengen en elke streng vlechten? 10 losse vlechten is makkelijker optillen dan een dikke zware staart
Waarom zou dit lichter zijn? Die 10 vlechten hangen toch nog allemaal aan dezelfde staartwortel, dus gewicht blijft hetzelfde.
Ik zou ook eerder zeggen staart stuk uitdunnen, maar niet al te drastisch inkorten (beetje mag wel, duurt nog wel even voor er vliegen verjaagd moeten worden denk ik).
Ja ik denk dat ik de achterkant scheren maar eens voor ga stellen. Het gaat natuurlijk ook niet om de mooi
Set_Elkol
Geplaatst: 01-03-14 21:59
met optillen is het makkelijker, vraag mij niet waarom. Ik merk het duidelijk bij paarden als je de staart vlecht. het beweegt makkelijker mee omhoog. ik zei niet lichter, ik zei makkelijker.
Ibbel
Geplaatst: 01-03-14 21:59
De strengen waar de mest in blijft hangen er uit knippen/scheren. Die zitten - nogal wiedes - aan de binnenkant, dus je ziet daar niets van.
Ik heb er hier ook zo één. Niet dat die haar staart niet kan optillen, maar ze heeft gewoon een hele dikke staart. Binnenkant uitdunnen maakt het gewicht minder zonder dat ze geen vliegen meer kan meppen.
Mijn shet heeft ook altijd mest in zijn staart, ik doe er verder niks tegen. Ik zal het eens proberen met een vlecht nadat ik 'm een keer schoon heb gemaakt.
Mijne mankeert niets aan staart maar zit ook altijd berg mest in, zeker in de winter (deken met staartflap erover) en dat in combi met een giga dikke staart levert viezigheid op.
Ik zou denk ik hem stuk inkorten wordt ie al lichter van en stuk wat vies wordt simpelweg bijknippen.