Een tijdje geleden is ons gevraagd om op iemand zijn paarden te rijden. Wij hadden wel interesse en gingen dus mee, maar toen we erop zaten, bleken beide Friese ruinen niet ingereden te zijn!
er had wel al 3 keer iemand opgezeten en ze zijn wel helemaal goed beleerd voor de koets, maar beenhulpen kennen ze dus nog niet en reageren ze niet echt op.
Nu was het altijd mijn droom geweest om western te rijden en de eigenaar had voorgesteld om eens een westernzadeltje erop te doen als ik dat leuk zou vinden. nou is het een beetje ongewoon, western op een fries, maar als het toch recreatie is en het zit fijn, waarom niet!

ik heb eerder nog nooit western gereden en dus ook nog niet in een westernzadel gezeten. nu reageert mijn Friesje dus niet op de beenhulpen, het zadel is vreemd voor hem maar dus nu ook nog eens voor mij.
maar ik heb ooit gelezen dat een westernzadel goed is voor het inrijden; het gewicht wordt immers beter verspreidt op de paardenrug.
maar aan de andere kant heb ik ook gelezen dat je als het kan niet zoveel moet doorzitten op een jonge paardenrug, en lichtrijden in het westernzadel ging me niet echt goed af.
wat vinden jullie, zou ik door moeten gaan met het westernzadel, zodat ik en op den duur ook hij eraan gewend? of is het beter om hem eerst "in te rijden" en dan, als we een paar maanden verder zijn, weer eens het westernzadeltje tevoorschijn halen?
(in een westernzadel voelde ik me wel veiliger ivm bokken/steigeren, ik zat nu heel stevig voor mijn gevoel terwijl ik bij het engelse zadeltje er bij een sprong even mijn evenwicht verloor. (was niet gevallen))
nou ja, bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met deze keuze.
xx Dees en de 3jarige Benny
, ff oefenen op diegenen die het wel kan.. in ieder geval met het licht rijden.. want het kan wel..
(je kunt er zelfs mee springen.. niet zow erug hoog..maar toch