hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freakish1977

hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 15:09

Ik heb sinds december mijn paard aan huis *\o/* staan.
Ik heb als stalstrooisel gekozen voor vlas.
Het leek mij ideaal, dagelijks de drollen eruit en eens in de zoveel tijd de erg natte plekken...

In praktijk vind ik toch dat de hele stal wel erg nat wordt -O- , ik dacht eerst ik strooi er nog wat extra bij, maar ze blijven zo nat?!

Misschien doe ik iets niet goed? :?

Ik heb een tinkerruin (eigenlijk 'n varken, maar in het verkeerde lijf :+ )
Heeft geen vaste mest of plasplek.

Misschien kunnen jullie mij helpen met tips en tricks voor een mooie schone en droge vlasstal.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:16

Hoeveel pak k en heb je erin gedaan?
in een normale 3,5 x 3,5 gaan toch zeker 4 pakken en als je het dan bijhoud dan vul je deze maandelijks aan.
het is echt wrl even wennen als je stro gewend bent....straks wil je nooit meer anders.
Suc6

Nynkee94

Re: hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:17

Wat ik altijd doe is het wel losmaken, dus elke dag poepjes er natuurlijk er uit en om de dag haal ik de stal helemaal over de kop zodat ik de natte plekken der uit kan halen. Zo blijft mijn stal veel langer schoon ! maak je de stal niet helemaal los begint het te plakken en word het bij mij veel sneller vies/nat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:18

Hoe groot is de box en hoeveel vlas heb je er eerst in gestrooid?

Met een "varken" hou je vlas niet echt schoon. Spreek uit ervaring, heb ook een giga varken. Droog alleen door een dikke laag en elke week een half pak bijstrooien. Is mijn ervaring.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:22

Ik heb de mijne ook op vlas en aan huis. Ze staan overdag buiten. Stel je voor dat ik de stal leeg heb, dan begin ik met 2 schone pakken (stal van 3,5 bij 3,5). Ik mest vervolgens elke morgen als volgt uit:
Alle drollen eruit, echt alle stukjes mee. Dan schraap ik de bovenste laag weg van de stukken waar het nat is. De top laag is relatief droog omdat het naar beneden zakt. De onderste laag haal ik vervolgens weg. Dit doe ik bij alle natten plekken. Ik heb dan mijn schone droge vlas en een gedeelte vochtige vlas wat bovenop de natte plekken heeft gelegen. Deze vochtige vlas verspreid ik weer over de plasplekken en vervolgens sluit ik af met het schone en droge verspreiden en weer over dit laagje heen doen. Als je dit elke dag doet ben je ongeveer 30 min bezig en je spaart enorm in vlas. Daarnaast als je echt een smerig paard hebt kan je overwegen om een stalmat eronder te leggen. Onze merrie plast enorm veel en dit scheelt bijna een kruiwagen aan vlas per dag aan echt zeiknat vlas. Je hebt ze oa bij Divoza en ze zijn erg handig. Wel loodzwaar en je moet ze eens per jaar met de hoge druk afnemen. Ze absorberen ontiegelijk, maar worden daarna ook never nooit meer schoon :+

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:24

ik heb ook vlasstallen thuis en vindt het erg prettig.
ik haal dagelijks de mest eruit en gooi het vlas weer naar het midden, en haal 1x per week de natte plekken eruit. het is wel zo dat je een vrij dikke laag in de stal moet hebben.
inmiddels hebben er veel verschillende paarden ingestaan en ging het op deze manier bij allemaal goed!
ik zou niks anders meer willen!
p.s. vergeet bijna te vermelden dat het wel donker wordt vaak maar dan is het nog steeds vochtabsorberend

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:28

Wij doen het vergelijkbaar met sylva :-)

Hier 1 varken en 1 schoon paard op vlas. Beiden hebben stalmatten. Elke ochtend halen we echt alle drollen eruit, natte plekken eruit en het vlas opschudden tegen de wand. Gedurende de dag krijgen ze dan een dunne laag vlas (het merendeel is dan opgeschud tegen de wand).
's avonds halen we weer de drollen en natte plekken er uit en verspreiden we al het vlas weer in een dikke laag.
In de ochtend zijn we zo 15 tot 20 minuten per paard bezig, in de avond 10 tot 15 minuten.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 15:58

ik heb bij de eerste keer er 2.5 pakken in gedaan, ik had (tot vandaag) tijdelijke huurstallen van 3x3m

Strax hebben ze grotere stallen en zal ik daar idd ook logischerwijs meer vlas in doen.
Die rubbermatten, heb ik ook aan zitten denken.
Hebben jullie ook een betonnen vloer? (zonder afvoer)

Ik begrijp dat er een flinke laag in moet liggen, misschien is dat dan mijn fout geweest en heb ik in den beginne, te weinig gestrooid.

