Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:45

Bij ons op de pensionstal zijn ze in overleg om een stapmolen aan te leggen. Echter de stapmolen die nu voor ogen is om te kopen is 10 meter. Deze kan dan in een kapschuur aangelegd worden. Echter nou hoor ik om me heen dat 10 meter te klein is, en dat paarden zich erin 'stuklopen'. Graag wil ik ervaringen horen, weten van ieder die hier bekend in is.

Femke_Tweety

Re: Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:46

Geen persoonlijke ervaring. Maar dat is dus te vergelijken met continu voltes halve baan lopen. Lijkt me persoonlijk niet ideaal, maar zoals gezegd, geen persoonlijke ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:49

Is er plek buiten voor een grotere? Dat doen. En desnoods buiten. Tien meter omdat hij dan binnen kan is geen argument, en de stapmolen te klein. Hoeveel paarden kunnen daar dan in?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:51

10 meter doorsnede? Dat is echt heel klein.... De meeste longeercirkels zitten al op 18m...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:54

Er kunnen dan vier paarden in. Maar het zou dus zonde zijn om tóch de stapmolen van tien meter 'door te drukken, door te laten gaan' omdat deze dan in de schuur overkapt geplaatst kan worden. En vervolgens te weinig gebruikt wordt omdat de volte te klein is..... en risico heeft voor het welzijn van de paarden bij gebruik. De molenkoning heeft b.v. deze afmeting al niet in zijn assortiment. Omdat hun vinden dat het te klein is. Maar andere fabrikanten hebben deze molen wel. Tja. De consument he....
Laatst bijgewerkt door MargrietJonk op 16-02-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:55

Hoe groot zijn de paarden die erin zouden moten?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:58

Ik had zelf al gegoogled maar er is weinig te vinden. Maar ja tien meter is echt klein, en ik vind het dan zonde van het geld en energie om zoiets aan te leggen....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:05

Ik heb geleerd dat je minimale maten voor longeren 1m per 10cm schofthoogte zijn... Dus voor pony's van max 1m zou het dan prima zijn.

Ik zie niet eens hoe je daar 4 paarden in gaat krijgen... Die lopen dan echt neus aan staart.

Is hij dan echt 10m doorsnede? Niet 10m vanaf het midden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:15

ED --> VSW

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:22

Wordt er niet toevallig de straal van 10m bedoelt? Dat je op een grootte van 20m uitkomt?
Want 10m vind ik behoorlijk klein. Ik weet niet in hoeverre je de molen straks als regelmaat wil gaan gebruiken? Want net zoals je zelf aangeeft, zou mijn gevoel ook zeggen dat paarden zich in zo'n kleine cirkel meer risico geven om zich idd stuk te lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:20

Ik gok dat hier de diameter bedoeld wordt en niet de straal...dan is het idd te klein.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:27

De diameter is 10 meter. Het betreft dus echt een stapmolen en GEEN trainingsmolen. Het is niet de bedoeling om je paard er uren in te laten stappen, maar om hem soort van tussentijdse beweging te geven. Bijvoorbeeld een warming up of cooling down alvorens het rijden of er na. Het is absoluut geen vervanging van iets, maar een verlengstuk.

Mocht er iemand hier op bokt zijn, die zelf deze afmeting heeft of ervaringen ermee heeft hoor ik dat graag.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:34

Die bij ons is 15 mtr en die gaan ze nu al vergroten omdat dat al klein is!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:34

Wij hebben nu sinds enkele jaren een stapmolen.
Er is toen ook met de dierenarts overlegd of het sowieso wel goed is voor de paarden om steeds een rondje te lopen. Deze gaf aan dat dit zeker wel goed is, mits de diameter minstens 20m is ;). Anders is het inderdaad niet goed voor ze.

Bij ons lopen ze er elke dag ongeveer 20-30 minuten in. Daarnaast worden ze gewoon gereden. Ik zet mijn paard ook vaak na het rijden er nog even in, dan stapt hij toch veel beter uit. Even het zadel eraf, zweetdekentje erop en lopen maar.
Ik vind het ideaal, maar dan moet hij inderdaad wel groot genoeg zijn, 10 meter is echt te klein.....

Ohja wij hebben de bodem bestraat, daarom laat ik hem alleen stappen. Sommige mensen laten de paarden er ook gewoon in draven ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:36

Waar me zusjes nu staan komt er als goed is ook een stapmolen maar binnen in de stapmolen komt een longeerbak dus neem aan dat deze stapmolen een stuk groter is

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:40

Ik ken mensen die ook een 10 meter stapmolen hadden en hem na blessures nooit meer gebruikten. Deze was buiten op de straat. De molen is nu weggehaald. Onze molen is 20 m met zand en wordt alleen in gestapt, dat gaat goed.

