Wie gaat binnnenkort ook al zijn shetlander scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Wie gaat binnnenkort ook al zijn shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:32

Ik denk erover dit jaar mijn shetlanders eerder te laten scheren dan voorgaande jaren (tweede helft mei). Ze staan nu in dikke vachten en gaan al wat schuren en plukken. En een enkeling verliest al bosjes haar.
Ik verwacht zoals iedereen dit jaar geen vorst meer of echte kou. Ze zijn oud maar niet mager en ze hebben inloop boxen.

Kan in het uiterste geval de dekentjes erop doen. Wie loopt ook met vervroegde scheer plannen. Voor de sobere rassen bedoel ik dan natuurlijk die 24/7 buiten staan. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:33

Ik snap je niet helemaal?
ga je ze nu scheren? Dan heb je kans dat je de zomervacht verpest, tenzij ze niet zelf kunnen verharen.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:38

Mijn bedoeling is over twee a drie weken te beginnen. Ze zijn allemaal 26 jaar of ouder dus nee ze verharen niet echt vlot uit hun eigen. Sommige lopen dan in augustus nog in een vacht alsof de motten erin zitten. En ondertussen schuren, rollen ze en doen van alles om er vanaf te komen wat dus niet echt vlot gaat.

Vorig jaar zijn ze in mei gedaan en hadden ze allemaal een mooie vacht de hele zomer. En nu zijn het weer ontplofte knuffel beertjes dus ik geloof niet dat ik er veel schade aan breng,

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:48

mijn shetje van 25 stond ook al weer lichtelijk te puffen en te blazen.

Ik overweeg om eerst de onderkant te doen, maar het is oppassen, vorig jaar was ik ook te laat en toen stond hij oververhit in het land.

Door de leeftijd verhaart hij ook niet goed meer.

Mizora

Re: Wie gaat binnnenkort ook al zijn shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:55

Wij gaan binnenkort in ieder geval beginnen met een scheutje zonnebloemolie over hun hooi. Vorig jaar kwamen ze slecht uit hun vacht, totdat we dat begonnen bij te voeren, toen ging het opeens als een speer.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:57

Mizora schreef:
Wij gaan binnenkort in ieder geval beginnen met een scheutje zonnebloemolie over hun hooi. Vorig jaar kwamen ze slecht uit hun vacht, totdat we dat begonnen bij te voeren, toen ging het opeens als een speer.

Klopt! Ik doe de olie altijd door zijn muesli, meestal begin ik al half de winter. Eerst krijgt zijn vacht hierdoor een mooiere glans. Op de warmere lentedagen verliest hij zijn vacht dan ook enorm snel. Hadig, die olie haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:01

Ik lees even mee, mijn pony heeft ook een mega dikke vacht,

Zie topic:
[ITP] Zon, haar en actie !

Er komt gewoon nog geen haartje uit

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:41

Wij hebben onze mini twee weken terug geschoren, omdat ze super veel jeuk had. Ze heeft wel nog een dekentje om en de buik en gedeelte van de hals hebben we niet geschoren. Wist niet zeker of het niet meer zou gaan vriezen. Maar als het weer zo blijft gaat over 3-4 weken ook de rest van het haar eraf :) maandag heeft ze gewoon zonder deken gestaan het was zo lekker weer!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:32

Mijn shet had het ook steeds warm. Ik heb hem zaterdag geschoren.
Ik scheer altijd een baan, zodat hij zijn hitte kwijt kan. Ik begin bij zijn onderlip dan tussen de kaken, de onder hals, zijn borst, tussen zijn voor benen, de onderkant van zijn buik en dan tussen de achterbenen tot de hak. Als je mijn shet van de zij kant ziet, dan zie je niet dat hij geschoren is. Zo doe ik het al jaren en ik hoef dan niet met dekens te werken en hij is nog nooit ziek geweest.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:57

Ik heb de shet van mijn zusje gister geschoren. De vacht was zo mega dik dat ze stond te zweten en broeiplekken had in haar tussen haar voor en achter benen en in haar flanken.

Pony heeft wat probleempjes en verliest haar wintervacht niet. Gister na het scheren was de pony zo onwijs vrolijk, rennen, rollen en bokken. Ik ben blij dat ze er van af is.

Dat de zomervacht slechter wordt is onzin. Ik heb Onze newforestpony ook eergister geschoren voor de keuring. Tinker van een kennis scheer ik altijd in april ongeveer. Heeft altijd een prachtige zomervacht waar niets vreemds aan te zien is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:09

Ik heb van de week mijn shetlander geschoren vanwege luis en veel schuren. Ook hij had een enorm dikke vacht en ondanks lijnzaadolie over zijn voer, komt hij pas laat en moeilijk uit zijn vacht.
Werkt zonnebloemolie dan beter dan lijnzaadolie??
Hier staat hij echt wel onder een 200 grams deken nu.

Dat je de zomervacht beschadigd met scheren rond deze tijd is echt achterhaald en klopt niet. Vorig jaar ook rond deze tijd geschoren en ze hadden een prachtige zomervacht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:17

Wat is eigenlijk normaal bij het verharen? Mijn shet is een beetje begonnen en het duurt bij hem ongeveer 6 weken, gok ik.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:34

Als ik ze niet scheer dan zit ik tot juli in het haar. Ik scheer ze pas als het warm genoeg is om zonder deken buiten te staan

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:26

je moet je shetlander echt niet scheren als ze het warm hebben doen ze hun haren plat
en laten hun haren los

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:56

Dat is leuk als ze in de wei staan maar niet als ze 30 km voor de wagen lopen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:57

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:42