Lange manen, langer mooi houden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Lange manen, langer mooi houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:04

Hallo Gokkers,

Mijn tinkers hebben beide mooie lange manen waar ik heel trots op en ook erg zuinig op ben. ik spray de manen regelmatig in met Rapide spray. Ik gebruik veel meer maigc gel van grand national en daar ben ik niet zuinig in met in smeren of sprayen.

daarna kam ik de manen voorzichtig door en ik begin onder aan de manen bij de punten en zo naar boven toe werken. mochten er teveel klitten of knoop es in de manen dan doe ik die eerst met mijn hand en als die eruit zijn dan pas voorzichtig goed door kammen. ik kam ook de manen bij regelmaat door, dit vaak onder het voeren.

Als het heeft geregend dan zitten de manen vooral bij mijn ruin goed inde klit en ook dikke knopen inde manen. Bij mijn merrie valt dit nog deel mee,maar een dag later kunnen haar manen ook goed inde klit zitten. ( soms heeft zij ook knopen in de manen)

mochten de manen in de klit of knoop zitten dan smeer ik ze in met magic gel ( behoorlijk veel) en mocht de magic gel op zijn dan spray oude manen goed in. ( dus veel sprayen)

Wat kan ik nu nog doen om de manen van mijn tinkers nog beteren langer mooier te houden? ik hoor heet graag van jullie.

renate85

Re: Lange manen, langer mooi houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:08

Cowbowmagic ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:12

losse vlechten maken voor ze naar buiten gaan. zo dat met het rollen en de wind ze niet zo in de klit raken. je kan de vlechten gerust een paar dagen laten zitten.
daarna weer kammen en met veel anti klit spul behandelen en weer vlechten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:22

Idd vlechten. Ik geef die van mij om de week nieuwe erin. En ik gebruik cowboy magic.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:26

Mijn tinkers lopen dag en nacht buiten. Er lopen 9 pony's in de weiland. ik heb wel een keer de manen ingevlochten, en dat een paar dagen laten zitten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:28

Met deze harde wind vlecht ik de manen altijd voor de helft ongeveer in dikke losse vlechten. Stiekje er in en dan 2x per week haal ik het los en kam ik het uit. Dat werkt bij mij het beste.

Helemaal vlechten echt gigantisch veel werk, net als mooie smalle vlechtjes. Dat doe ik alleen als ik naar les moet of echt zin en tijd heb.

Ik spray de manen trouwens bijna nooit. Hoog uit 2x per maand.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:29

Cowboy Magic dat ken ik. Alleen is dat wel vrij duur aande prijs en ik zal de grootste maat fles moeten aanschaffen. Aan de andere kant kun je daar wel lang mee doen en ik zit er ook aan te denken om het toch te gedaan kopen en ook altijd 1 fles in voorraad.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:38

Je hebt niet zo veel nodig van C.M. Vaak als ik het heb gevlochten en een week later haal ik ze eruit hoef ik geen nieuwe C.M erin te doen. Kam het zo weer door.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:04

ik zeg ook cowboy magic, en mijn paarden staan jaar in jaar uit non stop in de vlechten

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:54

CM en vlechten werkt het beste!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:58

Hier ook een cm fan. Mijn paard heeft dan wel geen lange manen en staat biet de hele dag buiten maar ik deed met een spray fles equishine en andere varianten nog geen 3 weken en t bleef iedere x toch klitterig... en plakkerig..

Met mijn CM fles ruim een jaar gedaan. Als ik de prijzen zo vergelijk ben ik toch echt goedkoper uit en t werkt gewoon top. Voorheen waste ik de staart bijna om de week omdat ie zo vies aanvoelde.. nu misschien 2x per jaar. Afentoe een x dat ik m afspuit maar wassen doe k zelden.

Iedereen die ik ken met paarden met lange manen die vlechten allemaal losjes :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:01

Oeps, nu je het zegt, die van mij staat ook ingevlochten in de wei... Maar ach geen ramp.

