Hengstenvlecht: doet pijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hengstenvlecht: doet pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:08

Laatst heb ik mij mijn Tinker eens een hengstenvlecht gemaakt. Normaal heeft ze altijd normale vlechtjes. Ik ben er niet zo goed in, dus hij zat niet zo strak. Maar toen mijn paard weer met zijn neus aan de grond stond, vond ik dat er op het einde van de vlecht (bij de schoft) erg veel spanning op de vlecht stond. Het trok heel erg. Paard liet verder niets merken hoor. Dus ik heb nu weer gewone vlechtjes in de manen. Mijn instructrice zei dat er vaak ook haren afbreken door die spanning.

Denken jullie daaraan als je een hengstenvlecht maakt? Ik vind het op deze manier niet echt vriendelijk naar je paard toe. Mijn zus vlocht mijn haar vroeger ook wel eens in, en als het te strak was zat dat ook niet echt lekker. En als je een mooie strakke hengstenvlecht wilt, moet je dus ook heel strak vlechten.

Lowara

Re: Hengstenvlecht: doet pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:10

Je moet een goede hengstenvlecht aan het eind ook losser doen dan aan het begin. Mijn Tinkers hebben 24 uur per dag zo'n vlecht erin, maar hebben er geen last van en er zullen geen haren uitgetrokken worden omdat het te strak zit :=
Begin vlecht je zeer strak, en zo'n 10 cm voor de schoft maak je hem lager/ losser zodat de bewegingsvrijheid blijft :j

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:13

Ik vlecht mijn haflinger ook vaak even voor het rijden. Voornamelijk als het waait en de haren continu in het rond vliegen. Ik houd altijd het laatste stuk tot de schoft, zeker zo'n 15 cm, los zodat het niet strak kan staan. Misschien een ideetje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:27

Als ik een hengstenvlecht maakt dan doe ik dat terwijl paardlief aan een pluk hooi eet vanaf de grond :) dan is de nek helemaal gestrekt en kan de vlecht niet gaan trekken, maar zit toch strak tegen de manenkam. Het ziet er wel minder mooi uit als het paard zijn hoofd omhoog heeft, dan komt er zo'n bobbel in.. Maar het is wel beter voor de manen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:49

Mijn voorkeur gaat uit naar een hengstenvlecht, het laatste stukje inderdaad een beetje losser vlechten.
Het maken en uithalen van zo'n vlecht gaat veel sneller dan tig gewone vlechtjes.
Bovendien staat onze Tinker overdag in de wei en blijven zijn manen op deze manier schoner.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 10:01

Maar dan kun je het einde van de vlecht wel losser doen, het strak gevlochten deel zit dan nog steeds niet lekker / doet pijn bij het paard?

En ik heb even een afbeelding van Google geplukt:
Afbeelding

Zo'n vlecht zit m.i. retestrak, ook aan het einde. En zo zie ik ze vaak. Zo'n paard kan (ook tijdens het rijden) dan toch niet lekker de hals strekken? Of juist mooi opkrullen (aan de teugel / oprichting), want dan komt er toch nog meer spanning op te staan?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:09

Invlechten met het hoofd omlaag voor als ie met de vlecht de wei op gaat. Wat ik ook doe is achteraan niet steeds een plukje bij pakken, maar af en toe een slag doorvlechten zodat de vlecht mooi gelijk blijft met de plaats op de manenkam waar je het haar pakt zeg maar. De vlecht wordt dan wel minder mooi, maar trekt niet.
Zo n strakke vlecht als op die fries is er denk ik vlak voor de wedstrijd ingevlochten, anders blijft ie denk ik niet zo netjes...

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:12

Die foto van hierboven is denk ik helemaal niet zo strak gevlochten :)De vlecht zelf hangt een beetje.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:20

Wat ik meestal doe (behalve niet zo strak vlechten) is 2 hengstenvlechten en laatste plukje bij schoft los vlechtje. Voor op de wei dan. Anders trekken ze idd op de schoft.

Met rijden vlecht ik t gewoon strak.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:23

Afbeelding
Zo vlecht ik het. Niet helemaal tot op de schoft, want dat plukje hangt altijd los dat is een te kort plukje

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:32

Ik laat de pluk bij de schoft ook los en vlecht dus enkel de nek.