paard en shetje samen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karsijnsanne

paard en shetje samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:20

Ik heb vandaag een shetlander gekocht en opgehaald zodat m'n paard niet meer alleen is. Ik heb ze nu apart in de wei staan maar wel zo dat ze bij elkaar kunnen komen (er zit een laag hekje tussen). Ik laat ze nu rustig aan elkaar wennen. Als ze helemaal aan elkaar gewend zijn wil ik ze samen in 1 stal zetten. Ik wil dat wel gaan opbouwen want mijn paard is niet gewend om met een ander shetje een stal de te delen. De shetlander is dat wel gewend, die stond samen met nog 6anderen in 1 grote stal. Veel ruimte had ze dus niet. Mijn stal is ruim 4x3 en mijn paard 1,70 en het shetje is ongeveer 1meter. Mijn paard is niet agressief en is tot nu toe heel vriendelijk geweest tegen de shetlander. De shetlander krijgt geen brokken ivm hoefbevangenheid. Ik ga ze daarom apart voeren. Ook zorg ik ervoor dat wanneer ze samen op stal staan dat er genoeg hooi en stro is. Is het dan mogelijk om ze samen op stal te zetten als ze eenmaal aan elkaar zijn gewend of niet ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:27

Ik heb ook een stalgenootje die een paard en een shetlander samen in 1 box en paddock heeft.
Dat gaat op zich prima, ze heeft alleen wel een grotere box dan jij en ze maakt meerdere plekken in de stal waar hooi gegeten kan worden, omdat het paard anders de shetlander weg jaagt.

Ik vind jouw stal voor zo'n groot paard en een pony erbij wel aan de krappe kant denk.

tamary

Re: paard en shetje samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:32

Niet alle paarden kunnen samen op zo'n klein oppervlak. Daarnaast is de box te klein voor 2 dieren waarvan 1 een groot paard is. 2 shetten/welshjes zou eventueel kunnen, maar voor deze 2 zou ik een afmeting van zeker 4x5 kiezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:34

Ik vind het wel een kleine stal om hem daadwerkelijk dicht te doen. Als schuilstal zou het wel kunnen. Maar als ze onenigheid krijgen dan kan die kleine nergens heen. Ik heb een stal van 3x3 maar die vind ik al aan de kleine kant om mijn 2 shetten samen op te sluiten voor de nacht. Jouw stal is maar iets groter, terwijl er een groot paard bij staat. Het zou mijn keus niet zijn.

Is de pony nu al bevangen dan dat je hem geen brok wilt geven? Krijgt hij wel iets bij voor de vitamines?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:36

Als ik die van mij al op stal heb, heb ik 2 shetten in zo een oppervlakte (in 2en gedeeld met een laag schot, ik hou niet van 2 ponys in 2 stal).
Voor 1 paard vind ik het net aan, voor een shet er bij zeker te krap.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:37

Ik denk dat de ruimte iets te klein is om een paard van 1.70m en een shettie samen te stallen. Bijkomend probleem vrees ik, is het eten...een shet met voorgeschiedenis van hoefbevangenheid heeft echt maar heel erg weinig nodig ( zelfs teveel hooi kan alweer bevangenheid uitlokken ) en het paard moet natuurlijk een heel deel meer kunnen eten...dit is niet mogelijk als ze samen in een box staan. Heb er geen idee van hoe je dat gaat aanpakken op de wei...teveel gras is ook nefast voor ( ex) - HB-patiëntjes...
Vind het wel een top idee om een maatje voor je paard te halen hoor, daar niet van, maar praktisch gezien zijn er enkele probleempjes denk ik...

maarjoleinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:49

Ik had samen met een vriendin een eigen weiland met stal, onze 2 Shetlanders stonden 'S nachts altijd samen in de stal. Wij legde altijd op meerdere plekken hooi met een aantal brokjes erin dat ze wat te knabbelen hadden. (Het is natuurlijk geen paard met shet maar shet met shet in mijn geval) maar het is altijd goed gegaan!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:56

Of het samen gaat hangt af van jou paard en de Shetlander. Wel vind ik de stal te klein om een groot paard samen met een Shetlander te stallen. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:15

Al gaat het nog zo goed, er kan altijd wat gebeuren dat ze even weg van elkaar willen. Die van mij heb ik op een winterochtend eens met zijn 3e in de stal gevonden. Lekker warm en knus. Ze staan al jaren samen, maar ze ook echt opsluiten in een kleine ruimte zal ik niet doen. Amber krijgt het soms op haar heupen en dan jaagt ze ze uit haar ruimte. Dan moeten ze wel weg kunnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:19

