M'n pony schraapt met zijn hoeven in stal, wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaxxPony

M'n pony schraapt met zijn hoeven in stal, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 18:25

Hey bokkers,

Ik heb een pony die vaak zijn hoeven schraapt aan de grond van zijn stal en hij eet zijn stro, waardoor hij ook gewoon automatisch op harde grond staat. Vandaag viel het me ineens op dat zijn voorhoeven een stuk korter zijn en er ook helemaal niet meer netjes uitzien, terwijl zijn achter hoeven nog gewoon goed zijn. Ik ben bang dat hij uiteindelijk zijn hoeven te kort maakt en dat heeft dan natuurlijk erge gevolgen zou ik denken...
Ik dacht daarom misschien aan stalmatten omdat ik had gelezen dat paarden of pony's daar hun hoeven niet zo aan kunnen beschadigen, en ik had twee vragen daarover:
zijn die stalmatten "water" dicht, of zou zijn plas er bijvoorbeeld doorheen kunnen gaan?
En zou ik de hele bodem van de stal moeten vullen met stalmatten of kan ik ook alleen maar het deel doen waar hij staat te schrapen?

Ik denk dat hij schraapt omdat hij zich behoorlijk verveeld, want bij zijn oude eigenaar was hij gewend om de hele dag buiten te staan en nu staat hij overdag korter op de wei/paddock. Dus ik dacht ook aan bijvoorbeeld een speelbal (weet niet precies hoe het heet) die je in de stal kunt ophangen, zou dit kunnen helpen? of heeft iemand misschien nog een ander idee?

Storm

Re: M'n pony schraapt met zijn hoeven in stal, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:28

Je pony verveeld zich inderdaad. Hij is ook niet verwend om de hele dag buiten te staan, maar gewend om de hele dag buiten te staan en hij probeerd je op alle manieren te vertellen dat hij dat erg fijn en prettig vond.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:32

Ten eerste zou ik zorgen dat je pony langer buiten kan, en genoeg hooi heeft op stal.
En voor het schrapen: een rubber mat leggen waar hij het doet (meestal aan de deur)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:43

Je heb stalmatten die vocht doorlaten en je heb er die het niet doen.
Je heb er die 50 bij 50 zijn en je heb er ook groter of op een rol, je kan een stukje doen, maar vraag me af of het dan blijft liggen.
Als het niet mogelijk is om hem langer buiten te doen dan misschien kijken of je niet een slowfeed hooinet op kan hangen zodat hij wat meer te doen heeft, je hoef daar niet perse hooi in te doen stro kan ook.