Ik ben benieuwd naar jullie mening over een stal die het volgende te bieden heeft.
Twee paardenstallen op een melkveebedrijf, het is dus heel kleinschalig. Stallen zijn ruim, hebben voldoende licht en frisse lucht. Buitenbak is simpel en wijkt af van de standaard maten, ca 25x35m. De bak word ook gebruikt als paddock in de wintermaanden. Er is ook een weide, opgedeeld in een grotere en kleine wei. Het zijn geen hectares land maar het is wel ruim genoeg voor 2 paarden. Onbeperkt gebruik van stro en goede kwaliteit ruwvoer. Paarden worden dagelijk 4x gevoerd, gemest en binnen/buiten gezet. Paarden staan zolang buiten als gewenst. Bos en meertje op ca 2km afstand.
Er moet alleen zelf gezorgd worden voor krachtvoer, dit word uiteraard wel gevoerd. De stal ligt in Flevoland.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervoor over zouden hebben en hoe jullie dit zouden vinden!
Wat er voor betaald moet worden is denk ik vnl afh. van de regio.
Afwijkende bakmaat is geen drama, mits bodem maar goed is. Weidegang in de winter ook mogelijk, of dan alleen paddock?
Klinkt verder niet verkeerd.
Suusenmalvin
Geplaatst: 28-02-14 23:18
oh, ik denk dat ik m ook heb gezien.. Helaas te ver weg, maar klonk mij als muziek in de oren! Vooral de rust, lekker plekje voor 'jezelf'. Heerlijk!
frensje
Geplaatst: 28-02-14 23:18
Geen idee hoe de prijzen in Flevoland zijn maar ik zou denken tot max 200 euro per maand. De bak moet dan wel goed te rijden zijn, dus ook met het natte weer van afgelopen periode.
De paarden komen overdag in de bak in de winter. hier zit wel een waterbak bij Suusenmalvin dat zou goed kunnen inderdaad! Vrijdag gaan onze paarden over, maar we zijn erg benieuwd naar de meningen van bokt!
Lijkt mij een erg fijne stal! Zolang de bak dan ook maar goed te rijden is als de paarden er in de winter hele dagen op staan en dus ook erin mesten etc.. Hier in de omgeving zou je dan tussen de 150-200 zitten denk ik. Durf het niet met zekerheid te zeggen, er zijn niet veel(eigenlijk geen) 'boeren' die stallen verhuren hier in de buurt.
Ja, dat gaan we met z'n allen dan ook goed bijhouden, hij ziet er nu netjes uit. Met flinke regen is hij wel nat, maar na 2 dagen is hij weer goed te rijden zei de boer! En hele dagen buiten komen in de winter is erg lastig te vinden in deze omgeving, dus we zijn hier mega blij mee! '
Superassie dan zitten onze regio's wel in dezelfde prijsklasse ongeveer
Klinkt goed! 175 tot 200 euro lijkt me een geschikte prijs. Hopelijk krijg je het naar je zin!
Equisync
Geplaatst: 01-03-14 00:01
Ik heb eerlijk gezegd echt geen idee hoe het hier zit Het is hier óf echt bij een boer(dus een soort in mekaar getimmerde stal en alleen een weiland verder) óf meteen een pensionstal/manege. Niet echt een tussenweg geloof ik haha Maar qua stallen zit je hier sowieso wel 200+ euro pm, of het moet al een stal zijn met weinig faciliteiten enz
Anoniem
Geplaatst: 01-03-14 00:02
Dankje!
En SuperAssie: dit is eigenlijk een pensionstal, maar heeft gewoon maar 2 boxen ìn de koeienstal. :p Wel de hele dag iemand in de stal, dus ze zullen zich niet vervelen als ze naar binnen komen.
simodi
Geplaatst: 01-03-14 00:07
Jullie gaan al verhuizen, dus nadelen noemen zou een beetje mosterd na de maaltijd zijn ...
Een bak die na twee dagen flinke regen weer goed te rijden is, zou dan echt een professionele bodem moeten hebben met goede waterafvoer. Dus het is de vraag of dat daar ook echt ligt, gezien de kleinschaligheid van de stal. Dus een Agterberg of eb-en-vloed bodem.
Als de paarden in de winter in de bak staan kun je er dus niet in rijden of longeren? Is dat niet lastig?
Wordt er goed paardenvoer gevoerd, dus geen koeienkuil?
Verder hangt het van je eigen eisen af, vind je het prima dat je geen binnenbak hebt, geen longeerring, geen stapmolen? Mis je dat niet, dan kan dit prima zijn.
Ik zou voor zoiets zeker niet meer dan 200 euro willen betalen .... Misschien nog wel minder.
Natheid van de bak zegt soms niets over of je er in kan rijden. Als hij maar niet drassig wordt en glad.
Wat ook nog kan is dat bak nat heel fijn is maar droog veels te zwaar, hou daar wel even rekening mee.
Anoniem
Geplaatst: 01-03-14 00:15
Er staat een rijtje bomen naast wat het water wegzuigt. Hij zal nog echt niet volkomen droog zijn maar volgens de boer goed begaanbaar.
Als de paarden in de bak staan in de winter halen we zolang even de pony eruit om te kunnen longeren/rijden. Mijne is het komende half jaar zeker nog niet onder het zadel dus dat zal op de korte termijn geen problemen geven, en op de lange termijn vind ik het niet erg als ze even een uurtje op stal zouden moeten staan. Goed punt!
Er wordt eigen gemaakt hooi gevoerd. We hebben dit ook bekeken en dit is erg mooi hooi! Koeienkuil krijgen ze niet gelukkig. Erg mooi eigen gemaakt hooi.
qua stapmolen en longeerring, dat hebben we op dit moment ook niet, dus wat niet weet wat niet deert :p Zelf hou ik juist van buiten rijden, als in buitenrit en als in buitenbak. dan maar een regenpakkie aan! Maar daar moet je idd van houden.
sjolvir: we hebben hem droog gezien, en toen was hij op het oog niet zwaar. Dat is nog even afwachten inderdaad! Weet niet wat mijn stalgenoot heeft gezien.
Een natte bak is inderdaad geen probleem, die hebben we hier ook(drainage en bodem zijn 'op' na al die jaren, er komt wel zsm nieuwe bodem). Nat is wel te doen, er moeten alleen geen gaten in komen(omdat paarden er de hele dag in staan en dus ook zouden kunnen graven etc) want dan krijg je een hele vervelende bodem(hier dus ook gebeurd, hoefslag is op één kant echt niet te rijden door alle gaten icm met te slecht zand..)
Als de bak ook als paddock gebruikt word moet er sowieso goed en regelmatig poep geschept worden, om een goede bodem te behouden. Ook hooi voeren gaat vaak ten koste van de bakbodem. Hier moet dus wel rekening mee gehouden worden.
Het idee van veel buiten en meerdere voerbeurten is zeker positief! Het bos dichtbij is altijd een pluspunt. Voor iemand die zich met weinig luxe redden kan is dat vast een super leuk plekje! Max. 175/200euro per maand.
Klinkt op zich erg fijn! Ben alleen heel benieuwd hoe de bak in praktijk uit valt. Denk dat dat nog wel eens vies tegen zou kunnen vallen... Maar wie weet valt het mee! Klinkt als een fijne plek voor de paarden in ieder geval, veel naar buiten is altijd fijn
Ik heb ook een bak zonder drainage, gewoon omgekeerde grond,maar die is maar heel zelden nat en als hij al nat is is dat na een dag weg. Drainage hooft dus niet altijd nodig te zijn.