Een 5 jarige ruin 4 maand in een kudde laten lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foundtheone

Een 5 jarige ruin 4 maand in een kudde laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:48

Hallo bokkers,

Volgend schooljaar wordt waarschijnlijk een jaar voor mij waarbij ik 4 maand intern zit. Dit betekend dus, geen tijd voor mijn topper... Ik ben er niet zo van om iemand anders 4 maand met hem aan de slag te laten gaan aangezien ik hem zelf nog de basiscommando's aan het leren ben.

Ik zat te denken om hem gewoon 4 maand in een kudde te laten lopen. Waarbij ze 24/7 buiten zijn maar wel onder goed toezicht. Iemand hier ervaring mee die ook zo'n situatie heeft meegemaakt?

Weten mensen toevallig nog een goed 'verblijf' in de buurt van Groningen? Die qua prijs te doen is & waar het ook vertrouwd is.

Bedankt alvast!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:53

Ja TS daar hebben wij ervaring mee. Vanwege dochter die op kamers ging en startend bedrijf bij mij (mams) hebben wij onze oudste merens twee jaar naar Frankrijk verhuisd waar hij in de bergen bij een vriendin in de kudde stond. Heel af en toe werd hij nog bereden door ons en door recreanten daar want hij vond het erg moeilijk om niets te doen.
De kudde waar ons paard in stond was eigenlijk te zwaar voor hem want hij moest te veel sjouwen in de bergen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen dus hij is goed ziek daarvan geworden. Maar na paard maanden ging het geweldig.
Als jij een kudde kunt vinden in Nl waar de paarden onder toezicht kunnen staan dan zou ik alleen maar zeggen: "doen". Je houdt je eigen vertrouwde paard en je paard heeft eens vier maanden vakantie. Helemaal niets mis mee.
Ik ben nog elke dag blij dat ik hem toen niet verkocht heb want wij hebben er al jaren weer een top paard aan.

Foundtheone

Re: Een 5 jarige ruin 4 maand in een kudde laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:56

Naar Frankrijk is me iets te ver :o
Maar ik vind het voor mezelf ook wel een fijn idee! Misschien dat ik in de weekenden wel naar huis kan en dat ik hem dan gewoon kan opzoeken. Maar als je hem gewoon 24/7 in de kudde laat lopen ben je denk ik ook minder qua kosten kwijt dan als je hem gewoon op een stal houdt en hij daar op weiland loopt. Ik werk die 4 maand namelijk niet, dus de inkomsten zijn niet mega hoog.

Hebben jullie de paarden alweer terug? En zijn ze erg veranderd qua doen en laten? Of zijn ze alleen maar fijner geworden?

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:58

Je kunt eens informeren bij de Wobbesheerd in Oostwold (gemeente Leek).heb daar wel goede berichten van gehoord. succes :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:59

Misschien een gewoon een opfok?

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:03

aukje98 schreef:
Je kunt eens informeren bij de Wobbesheerd in Oostwold (gemeente Leek).heb daar wel goede berichten van gehoord. succes :)

Dat kan ik inderdaad wel even doen. Ik vind het wel belangrijk dat er wel een schuilstal enz. aanwezig is aangezien het schooljaar in september begint tot .... De tijd van op wei staan is meestal dan al afgelopen maar ik wil hem wel gewoon buiten hebben!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:03

Esmeej333 schreef:

Zou dat nog kunnen als ze 5 zijn? Heb er zelf niet zoveel verstand van, van de opfok.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:05

Wij hebben gekozen voor een merens kudde bij een vriendin die alleen merens had toen. Prijs was € 50,-- per maand exclusief smid e.a. zaken. Dus vriendenprijsje en vertrouwd adres waar we in de vakantie met hem konden buitenrijden in het mooie Franse Ariège land.
Hij had enorme heimwee toen en is zeer depressief geweest (heeft hij nog als hij naar een andere vriendin gaat met zijn vrouw dan begint hij weer af te vallen na drie weken en als hij dan weer bij o ns is dan is hij paar dagen ongenietbaar en gewoon boos).
Pas toen hij doorhad dat ik paar keer per jaar kwam en we dan gingen rijden ging het beter met hem. Toen hij terug kwam naar NL was hij sport paard af (hij mocht M2 starten toen hij vertrok). Toen hij terug kwam was hij al zijn bespiering (logisch na twee jaar) kwijt. Hij is vanaf dat moment recreatief paard bij ons geworden. Wel merkte wij dat hij zo gelukkig was in de kudde waar hij leid ruin was van de merries (bijzonder want de merries wisten heel goed dat hij geen hengst was) dat we toen hij terug kwam een vrouw voor hem hebben gekocht uit diezelfde kudde die gelijk met hem mee naar NL kwam. Die twee staan nu rondom ons huis (inmiddels zelf vanuit NL naar Frankrijk geëmigreerd met de twee paarden) en zijn een echt setje geworden. De ruin is nu hij een vrouw heeft veel leuker en liever geworden. Dit ook omdat hij nu 7 x 24 uur buiten staat met schuilstal hetgeen voor hem en zijn vrouw erg goed werkt. Zijn vrouw die voor hem gekocht is, blijkt inmiddels een gouden paardje geworden te zijn waar we erg gek mee zijn. Dus voor ons en de paarden is het avontuur erg goed afgelopen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:06

