vraagje. Bij mijn nieuwe huis zit een 1.3 hectare aan cultuurgrond (zandgrond), dwz dat ze daar verschillende soorten boompjes/struiken op gekweekt hebben. Ik moet dit nu in gaan zaaien (laten doen natuurlijk ) als weide.
Loop ik het risico dat er chemicaliën gebruikt zijn waarvan de paarden schade van kunnen ondervinden ? moet ik het laten omploegen daarom, of is "rechttrekken" genoeg + bemesten, zaaien etc. ?
of moet ik een grondmonster laten nemen ? zo ja, waarop laten testen ?
Ja, dat is duidelijk, wat ik me afvraag is of boompjes/struiken op cultuurgrond net zo agressief bespoten worden als bv bloemen in een kas....
ik ga het laten injecteren met koeienmest omdat de grond natuurlijk compleet arm is getrokken nu, daarna goed graszaad, speciaal voor paarden en zandgrond + goed aan laten rollen. Prof. sproeiinstallatie is ook aanwezig.
Ik zou zeker in de gaten houden dat de teelt niet nogmaals omhoog zal komen. Dit omdat daar wellicht giftige soorten voor een paard tussen gestaan hebben. Een plaatselijke loonwerker zou je hierin kunnen adviseren. Die sproeiinstallatie is dan wel weer een groot pluspunt.
Mist
Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-14 21:01
tamary schreef:
Doe eerst bodemonderzoek, dan kan je gericht bemesten.
waar kun je dit het beste doen ? want bij een boerenbond/aveve e.d. doen ze dit ook maar is dit ook goed ?
blgg doet dit voor agrarische gronden en kan je dus veel beter adviseren qua bemesting voor vee (wel specifiek aangeven dat het voor paarden is) dan een bedrijf wat primair tuincentrum is.