Wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dyslexia

Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:33

Hallo Bokkers,

Ze willen mijn oude (lease) paardje van 25 jaar nu na 2 uur weer binnen zetten op stal. Omdat hij volgens de stal personeel geen aart heeft in zijn wei paddock. ( paddock is 30 bij 60 meter) In de winter maanden lopen alle paarden van de stal alleen in de wei paddock, deze liggen naast elkaar. Omdat de eigenaar vind dat de paarden anders te veel weiland kapot lopen. Ik vind dat Amos zich erg verveeld als hij alleen loopt in de paddock. Hij krijgt nu niet veel vrije beweging en dat kan je zien omdat hij dikke stal benen heeft, wat hij normaal niet heeft. Bij de stal is er ook een grote weide van ruim 3 ha met een schuil stal, deze mag ik wel gebruiken maar moet Amos en zijn weide maatje zelf in en uit halen. Het is nog best een stukje lopen voor dat je weer terug op stal. Ik kan en wil het ook zeker doen in de ochtend voor dat ik ga werken . alleen is dit wel rond half 7 en dan hebben ze nog geen voer gehad.de andere eigenaar van de weide maatje werkt in ploegen en kan ze of wel binnen of buiten zetten. Nu mijn vraag aan jullie kan ik 2 oude paardjes ( de andere paard is 19) al vroeg buiten gaan zetten en eten geven in de schuilstal, ruimte zat en voerbakken aanwezig.Ik hoor jullie graag.
Ik lease Amos al 12.5 jaar met liefde en plezier.Het gaat er mij om dat het niet te vroeg is om hun beide buiten te zetten en eten geven.

DubbelFun

Re: Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:46

Als paarden 24 uur per dag buiten kunnen staan zal 7 uur ook niet te vroeg zijn :D

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:48

Ik kan me wél voorstellen dat de stalhouder paddocks gebruikt in de winter en de weilanden met rust laat. Wat moet hij anders? anders wordt de wei óók een grote paddock, in de winter, en in de zomer.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:52

Ja joh tuurlijk kan je ze al zo vroeg buiten zetten!
Mocht het echt kei hard vriezen dan een deken erop maar anders gewoon doen.
Onze 27 jarige staat 24/7 buiten en kan gebruik maken van de (schuil)stal wanneer ze wil.

Zou je die 2 daar niet 24/7 daar mogen laten staan? Of is er geen droog gedeelte?

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:06

De paarden staan een paar uur per dag buiten en de rest op stal. Ligt ook aan de weer , bij goed weer staan ze langer en bij erg slecht weer blijven ze binnen staan en gaan ze langer in de stap molen ( is overdekt) .
Snap het ook wel van de wei behoudt.
We mochten niet heel de wei land gebruiken ,we hebben een flinke stuk afgezet. mocht het super veel regen dan liggen er wel veel plassen op de wei. Ik snap de eigenaar ook niet echt goed, omdat vanaf april waar onze paarden nu gaan lopen ook veel jonge paarden lopen voor de opfok, dan loop hij er ook minimaal 3 keer per dag er naar toe. en bovendien is hij d eigenaar van mijn lease paardje Amos.

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:32

Amos loopt een paar keer per week ook in de molen, niet met d andere paarden omdat de stap tempo te hoog ligt voor mijn oude Amos. hij en zijn weide maatje lopen altijd samen in de stap molen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:42

Ik denk dat als ie lekker op de wei staat dat ie ook niet meer in en stapmolen hoeft :)

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:42

Weet niet of ze daar samen voor 24/7 buiten mogen blijven lopen. Ik scheer hem 1 a 2 keer per jaar, omdat hij anders een super dikke wintervacht krijgt. Hij staat wel altijd buiten met een Bucas met hals deken.