Hoe nat zijn natte plekken bij jullie?
Ik begreep altijd dat er een "onderlaag" gevormd moet worden bij vlas...

Ik lees bij Nynkee94 dat zij de bodem helemaal omwoelt...

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:01

Toen wij nog op vlas stonden, deed ik in een stal van 3x3 eerst 4 pakken vlas..
Daarna een week geen natte plekken eruit halen omdat er inderdaad een laag gevormd moet worden, wel elke dag de drollen eruit halen.. na die week haalde ik wel steeds de natte plekken eruit..t paard plaste altijd op dezelfde plek.. Elke week ging er een nieuw pak vlas bij in..dit werkte zo prima, mooie schone stallen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:05

Wij doen niet aan 'onderlaag'. Net als Nynkee94 halen we altijd alles eruit en woelen alles om. Droog is dan dus ook helemaal droog :-)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:06

Ik heb mijn merrie ook op vlas staan en zorg dat de bovenlaag schoon/droog is. Elke dag de drollen eruit en ongeveer 1x per week haal ik de natte plek eruit. Verder strooi ik alleen maar bij zeg maar, ongeveer 1 pak per week en dan gewoon steeds een beetje zodat de bovenlaag schoon blijft en ongeveer 1x per maand haal ik de bovenlaag aan de kant en haal ik de onderkant eruit. Mijn stal moet echt een drainage effect hebben zeg maar, anders blijft ze hem omwoelen en wordt hij echt mega vies

Lisan_Vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:06

ik begin ook met 4 pakken vlas.
elke dag de drollen eruit en 2 a 3 keer in de week de natte plekken.
ik haal dan al het vlas naar een hoek en zo kan ik makkelijk de natte plekken vinden.
mocht de stal dan nog vrij nat zijn laat ik het vlas in de hoek liggen zo kan de stal drogen en trekt de natte plek niet in het vlas zo bespaar je ook weer wat vlas en is de stal minder snel nat.
en dan vul ik een half pak per week bij soms meer soms minder ligt eraan hoe zuinig mijn paardje is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:14

Mijn paard staag ook oo vlas.
Heb 2 pakken erin gedaan in het begin.
Ik haal elke dag de drollen eruit 1x per week droog vlas aan de kant en natte plekken eruit. En laten drogen. Dan weer een halve pak of heel pak erover en eens in de 2 weken helemaal leeg. Ligt aan hoe nat ze is.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:50

ik heb het behandeld als een potstal...
Dus wel die onderlaag kweken, maar dat is me niet erg goed bevallen.

Ik ga nu maar kijken of het op jullie manier beter gaat, dus vaker de natte plekken eruit halen.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:56

Apple schreef:
Wij doen niet aan 'onderlaag'. Net als Nynkee94 halen we altijd alles eruit en woelen alles om. Droog is dan dus ook helemaal droog :-)

Heb het ook wel gedaan met onderlaag, maar ik vind het juist zonder onderlaag veel schoner en kan ik er veel langer ook mee, anders word het snel echt nat dat het gaat soppen zeg maar.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:59

Nynkee94 schreef:
Apple schreef:

Heb het ook wel gedaan met onderlaag, maar ik vind het juist zonder onderlaag veel schoner en kan ik er veel langer ook mee, anders word het snel echt nat dat het gaat soppen zeg maar.

