Op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:29

Hoi,

Ik sta voor een dilemma. Ik heb mijn paardje bijna een jaar en vorig jaar heb ik hem heel het weideseizoen 's morgens buiten gezet op een weitje naast de paarden en 's avonds terug binnen gaan zetten. Probleem is dat hij dan soms heel alleen buiten staat als de paarden al binnen zijn en hij zijn eten al gehad heeft. Niet optimaal maar beter als binnen staan. Dit jaar wil ik jem met de groep laten buiten gaan maar hij heeft de reputatie van te vechten. Vandaag heb ik hem met 4 andere paarden gezet. Ten opzichten van 1 vd 4 is hij heel dominant maar van de andere heeft hij een goede trap gekregen.
Hij bloedde een beetje en dat doet me weer twijfelen.
Ik heb bang dat ze zijn benen over gaan stampen of zijn oog uit ofzo...
En mijn vraag is: is mijn angst gegrond of blijft het meestal bij oppervlakkige wondjes?
Wat zouden jullie doen?
Ik vind dat hij het verdient om lekker hele dagen buiten te staan met een grote groep(+- 50 paarden) maar ben wel bang...

isawessels00

Re: Op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:31

ik zou gewoon uitproberen, ze zijn geen watjes :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:33

Kan het misgaan? Ja. Maar dat kan ook op stal of alleen op de wei. Juist als de groep vast is, zal het na wat ruzie om de rangorde rustig worden. Dus ik zou het zeker doorzetten; als de wei groot genoeg is, komt het het vaak gewoon goed. Niet te bang zijn :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-02-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:34

Bij mij staat een paardje die een gebroken been is getrapt in een grote groep.

En stal er achter moesten ze er 1 laten in slapen.

Dat zijn van alle goede verhalen net 2 enge.

Ondanks dat staat mijne wel een en groep. Kleine groep.

Zou jet uitproberen maar goed in de gaten houdne

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:34

Er is kans dat het mis gaat ja. Maar he paarden zijn niet van suiker!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:37

kennis laten maken met een aantal uit de groep (debaas) gaat dat goed dan gewoon er tussen. en ja de meeste zullen echt wel een trap of bijtwond krijgen maar ook in een kleine groep kan dat gebeuren.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:08

Het paardje van wie hij net een trap kreeg, is de leider. Voor de rest ging het wel goed.
Ik kan hem voor de weideperiode wel wat samen met dit paardje lossen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:33

Ik heb altijd alles bij elkaar gehad en eigenlijk nooit problemen gehad. Het allerbelangrijkste is dat ze de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Dus niet met tig op een postzegel...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:35

Polly schreef:
Ik heb altijd alles bij elkaar gehad en eigenlijk nooit problemen gehad. Het allerbelangrijkste is dat ze de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Dus niet met tig op een postzegel...

Er is wel ruimte genoeg in de zomer. Nu gaat de groep op de paddock buiten en dat is kleiner maar in de zomer( als hij zou meegaan) is de ruimte groot genoeg.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:43

Ik vind +- 50 paarden wel erg veel!!
Mijn merrie kan heel goed met sommige paarden maar het is ook 2x heeel erg fout gegaan, ze heeft een trap gehad tegen haar been en haar griffelbeen gebroken..
We hebben haar heel lang alleen op de wei gehad, maar met 1 of 2 andere paarden erbij gaat het heel goed.

Of mijn paard wel of niet goed met een ander paard kan ik zou een paard die ik gewoon zou rijden nooit in zo'n grote groep zetten!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:07

Meestal gebeuren en "ongelukken" bij paarden die te lang op stal staan en dan ineens een uurtje naar buiten mogen. Eigenaren denken dan dat het niet verantwoord is om de paarden bij elkaar los te zetten en vervolgens mogen ze niet meer bij elkaar staan. Paarden die dagelijks uren met elkaar los staan, zullen dit niet meer hebben. Het is in het begin even de rangorde bepalen, maar daarna weten ze niet beter en keert de rust terug. Zolang ze maar voldoende ruimte hebben. ;)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:42

Dus over het algemeen zou iedereen het hier wel doen?
Ik wil het mijn paardje gewoon heel graag gunnen.
Ik vermoed toch dat ik na een paar dagen wel weet of het gaat lukken of niet?
Aan schaaf- en bijtwonden verwacht ik me. Ik hoop alleen niet dat het zo uit de hand gaat lopen dat hij breuken heeft.
Hij is helemaal niet onderdanig maar ik denk ook geen leider.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:49

Alleen ik niet! Haha, ik zou m samen met 1 ander rustig paard zetten maar ze eerst aan elkaar laten wennen met een draadje ertussen. Bij mijn paard is het echt heel erg fout gegaan al een paar keer, zie m'n vorige reactie..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:41

annibel schreef:
Alleen ik niet! Haha, ik zou m samen met 1 ander rustig paard zetten maar ze eerst aan elkaar laten wennen met een draadje ertussen. Bij mijn paard is het echt heel erg fout gegaan al een paar keer, zie m'n vorige reactie..