Pony van mij krijgt normaal zijn staart helemaal uitgewassen, uitgekamd met vreselijk veel glad-maak-spul erin, vlecht erin van boven tot onder en die blijft er dan vaak een maand of 6/7 in. Dit kan met de manen dus ook. Uiteraard wel regelmatig opnieuw invlechten en net wat andere plukjes pakken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:06

Ook in cm en eigenlijk alle antiklit zitten siliconen, niet goed voor de manen. Lekker invlechten en niks gebruiken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:08

zie niet in wat er mis mee is zolang je t op t haar gebruikt en niet op de kam of staartwortel.

bij mij komen er zelden haren los. Dat was wel eens anders :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:28

Droogt de manen uit waardoor ze brozer worden en eerder afbreken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:46

Merk ik al 3 jaar niets van := (bij staart)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:57

ik doe helemaal niets aan de tocht wel behoorlijk lange manen van mijn friese paarden. hooguit strotjes eruit plukken. Soms kom ik en dan zit er een heksenknoop in de manen en die haal ik er dan uiterst voorzichtig uit. Een enkele keer vlecht ik maar verder doe ik er niets aan.

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:47

wat je ook kan doen om de manen van je tinkers langer mooier te houden , gebruikt eens eerst van CM Green spot Remover maakt ook de manen en staart schoon en ook goed door kambaar. Daarna met CM detangler/shine in smeren, hiervan heb je niet veel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:50

Ik vlecht de manen, laat die ongeveer 1,5 week zitten en daarna kam ik alles uit en daarna weer invlechten. Uiteraard met CM!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:42

jansje73 schreef:
Cowboy Magic dat ken ik. Alleen is dat wel vrij duur aande prijs en ik zal de grootste maat fles moeten aanschaffen. Aan de andere kant kun je daar wel lang mee doen en ik zit er ook aan te denken om het toch te gedaan kopen en ook altijd 1 fles in voorraad.

ik doe er meer dan een jaar mee, en hier ook lange manen en idd vlechten, dat scheelt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:14

Het voordeel van cowboy magic is dat je er ook maar een heel klein beetje van nodig hebt.
Bovendien blijft het vaak wel een week zitten. Vind het erg degelijk spul. Tja je betaald wel ong. 15 euro maar das beter dan 3 flessen van 8,99 in 1 maand ;)

Niet te veel pielen aan de manen en in een niet te strakke vlecht zetten. Uit mijn ervaring blijven ze dan het mooist en als je de vlecht er dan uit haal zijn de manen heel mooi zacht en glimmend (cowboy magic iig).

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:24

Toevallig dat dit Topic nu verschijnt!

Ook ik zat met de zelfde vraag bij mijn Tink. mijn Tink staat altijd in de vlechten, meestal eens per week vlecht ik ze opnieuw in. gebruik Anti klit vooraf. Na 2 dagen worden de vlechten erg raffelig.

Hoe vaak vlechten julie opnieuw in, hoe vaak in de Anti klit

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:33

Vlechten en gliskur anti klit met etherische olien :') DIe van mij kan niet tegen cm of antiklitspray.
Manen worden omdat het op oliebasis is niet bagger vies van en blijft ook met regen zitten (na een aantal dagen is het wel minder met stortregen) :j

Krijgt er geen jeuk oid van.

_unicorns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:34

Ik zou het vlechten en dan weer even een dag los laten. Zoute zeelucht helpt ook :')

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:02

testebeest schreef:
Vlechten en gliskur anti klit met etherische olien :') DIe van mij kan niet tegen cm of antiklitspray.
Manen worden omdat het op oliebasis is niet bagger vies van en blijft ook met regen zitten (na een aantal dagen is het wel minder met stortregen) :j

Krijgt er geen jeuk oid van.

Wat apart dat hij niet teegen antiklit voor paarden kan maar wel tegen menselijke anti klit met parabenen :P zo kun je zien dat iedereen ut weer anders doet!

Toch zweer ik bij cowboy magic ;)