Ik zal wel even het hele verhaal vertellen al wordt dat wel wat lang.
In juli kocht ik samen met mijn vriend een pony, ik had toen niet genoeg geld om in mijn eentje een tweede pony te onderhouden en hij wilde graag leren paardrijden. Dus met z'n tweetjes een pony, ik zou hem les geven en we betaalden allebei de helft.
We hebben wel samen een contract gemaakt waar alles staat wat er moet gebeuren als er tussen ons iets fout zou gaan.
3 weken geleden is het uitgegaan tussen ons, we waren nog vrienden en besloten onze pony nog gewoon te delen en ik zou hem les blijven geven. Het probleem is dat mijn pony nu hoogdrachtig is (zo gekocht, wij wisten dat niet) dus er kan nu niet echt volop op gereden worden.
Mijn ex woont hier een eindje vandaan, met de auto een half uur rijden en met het OV ongeveer 5 kwartier. Hij zou voorlopig 2 keer in de week alleen gaan, want ik wilde hem even niet zien om wat afstand te nemen.
Omdat mijn pony nu elk moment kan bevallen wil ik er graag elke ochtend zijn en het liefst kom ik 2 keer per dag. Ik werk op zaterdag en moet dan om 7.30 uur beginnen. Vroeger ging mijn ex dan altijd in de ochtend.
De laatste 3 zaterdagen (sinds het dus uit is) zegt hij smorgens te gaan, vervolgens verslaapt hij zich en komt om 14 uur aanzetten
Volgens hem mijn schuld want hij kan niet slapen door mij (hij gaat uit op vrijdag, kan wel naar school/werk, maar niet naar zijn pony
)Gisteren sprak ik hem op msn, hij wilde vandaag langskomen om de papieren even door te nemen, dus ik vroeg dat is toch al in orde?
Nou hij wil haar dus niet meer, terwijl hij vorige week beloofd heeft voorlopig er nog te zijn ivm het veulen....
Hij vind het te ver reizen en wil naar het buitenland ofzo...
Ik ben nu druk aan het rekenen geslagen, ik ga het als ik extra ga werken misschien net redden, maar ik zal als er een hoge DA rekening komt wel op mijn famillie terug moeten vallen (dat doen ze denk ik wel, alleen dan heb ik wel een schuld die ik terug moet betalen)
Ik wil er misschien een bijrijdster bijnemen, maar op dit moment kan ze niet rijden en de eerste paar weken als het veulen er is ook niet. Verder is ze maar 1.30m dus echt veel geld zal ik denk ik niet kunnen vragen.
Ik wil eigenlijk niks meer met mijn ex te maken hebben, ik wil die pony nu voor mezelf want het is wel duidelijk dat hij niks om haar geeft. Ik wil iig dat hij de onderhoudskosten voor december nog betaald (november heb ik nog steeds niet gehad, dus kan een probleem worden
)Dan heb ik verder nog wat dingen waar ik niet echt uitkom voor mezelf:
- zou ik hem de eventuele DA kosten ivm het veulen voor de helft kunnen laten betalen? Hij weet immers dat het veulen ieder moment kan komen en heeft beloofd er financieel te zijn de komende maanden (wel alleen mondeling)
- zou ik de onderhoudskosten ook voor de helft voor zijn rekening laten totdat ik een bijrijdster heb gevonden. Als ik haar niet meer zou kunnen betalen zou ik haar verkopen. Het lijkt mij dan niet eerlijk als ik in de tijd dat ze te koop staat ik alle onderhoudskosten moet betalen en dat hij vervolgens de helft van de opbrengst krijgt. Ik wil haar absoluut niet verkopen (gaat ook lekker een hoogdrachtige merrie midden in de winter
)- ik wil dat het veulen geheel van mij wordt en dat hij daar niks mee te maken krijgt. Ik weet bijna zeker dat hij gaat vragen of hij het veulen mag zien als het geboren is. Ik heb nu zoiets van: je wilt de merrie niet meer en het veulen hoort daarbij dus je krijgt het veulen ook niet meer te zien. weet alleen of dat eerlijk is van mij, ben nu wel heel pissig op hem dus vandaar
Nou een heel verhaal dus, maar ben wel benieuwd wat jullie hier nu van vinden...
Dat contract is trouwens nog niet ondertekend (ligt ook bij hem thuis niet bij mij, ik vond het ook meer in zijn belang, aangezien ik toch de pony wel hou) ik zal hem vragen om mij dat contract te mailen en dan ga ik dat nog eens rustig nalezen. In principe is dat natuurlijk ongeldig, omdat het niet is ondertekend
Ik heb zelf trouwens een aankoopcontract, de pony komt van een handelsstal. De pony staat op mijn naam en dat papier is ondertekend door mij en de handelaar (= vorige eigenaar) juridisch gezien is de pony dus officieel van mij