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:58

Stapmolen is van 10 meter is idd echt te klein. Ik zal me paard er nooit in willen zetten. :n
Dan liever geen stapmolen denk ik zo.
Is het niet mogelijk om hem gewoon buiten te plaatsen. Verder zou ik wel voor de molenkoning stapmolen kiezen. Deze is van super kwaliteit en goede klantenservice, althans vind ik toch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:08

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:13

mijn vroegere instructrice had volgens mij zo'n kleine. Paarden stonden er aangebonden aan een soort kruis of los in en kon alleen stappen. Heb haar nooit gehoord over blessures daardoor maar lang op een kleine volte stappen zal vast een belasting zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:48

A nu weet ik welke je bedoeld. Hierbij staan ze aan het halster vast? (Tenminste ik ken een kleine stapmolen die zo is) en indd ik vind het ook ondingen (zeker als ze aan het halster staan!) behalve gevaarlijk lopen ze ook veel scheef en op een kleine rondr

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:54

Nou. Heb gister een bel afspraak gehad met mijn dierenarts. Hij vertelde dat ik met een gerust hart mijn paard in deze stapmolen kon zetten. Zolang het pad waar ze inlopen wel breed genoeg is. Het had een ander verhaal geweest als het nog veel kleiner was geweest (5 meter) 8)7 . beweging is nog altijd beter dan in een stal laten staan van 3 bij 3 zei hij nog als afsluitende zin.

De stapmolen is besteld bij de Molenkoning. Hij vertelde ook dat hij ontzettend veel stapmolens van 10 meter verkoopt. Let wel, deze gaan allemaal richting Engeland. Hier in Nederland zijn ze populair vanaf 15 meter. Echter dit gaat weer meer richting trainingsmolens waar ze ook in kunnen draven. De bodem is het allerbelangrijkste. Ook al heb je b.v. een veel grotere diameter, de bodem is de maker of breker van je paard/ molen.

De plaats waarin de molen komt is beton. Hierop komt een soort van bijengratenmat waarin een mengeling van zand komt. Dit zand wordt door de samenstelling heel hard. Hierop kan de paardenhoef bij het neerkomen iets 'doorgaan' in de beweging bij het neerzetten. Echter is het wel stroef genoeg om uitglijden te voorkomen. (uitzonderingen daargelaten). De paarden staan los in de stapmolen, dus niet aangelijnd. Zodra de molen geplaatst is en in gebruik is zal ik er een plaatje van schieten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:59

Zoveel mensen, dierenartsen en bedrijven die zeggen dat het alleen geschikt is voor minipaardjes, 1 dierenarts die het niet erg vindt (natuurlijk niet, met blessures en slijtage komen juliie natuurlijk bij hem geld brengen! :D ) en dus tóch doen. Toppunt van domheid. Veel succes.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:03

10 meter is idd klein. Tip: leg rubberen banden in de molen aan de binnenzijde van het looppad. Dit voorkomt dat ze de stapcirkel op zn kleinst lopen en dat de de buitenbocht moeten pakken.
Wij hebben dit ook en werkt perfect (ook al is onze molen groter). Ze lopen er omheen en als ze toch naar binnen neigen te vallen, dan stappen ze in een band zonden vast te komen zitten met hun benen.

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:05

Ik ben zeer benieuwd naar hoe de molen word :)
De bodem voor jullie molen klinkt wel heel fijn voor de paarden!
Zelf heb ik alleen ervaring met grote trainingsmolens.. De ene was van de bereden brigade en de ander van mijn huidige werk. Zit nu dus naar deze molen te kijken maar die is ook groter geloof ik, zal straks eens meten als ik weer naar buiten moet :) Ook hier lopen de paarden gewoon los.
Ik heb trouwens wel eens met een stapmolen gewerkt waar ze vast zaten aan een ketting (met elastiek om een klap te voorkomen) hier zat ook verder geen schot of wat dan ook tussen de paarden..
Echter vond ik dat geen fijne molen om mee te werken. Heb van alle 3 de soorten molens wel foto's. Mocht je intresse hebben.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:05

Ik heb een longeercirkel van 12m diameter en dat is al krap. Zeker voor grotere paarden zal dit echt wel te klein zijn.