Sommigen staan er misschien wel voor open hoor, zolang je gewoon betaald? Zou gewoon even bellen en je situatie uitleggen.
In het zomerseizoen zal het vinden van een weitje sowieso een stuk makkelijker zijn dan in de winter bijvoorbeeld.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:07

pien_2010 schreef:
Wij hebben gekozen voor een merens kudde bij een vriendin die alleen merens had toen. Prijs was € 50,-- per maand exclusief smid e.a. zaken. Dus vriendenprijsje en vertrouwd adres waar we in de vakantie met hem konden buitenrijden in het mooie Franse Ariège land.
Hij had enorme heimwee toen en is zeer depressief geweest (heeft hij nog als hij naar een andere vriendin gaat met zijn vrouw dan begint hij weer af te vallen na drie weken en als hij dan weer bij o ns is dan is hij paar dagen ongenietbaar en gewoon boos).
Pas toen hij doorhad dat ik paar keer per jaar kwam en we dan gingen rijden ging het beter met hem. Toen hij terug kwam naar NL was hij sport paard af (hij mocht M2 starten toen hij vertrok). Toen hij terug kwam was hij al zijn bespiering (logisch na twee jaar) kwijt. Hij is vanaf dat moment recreatief paard bij ons geworden. Wel merkte wij dat hij zo gelukkig was in de kudde waar hij leid ruin was van de merries (bijzonder want de merries wisten heel goed dat hij geen hengst was) dat we toen hij terug kwam een vrouw voor hem hebben gekocht uit diezelfde kudde die gelijk met hem mee naar NL kwam. Die twee staan nu rondom ons huis (inmiddels zelf vanuit NL naar Frankrijk geëmigreerd met de twee paarden) en zijn een echt setje geworden. De ruin is nu hij een vrouw heeft veel leuker en liever geworden. Dit ook omdat hij nu 7 x 24 uur buiten staat met schuilstal hetgeen voor hem en zijn vrouw erg goed werkt. Zijn vrouw die voor hem gekocht is, blijkt inmiddels een gouden paardje geworden te zijn waar we erg gek mee zijn. Dus voor ons en de paarden is het avontuur erg goed afgelopen.

Ja daar ben ik ook wel bang voor dat hij zometeen heimwee krijgt. Hij heeft wel altijd in de opfok gestaan toen hij veulen was. Dus hij heeft er wel 'ervaring' mee zeg maar... Nu nog een adres vinden waarvan ik zeg: Ja dat is het!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:08

Esmeej333 schreef:
Sommigen staan er misschien wel voor open hoor, zolang je gewoon betaald? Zou gewoon even bellen en je situatie uitleggen.
In het zomerseizoen zal het vinden van een weitje sowieso een stuk makkelijker zijn dan in de winter bijvoorbeeld.

Ja, dat is wel een slim plan om te doen :) Thanks.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:17

In een opfokgroep zijn juist opvoeders toch goed :D

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:18

karev schreef:
In een opfokgroep zijn juist opvoeders toch goed :D

Klopt! Maar die van mij mag ook nog wel opgevoed worden hoor... Haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:00

Er zijn weinig opfokplekken waar ze in de winter 24/7 buiten lopen met schuilstal en toezicht. Zou kijken naar bijvoorbeeld paddock paradise met vol pension of gewone pensionstal met groepspaddock met schuilstal. In Groningen Hoogezand zit een manege die meerdere groepen zo heeft buiten lopen hele jaar door.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:11

Esmeej333 schreef:

Opfok is voor veulens van 5/6 maanden t/m paarden van 3 jaar oud.
Daarnee is het geen opfok meer.
Ze staan in leeftijdsgroepen bijeen. Voor 5 jarige zijn er, mav een zeer klein aantal, niet.

Opfokken is een periode,...niet een huisvestingsvorm.

Maar hoe staat je paard nu? Als ze nu de hele dag op de wei staan en s'nachts binnen gehaald worden is er heus niks aan de hand hoor. Gewoon op het vertrouwde plekje laten staan.

Staan ze tijdens je stage periode hele dagen op stal dan zou ik inderdaad een stalling zoeken waar ze wel hele dagen buiten staan.(of desnoods 24/7...ook afhankelijk van de tijd van het jaar)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-02-14 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:13

Opfok zou ik zeker niet doen, daarvoor vind ik de tijd te kort, en hij is daar(tenzij er andere paarden zijn van zijn leeftijd) vind ik te oud voor.
Grote kans dat hij alleen maar leert te etteren, en dat hij de sterkste is ipv ook maar 1 haartje opgevoed te worden.

