Zelf stallen in een schuur bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Zelf stallen in een schuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 16:13

We willen binnenkort drie boxen in een grote schuur bouwen. Natuurlijk kunnen we deze "gewoon" bestellen, maar we zijn ook aan het bedenken of we ze zelf niet kunnen maken. We zitten nu te denken om de stallen van betonplex te maken, afgewerkt met u-profielen. Dit zo'n 1.25 mtr. hoog en daarboven twee of drie horizontale buizen. De voordelen zouden zijn, de prijs, makkelijk schoon te houden en de pony's/paarden (?) kunnen elkaar goed zien. De achtermuur is er al, het gaat dus om de zijwanden en de voorwand.

Ziet er iemand nadelen die wij niet zien. En heeft er iemand nog andere ideeën hoe zelf een goede, veilige stal te bouwen. Foto's van eventuele eigen gemaakt stallen zouden helemaal geweldig zijn!!

maximuss

Re: Zelf stallen in een schuur bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:19

Ik zou geen horizontale buizen boven de wanden plaatsen, als ze daar tussen geraken met hun hoofd...
Ik heb tussenwanden van 1m50 hoog en dat is meer dan genoeg: ze kunnen aan elkaar maar ze kunnen geen kracht zetten met hun borst omdat de schotten daar te hoog voor zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:37

Ik denk dat één laag betonplex te dun is of je moet al een hele dikke soort hebben (standaard is 18 mm). Beter kijk je naar bijv. 2e hands betonschotten die je in een metalen rail vastzet.
Eén stang er boven lijkt me wel voldoende.
Als voorkant zou je eens kunnen kijken naar metalen hekken met een poort en evt. voerhek
http://www.lonestarstore.nl/shop/img/p/335-623-home.jpg
of zonder
http://www.lonestarstore.nl/shop/img/p/332-784-home.jpg
Deze kunnen makkelijk bevestigd worden en helemaal opengezet of weggehaald worden mocht het nodig zijn.
Overigens zijn deze hekken in Duitsland een stuk voordeliger als hier.

Mocht je jaren achtereen willen besparen op stalbedding dan kun je overwegen om HIT-Softbedden te nemen. Dat is een éénmalige aanschaf, maar scheelt aanzienlijk in de aanvoer en afvoer van bedding.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:38

Wij hebben steenschotten gebruikt, en voor de groepsstal hebben we mobiele panels gebruikt, van het merk growi, daar zit ook gelijk een voerhek en een deuropening in verwerkt. Werkt erg fijn zo!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:43

Ik heb ook 2 hekken van Growi (Comfort Line), na jaren op zandgrond gestaan te hebben nog steeds geen roest.
Persoonlijk vind ik ze steviger/mooier als mijn andere hekken (gelijk aan die van LoneStar)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:52

Klopt dubbeldun, ook erg tevreden over, ik vind het feit dat het mooi open lijkt alleen wel fijn, geeft niet het opgesloten gevoel van een normale stal

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:55

Dank jullie voor de reacties, ga weer googelen, rekenen en meten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:07

Ohh ik zal is fotos zoeken.
Ik heb mn stallen ook van betonplex en u balken.
En nog ronde buizen.
Geen idee wat ik er kwijt voor was. Lag ook nog een en andere aan materialen hier.
Hier staat er een draver van 1.70 en shets achter. Draver is echt een lompert en alles is nog heel.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:19

Dat zou super zijn Carina!!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:07

Het verschil tussen de Growi comfort line panels en de standaard panels zijn de materiaal keuze en de onderlinge bevestiging. De comfort line panels zijn gemaakt uit sterke 11/4"buis die in een profiel is gelast. de standaard panels worden gemaakt uit een afgeplatte buis. De comfort line panels worden stevig onderling aan elkaar geschroefd met meegeleverde beugels, standaard panels bevestig je met kettinkjes. Voor de Growi Comfort line panels zijn ondertussen ook muurbeugels en bodembevestigingsbeugels verkrijgbaar. http://www.cavalo.nl/paddock/standaardh ... tes-7.html

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:25

Afbeelding
Sorry, was t even vergeten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:40

Ik heb een poos die hekken (noodoplossing) gebruikt welke Dubbeldun in de link heeft gezet

Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:56

Ik zou stallen bestellen bij uwstal.nl die hebben ook ponystallen

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:12

ik denk die 1.25 echt te laag is, heb je een brutale pony die van eten houd, eet die al het eten op van de ander, dit kan dan gevolgen hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:18

