Eczeempaard en bemesten weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murness

Eczeempaard en bemesten weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 17:08

Ik heb een eczemer en daarom vorig jaar besloten het weiland niet te laten bemesten met drijfmest. Afgelopen zomer heeft hij minder last van zijn eczeem gehad. Ik hoop dus dat het niet laten bemesten daar mee te maken heeft.
Maar om toch een beetje fatsoenlijk gras te hebben deze zomer vraag ik me af wat jullie gebruiken om het gras te laten groeien zonder dat eczemers daar last van hebben. Een soort natuurlijke bemesting. Bestaat dat?

joyce B

Re: Eczeempaard en bemesten weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:08

compost, zoals voor in de tuin/grondverbetering zou kunnen helpen. Geeft voeding maar niet te heftig en is goed verteerd.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:09

Champignonmest dit heb ik uit het boekje van nicolette hebing.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:31

Champignonmest? Da's toch gewoon paardenpoep met stro? :o? Dat heb ik namelijk in overvloed... :D

Compost had ik nooit aan gedacht. Heb hier een kleine composthoop. Ik zal eens kijken hoe ver ik daarmee kom.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:36

Inderdaad , gewoon de eigen poep van het paard.
Wel lang genoeg laten liggen , als het goed is ruikt het dan naar bosgrond , en zie je er geen poep meer in.
Door de zachte winter hebben de compostwormen [kan wel een kwekerij beginnen zoveel als ik er heb!]ontzettend veel werk verricht , en heb ik een flinke bult voor mijn landje. De mest van afgelopen winter heb ik ergens anders liggen , die komt volgend voorjaar op de wei , samen met de poep van aankomende zomer.
Ik doe het al 5 jaar zo , en ja , het is geen koeiengras zonder onkruid meer wat er op staat , maar dat maakt mij niet uit , want ik hoef niet echt een super smakelijke weide voor mijn paarden want ze zijn dik genoeg.
Laatst bijgewerkt door Nammie op 19-02-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:38

champost heet die gebruikte championmest...
Dat is dus stro met paardenmest waaar de championnen op gegroeid hebben en die hebben dus voeding uit de mest gehaald en geholpen het verder te verteren.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar normale compost (of wormencompost), die dus echt al helemaal verteerd is en ruikt naar grond en luchtig is van structuur is echt goed voor je bodem(leven en structuur).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:38

Wij gebruiken onze eigen mestbak :) 3 week voordat de paarden op het land gaan, wordt de mest uitgereden :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:45

Ik begreep bij paarden mest dat het inderdaad een jaar gelegen moet hebben! En dat het een bepaalde tempratuur in de hoop bereikt moet hebben. Maar het is dan daarna prima te gebruiken. Waarom het lange liggen dat is om wormbesmetting te voorkomen! Zo is het mij uitgelegd. Als je paardenmest direct laat liggen verzuurt de grond en krijg je inderdaad onkruid. Dus moet je weer meer kalk strooien:) Maar dat is wat ik me heb laten vertellen. Wil dit seizoen zelf gaan proberen. Want daarvoor kwam de loonwerker steeds de weide een duw geven in het voorjaar maar dat kost natuurlijk allemaal veel geld terwijl ik zelf ook dat kan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:38

liever nog 2 jaar :P helaas hier onvoldoende ruimte op mesthoop en materiaal voor verplaatsen om het zo lang te laten liggen...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:42

Wij gebruiken ook eigen mest.
Doet het weiland er super mee :D!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:28

Ik zag het topic toen je hem opende maar heb nu pas de tijd gevonden om te reageren :D

Wij hebben dezelfde keuze gemaakt wat betreft het bemesten, ook vanwege mijn paard met SME. Toevallig zijn we rond die tijd ook overgegaan op Eco-stallen (idee van een potstal maar met biologische middelen waardoor je de inhoud van de stal na een tijdje als compost kan gebruiken).