Wat vind jij een betaalbare prijs, tot 150? tot 200...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:17

siskeh schreef:
Opfok zou ik zeker niet doen, daarvoor vind ik de tijd te kort, en hij is daar(tenzij er andere paarden zijn van zijn leeftijd) vind ik te oud voor.
Grote kans dat hij alleen maar leert te etteren, en dat hij de sterkste is ipv ook maar 1 haartje opgevoed te worden.

Wat vind jij een betaalbare prijs, tot 150? tot 200...

Opfok kan niet...paard is 5.

Een goed opfok bedrijf gaat niet een 5 jarige tussen de jonge dieren plaatsen. Zeker niet voor 4 maanden.

Er zijn zat stallen te vinden waar je voor 4/5 maanden terecht kan en waar ze veel buiten komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:21

NatasjavE: Ik weet dat opfok niet kan, ik heb ook omschreven waarom het voor het paard niet handig is, en ik weet ook dat een goede opfokker dit niet toe zal laten.
Maar er zijn natuurlijk ook opfokkers die zeggen: owja, ach, het is niet ideaal, maar kan vast geen kwaad, dan heeft de rest even een opvoeder erbij.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:29

Het is totaal niet in de buurt van Groningen...daarom zal ik het kort houden :o

Maar het is zo'n fijne plek om je paard een tijd neer te zetten, de paarden worden daar perfect verzorgd, komen veel buiten (24/7 met schuilstal en onbeperkt hooi of 's nachts in een zeer ruime comfortabele box). Het is een gemengde groep (merries/ ruinen, jong en oud) en het is absoluut een zeer fijn en betrouwbaar adres.
Het is wel in de Eifel in Dld, lijkt ver maar is meestal prima te doen, hoewel jij dan wel weer iets verder weg zit omdat je in Groningen woont...maar als je weet waar ik het over heb is het zeker het overwegen waard ;) Je kunt het even googlen op Horserij Hamara, mocht je interesse hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:36

In de flevopolder zit een bokker Marion? die vol pension Paddock Paradisr aan biedt. weey niet of ze paarden voor zo een korte periode aan neemt.
Bij Blesdijke, vlak bij Wolvega ook iemand met Paddock Paradise en vol pension. Zij adverteert regelmatig op marktplaats.

Dit zijn kleinschalige plekken bij mensen "aan huis/bedrijf" met verl toezicht, 24/7 uitloop met schuilgelegenheid. Dan weet je dat je paard in de gaten wordt gehouden. En genoemde plekken, zrker de manege in Hoogezand/Sappemeer zijn niet zo ver van Groningen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:41

Bij de IJslanders is het heel normaal dat je een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is weer een tijd in de kudde zet. Het is mijn ervaring dat ze dan niets verliezen van wat ze geleerd hebben en er met een lekker fris hoofd en zin om te werken uit komen. Qua bespiering verliezen ze wel wat, maar in de kudde wordt ook gespeeld en veel gelopen, waardoor ze lang niet alle bespiering en conditie kwijt raken.

Ik vind het een goed idee :) Mijn eigen paard heb ik in de 3 jaren na inrijden steeds een paar maanden vrij gegeven en heb er alleen maar plezier van gehad. Ik heb hem ook een keer een aantal maanden door een vriendin laten rijden omdat ik in een rolstoel zat, en dat is minder bevallen omdat je dan, hoe goed en fijn de ruiter ook rijdt, een ander paard terug krijgt en het best lang duurt voordat de communicatie weer herstelt is.

Volgens mij nemen ze hier ook oudere paarden aan in de kudde en het is een goede plek met fijne mensen die de paarden goed verzorgen: http://beiunseifel.wix.com/bei-uns .

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:51

joyce B schreef:
In de flevopolder zit een bokker Marion? die vol pension Paddock Paradisr aan biedt. weey niet of ze paarden voor zo een korte periode aan neemt.

Wat leuk dat je mij aanhaalt :)
Ik bied idd pensionstalling aan in een paddock momenteel. Ik begin nl een nieuwe kudde naast een bestaande, in een gedeelte van het pp. Dat kan nu ook voor een korte periode.
Zie http://www.bokt.nl/markt/ad/229403/pens ... 247-buiten

Love_Pony10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:29

Ik vind het moeilijk. Sowieso al dat je je paard 4 maanden kwijd bent. Zelf heb ik het niet mee gemaakt maar het lijkt me vreselijk. Helaas heb ik geen goeie plaatsen voor paarden in een kudde kunnen bedenken. Ik hoop dat die pony van jou het fijn krijgt in zijn nieuwe kudde. Suc6!!! :#

Love_Pony10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:30

Veel succes met het zoeken. Ik ho dat jullie een goede plaats vinden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:43