Als het misgaat kan je shet nergens heen. Een tik op een verkeerde plek kan dodelijk zijn... Voor de combinatie shet en paard zou je juist altijd een vluchtroute/plek moeten hebben waar je shet wel in kan en je paard niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:14

Ik neem aan dat je je paard bij huis hebt staan en niet in pension ??
Dan kun je vast ook een mogelijkheid maken dat de shet gewoon buiten kan blijven in de buurt van de stal, want samen in één stal daar is de stal écht te klein voor. Dat gaat alleen maar problemen geven.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:29

Ik ken twee kleine pony's die niet zonder elkaar kunnen. Als de 1 weg is blijft de ander maar hinniken. Als ze van de stal naar de wei worden gebracht hebben ze maar 1 pony vast, de ander loopt er zo los achteraan. Dat zijn echt dikke maatjes. Maar ze samen in 1 stal van 3 bij 4 zetten hebben ze ook geprobeerd maar dat ging toch niet helemaal goed daarom hebben ze nu ieders hun eigen stal.

karsijnsanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:46

Ik ga het denk ik nu niet meer proberen, ik zorg ervoor dat er een schuilstalletje buiten komt voor de shetlander als die eenmaal gewend is hier(: dan kan die gewoon buiten staan. En overdag staan ze altijd samen in de wei of het weer moet te slecht zijn

dankjulliewel ! (:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:26

Ze kunnen prima vrijwillig samen in deze stal staan maar niet met de deur dicht. Hier hebben ze een stal van 3x3,5 en daar staan ze vaak samen in als de deur open staat. Wel staat de shet bij voorkeur dan bij de deur zodat deze weg kan. Daarnaast heb ik een stal met een halve deur waarvan de bovenkant dicht is. Hier kan de shet dus ontspannen aan mijn paard.
het gaat echt super samen maar ik vindt het wel een voorwaarde dat die kleine kan wegrennen als mijn paard eens gaat lopen kwallen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:31

Als ze echt heel lief tegen elkaar zijn is dat geen probleem maar als de shet zich snel laat weg jagen en kan in de stal geen kant uit dan kan er paniek uitbreken.
Onze shet kan met de tinker prima in de stal samen,met de fjord gaat dat minder goed.Ze kunnen zelf in en uit hoe ze willen dus vluchtruimte is er genoeg maar ik zie de shet liever bij de tinker staan als bij de fjord.
Verder is het grote nadeel ervan dat zo'n kleine pony dus met een grote mee doet eten,ookal is het enkel hooi even opletten gezien jouw shetje al hoefbevangen is geweest.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:31

Ik heb precies het zelfde.groot paard plus shet.gaat prima samen.ze staan immers niet 24 uur samen in de stal.zolang ze elkaar accepteren kan dit prima.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:16

Ik heb 2 pony's, een Shetlander en een Welsh. De Shet is ook voor gezelschap en ze kunnen het prima vinden met mekaar. Ik heb op het weiland een schuilstal staan en daar kunnen ze samen in maar dan hebben ze niet de ruimte maar 9 van de 10x dan staan ze gewoon buiten dus. Alleen ik zou wel 2 aparte voerplekjes hebben voor het hooi ivm vechten.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:22

Bij mij op stal hebben we de deur tussen de 2 stallen opengezet en daar staan mijn 2 shetjes samen met een supergrote kwpn (weet zn lengte niet). Ze waren het alle drie niet gewend maar het gaat super goed. De stal van mijn shetjes was groter dan die van de kwpn, maar ze konden niet ruilen van stal ivm de hoogte van de voer en drinkbak. Dus toen hebben we het zo opgelost dat de kwpn meer ruimte heeft.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:43

Mijn Welsh en Shet staan samen in een stal van 6x3 m. Af en toe is dat zelfs onrustig. Dus een paard en een Shet samen in een stal van 4x3 m zou ik zeker niet doen. ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:52

Bijna iedereen hier zegt dat het te krap is, maar wat mij betreft is dat helemaal afhankelijk van hoe de paarden met elkaar zijn. Ik heb een paard van 1.73 m en een shet van 85 cm samen in 1 stal van 3.15 bij 3.5 m staan en ja, die stal gaat dicht. Dit is overigens alleen 's nachts (in de winter), overdag staan ze samen in de paddock. Bij mij is het geen kwestie van willen, maar van moeten. Het paard kan niet zonder de shet, als ik haar alleen op stal zet komt ze over de deur heen. Dit gaat al 2 jaar prima, dus als je het echt wil moet je gewoon heel goed kijken hoe ze met elkaar zijn.