De wei onderhouden doen we nu als volgt:
- We mesten dagelijks de wei uit door de mest op een bedje van hooi in de kruiwagen te scheppen. Is de kruiwagen vol, dan 'vouw' je het resterende hooi over de mest en heb je de mest als het ware verpakt. Dit kiep je op een plek waar je de composthoop wil hebben.
- Wordt de hoop groter, dan steek je er een paar kleine palen in waardoor er wat zuurstof bij de compost kan (het is ook aan te raden om de compost op een bedje van stevige takken te leggen).
- Om het proces te versnellen strooien wij er soms wat gesteentemeel, kleimineralen en micro-organismen overheen. Ook GFT afval (niet alles, sinaasappel schillen mogen bijvoorbeeld niet) kan er doorheen gemengd worden.

Als dit goed gecomposteerd is kun je dit twee keer per jaar uitrijden over je land. Je krijgt dan niet alleen goed gras, maar ook een heel mooi rijk land terug. Dit proces duurt wel enkele jaren (ca. 3), de bodem heeft namelijk flink wat tijd nodig om van de drijfmest af te komen en deze mest goed om te zetten.

Mocht je het interessant vinden dan kan ik wel wat foto's sturen van onze composthopen en materialen, ik heb ook een fijn boek over bodemgezondheid waar dit in voorkomt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:04

Posh schreef:
Ik zag het topic toen je hem opende maar heb nu pas de tijd gevonden om te reageren :D

Wij hebben dezelfde keuze gemaakt wat betreft het bemesten, ook vanwege mijn paard met SME. Toevallig zijn we rond die tijd ook overgegaan op Eco-stallen (idee van een potstal maar met biologische middelen waardoor je de inhoud van de stal na een tijdje als compost kan gebruiken).

- We mesten dagelijks de wei uit door de mest op een bedje van hooi in de kruiwagen te scheppen. Is de kruiwagen vol, dan 'vouw' je het resterende hooi over de mest en heb je de mest als het ware verpakt. Dit kiep je op een plek waar je de composthoop wil hebben.
- Wordt de hoop groter, dan steek je er een paar kleine palen in waardoor er wat zuurstof bij de compost kan (het is ook aan te raden om de compost op een bedje van stevige takken te leggen).
- Om het proces te versnellen strooien wij er soms wat gesteentemeel, kleimineralen en micro-organismen overheen. Ook GFT afval (niet alles, sinaasappel schillen mogen bijvoorbeeld niet) kan er doorheen gemengd worden.

Als dit goed gecomposteerd is kun je dit twee keer per jaar uitrijden over je land. Je krijgt dan niet alleen goed gras, maar ook een heel mooi rijk land terug. Dit proces duurt wel enkele jaren (ca. 3), de bodem heeft namelijk flink wat tijd nodig om van de drijfmest af te komen en deze mest goed om te zetten.

Mocht je het interessant vinden dan kan ik wel wat foto's sturen van onze composthopen en materialen, ik heb ook een fijn boek over bodemgezondheid waar dit in voorkomt.

Misschien een domme vraag , maar heb jij dan ook compostwormen?

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:16

Ik lees even mee, ben ook sinds een aantal weken met de ecostal begonnen.
Tot nu toe bevalt me dit erg goed.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:18

Nammie: Helemaal geen domme vraag :D We hebben geen compostwormen, heb ik me ook nog niet in verdiept moet ik zeggen. Maar dat is wel een optie als je inderdaad je mest wat sneller wil laten composteren.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:01

Komen er die bij jou dan niet vanzelf in?
Vreemd...ik hoef er echt niks voor te doen.

Bij een vriendin van mij komen ze er ook niet in , we hebben wel eens een paar emmers mest met wormen ''geënt'' in haar compost hoop , maar dat slaat gewoon niet aan.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:46

Ik ga dit jaar ook voor het eerst eigen mest op ons land doen, dit land heeft 6 jaar lang geen onderhoud gehad....vorig jaqr hebben we het wel vaak gemaaid en gesleept ej toen gelukkig de paardjes er nog even op kunnen hebben:) ik had eigenlijm alleen brandnetels als onkruid

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:21

Posh schreef:

Dankjewel voor je antwoord.
Ik heb op dit moment een kleine composthoop van vorig jaar die volgende week het land op gaat. Even kijken hoe ver ik daarmee kom.
Ik ga een grotere composthoop maken in de hoop dat ik daar volgend jaar het hele weiland mee kan bemesten.

Foto's ben ik zeker in geïnteresseerd :j