Een pony komt echt niet over 1.25 heen hoor, hij kan dan de knik niet meer maken om bij de grond te komen. Of je moet een bult hooi hebben van 60 cm hoog :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:45

Ik heb tussenschotten van 1,25 in mijn schuilstal en daar kom je niet zomaar overheen, staan 2 kwpners, een D pony en welsch x shet in
Vooraal is het zelfs hoger gemaakt waar ze altijd eten om geruzie te voorkomen
e hebt deze platen in de maten 2,50 x 1,25 en 3,00 x 1,50(?) meen ik

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0293_o.jpg

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:54

Ik heb ook steenschotten gebruikt en op de pensionstal waar ik tijdelijk sta gebruiken ze deze ook met nog (afgerond en veilig gemaakt) betongaas erboven. Zelf hou ik ze rondom open zodat de paarden lekker kunnen knuffelen en kriebelen, maar dat is vast niet voor alle paarden geschikt.
Ik heb paarden tussen de 1.50 en 1.60 en heb schotten gebruikt van volgens mij 1.25, maar de stallen liggen wat lager. Bij mij komen ze er niet overheen en pikken ook niet van elkaar, alleen mijn merrie drinkt standaard bij mijn ruin uit zijn bak. Als je alle bakken op een handige plek bevestigd en de paarden die pikken aan de buitenkant zet zodat ze niet bij de buurman zijn bak kunnen, moet het volgens mij prima kunnen.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:56

Ik volg even mee aangezien mn ouders ook een stal voor mij gaan bouwen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:02

Hangt helemaal van het karakter van de paarden af die er in komen te staan. Als ik tussenschotten van 1.25 hoog zou hebben dan schopt eentje er zo met zijn achterbenen overheen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb ook steenschotten maar daarboven een gewoon traliehekwerk, kunnen ze neuzen maar niet met de benen door/over.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:19

In 2009 heeft mijn man zelf een stal voor mijn paard gemaakt.
Het materiaal heeft hij via zijn werk destijds voor inkoopprijs in kunnen kopen,in zijn vrije uren heeft hij de stal op zijn werk gemaakt daar hij daar voorzien was van al het gereedschap .
Aan de onderzijde hebben we dikke hardhouten balken.

Hier 2 foto's van het eind resultaat, ik zal zo eens kijken of ik de foto's kan uploaden toen hij er nog mee bezig was.

Voorkant:
Afbeelding

zijkant:
Afbeelding

Edit,
hier nog in de maak:

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OY8UKAIW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-R7WVNCBH.jpg

Een jaar later hebben we er nog een stal naast gemaakt, dat was een kwestie van een zijwandje en een deur.
Inmiddels is de laatst bij gemaakte stal een hooi en voer opslag,daar de shet in de grote stal staat wegens overlijden van mijn paard.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:30

Bedankt CarinaR voor dit voorbeeld!

Whow, Lay_D, super knap en mooi gemaakt. Ben bang dat onze pony's het met een iets minder luxe afgewerkt onderkomen moeten gaan doen. Zo handig zijn wij nou ook weer niet.

Een stal van hekken, zoals hotchocolat als tijdelijke stal had, kleven daar nog grote nadelen aan. Ik ben er zelf een beetje huiverig voor omdat ik bang ben dat ze er bijvoorbeeld met hun benen door gaan. Maar zou het voor een pony juist fijn zijn dat het open is en ze er altijd ook liggend doorheen kunnen kijken? Of vindt een pony juist de bescherming van een houten muurtje wel fijn???

Nog steeds veel vragen dus, maar deze week gaan we aan de slag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:35

Ik heb Welsh a pony's en die komen niet met hun been door de hekken, ik heb het type voerhek met poort en door de voerhekopeningen komen ze ook niet, behalve met hun hoofd om te eten.
Ik kan je wel foto's mailen als je interesse hebt, of via whatsapp versturen, want alles staat in mijn mobiel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:15

@LadyUrsy: bij die hekken zou ik de zijkanten/achterkant wel tot een hoogte van +/- 60 cm dichtmaken zodat ze evt met rollen niet met de benen er in komen. Dat de voorkant open is zou geen probleem moeten zijn. Ik heb er zelfs een veulen de eerste 5 maanden in gehad zonder problemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:22

Hier is de stal idd rondom muren en vooral als front die hekken gebruikt, stal is 5,5 bij 6 meter, de eerste meter de stal in ligt zo goed als geen stro hier, dus de kans dat ze dicht op het hek rollen is zeer minimaal

Ponylove1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 07:19

mag ik vragen welk bodemmateriaal je gebruikt of gaat gebruiken?