ja, vandaar dat ik zei 'over het algemeen'.
Ik heb niet de optie om hem met een ander paard te zetten. Er zijn nog 2 kleine weitjes maar die zijn eigenlijk al klein voor 1 paard, laat staan 2.
Het is dus OF de wei met alle paarden OF een klein weitje alleen...Maar in het laatste geval moet ik hem dan ook wel zelf binnen en buiten gaan zetten, is het gras snel op, staat hij soms helemaal alleen,...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:48

Oh dat is wel lastig. Ik denk dan toch dat ik hem alleen zou laten staan, als het al een keer fout is gegaan..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:00

annibel schreef:
Oh dat is wel lastig. Ik denk dan toch dat ik hem alleen zou laten staan, als het al een keer fout is gegaan..

Ik vind het inderdaad ook moeilijk maar ik wil het wel eens proberen op de grote wei. Is zo zalig voor hen als het wel goed gaat!!!

En ik zet hem eerst een paar keer met de bazen samen zodat hij die al kent.

Ik pieker er ook over want ik ben al zo ongerust als hij iets aan de hand heeft maar anderzijds...ik spring ook met hem, dat kan ook lelijk mis gaan, als hij alleen op het weitje staat, is dat heel slecht voor zijn pezen als hij maar korte stukjes kan galopperen en dan bruut stopt dus...

Ik denk dat ik het ga proberen, in het oog houden, en als het niet gaat, zet ik hem alleen...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:28

Dat kan je ook doen! :) En wie weet gaat het wel hartstikke goed, dat zou heel fijn zijn!!
Succes, en laat je weten hoe het ging?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:01

annibel schreef:
Dat kan je ook doen! :) En wie weet gaat het wel hartstikke goed, dat zou heel fijn zijn!!
Succes, en laat je weten hoe het ging?

Oh ik hoop het zo. Als ik de andere paardjes daar zie staan, die hebben een zalig leventje :)
Die groep gaat nu zelfs samen in een paddock buiten en zelfs dat gaat goed. Het zal alleen even rangorde bepalen zijn en heb geen idee hoe dat gaat verlopen.
Ik laat zeker weten hoe het ging maar ik denk dat ze pas vanaf maart/april de wei terug op gaan dus nog even afwachten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:15

Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. Je (onbewuste) angst straal je ook uit naar je paard, waardoor die dit gaat spiegelen en je een "zie je wel" situatie ontwikkelt. Probeer je angst opzij te zetten en vooral te blijven denken dat je paard lekker paard mag zijn. Je zult zien dat het dan 100% meevalt! ;)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:06

Shenavallie schreef:
Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. Je (onbewuste) angst straal je ook uit naar je paard, waardoor die dit gaat spiegelen en je een "zie je wel" situatie ontwikkelt. Probeer je angst opzij te zetten en vooral te blijven denken dat je paard lekker paard mag zijn. Je zult zien dat het dan 100% meevalt! ;)

Klopt volledig:-)
Maar tja, ik ben gewoon veel te gek van mijn paardje en ik denk soms dat hij van suiker is:-)
Ik heb hem vandaag weer met de leider gelost en nog een paardje uit de groep en dat ging al beter dan de eerste keer:-)

Even een vraagje daaromtrent:
Als ik mijn paardje los( enkel dan) dan schraapt hij soms heel hard en gooit zijn hoofd naar achteren. Hij steekt dan ook zijn tong uit naar opzij.
Is dat omdat er merries bij zijn?
Hij doet dit enkel in de buitenpiste en helemaal niet altijd. Nu deed hij het fel dus vroeg me af het iets ruin-merrie gedrag is?

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:27

ik denk dat het ook wennen is, misschien is hij verwend en wilt altijd de beste zijn? dan moet er gwn een keer een goede tegenstander komen die hem anders laat denken.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 23:24

Haha, grappig! Hij is inderdaad een beetje verwend:)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 09:46

Hoi,

Ik zit met een dilemma. Bij ons op de manege zijn er 2 mogelijkheden, ofwel zet je je paardje zelf binnen en buiten op een klein weitje, ofwel gaan ze mee met de groep op de grote wei waar ook hooi enzo is en worden ze iedere dag buiten gezet. Ik heb vorig jaar voor optie 1 gekozen maar ten eerste staat paardlief dan minder buiten en ten tweede staat hij ook alleen of hooguit met 2. Ik zou dit jaar dus optie 2 willen proberen omdat ik het gewoon leuk vind voor mijn paardje maar nu bedacht ik me net dat hij normaal vanaf het dazen-seizoen, altijd volledig in vliegendeken de wei opgaat. Mag dit ook als hij in de grote groep staat? Of is dit gevaarlijk.
Dat mijn deken sneller sneuvelt maakt me minder uit maar houdt het voor de rest gevaren in?
Hij is namelijk allergisch aan de beten en staat onmiddellijk vol dikke bollen…