Ja dat is dus precies wat ik nu ondervind. :r

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:07

Mijn verzorgpony staat ook op vlas en dit is bij ons prima te doen! Wij halen dagelijks alle drollen eruit en gooien het vlas dan om om al het natte eruit te halen. Zou haal je alleen het vieze eruit en hoef je maar 1x per week (bij deze pony dan) nieuw vlas aan te vullen. Ook schudden wij elke dag al het vlas ff op zodat het lekker los blijft! Pony staat op een lekker dikke laag vlas zodat het lekker zacht is in een stal van (wat zal t zijn???) 5 bij 3 ofz? En daar zijn we elke dag een kwartiertje bezig met mesten :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:10

Ik heb ook vlas en heb een potstal. Ik haal alleen drollen eruit natte plekken niet. Mijn hele bovenlaag is droog. Straks in mei gaat de hele stal leeg en dan in oktober begin ik opnieuw.
heb een stal van 3 bij 12 hier staan 2 minishetveulens en 2 tinkers. Ik strooi nu per week 1 pak vlas erop das ruim genoeg. Maar ben begonnen met 8 pakken vlas. Is kurkdroog ben er zo blij mee.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:10

Ik heb mijn paard ook op ene betonnen vloer staan zonder afvoer. Ik heb 3,5x 3, en begin met 2,5 pak. Ik schep alle dagen drollen en 2x per week natte plekken, maar dan wel als het vlas echt rood is. Ik doe wel de stal een beetje om woelen, wat aan de zijkant ligt weer wat naar het midden. Dan halverwege de week half pak vlas erbij, en na week heel pak vlas erbij.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:14

Ik had eerst hetzelfde probleem ( maar dan met rapsodie ) Bij mij lag het eraan dat ik te lang wachtte met het uitmesten van de natte plekken, waardoor het schone spul wat ik er telkens op gooide binnen no time was gezonken in het vieze natte. ( nu heb ik inmiddels vlas, maar rapsodie werkt in feiten hetzelfde ) Ik heb nu vlas, en ik ben begonnen met 4 pakken. Nu haal ik er op dagelijkse basis alleen de drollen eruit, en een keer in de week doe ik het ' uitgebreid' dus de natte plekken eruit & een nieuw pak erbij. Werkt voor mij super! Ondanks ook deze ruin in het lichaam van een varken zit :+

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:23

Wij hebben ze ook op vlas staan, die van ons plassen op 1 plek gelukkig en dat werkt super goed met oppotten. Alles blijft gewoon droog met elke dag de drollen er uit halen. Wij hebben geen vaste tijdsperiode dat we natte plekken er uit halen. Doen we alleen als het nodig is, net zoals met bijstrooien.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:28

Mijn bijrijdpony staat ook op vlas, in een stal van 3,5 x 3,5 meter.
Elke dag halen we de drollen eruit. En 1 keer per week halen we de natte plekken eruit en doen we er 2 balen bij.
Dit werkt voor ons super, zo zijn we ongeveer 2 pakken vlas per week kwijt.
En de stal blijft netjes schoon, terwijl het een aardige smeerkees kan zijn.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:39

Wij staan op hemparade ook zelfde idee alleen iets grover. Bij de mijne heeft oppotte zowiezo geen zin die woelt zn stal helemaal om. Ik haal de drollen dr uit en natte plek. Meestal elke week een pak erbij

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:00

Ik heb mijn smeerkees ook al een tijd op vlas staan en vroeg me af waarom die stal toch elke keer weer zo'n bende werd. Ik kreeg ook aangeraden om te beginnen met een dikkere laag, dus ik heb vanmorgen de hele stal leeg gehaald en er nu 3 pakken in gegooid. Ik ga nu elke dag alle drollen eruit scheppen (dat wordt een klus aangezien ze er graag stamppot van maakt).

Is het dan wijs om alles ook om te scheppen of juist niet? En het is de bedoeling dat ik komend weekend de natte plekken eruit schep en dan een pak erbij in gooi. Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken, want normaal gesproken sopt de stal al na 1 dag (ik begon normaal met 1 pak vlas erin).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:36

Je bent wel in een lastige periode van het jaar begonnen, het is ook natter weer waardoor het sneller donker wordt. Ik heb er een dikke laag inliggen. Zeker 4 pakken. Ik mest 1x per week alle natte plekken uit en gooi er een pak bij. Dan halverwege de week nog een keer de optrekkende natte plekken en een half pak erbij. Wel elke dag de drollen eruit en vlak trekken. Als het straks beter weer wordt kom ik met 1 pak uit.
Elk paard heeft wel zijn eigen viesheid, de één zal altijd donkerder zijn dan de ander. Ik hou gewoon de bodemdikte in de gaten.