iemand een idee ivm rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda20

iemand een idee ivm rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:30

Misschien dat hier iemand een goed idee/oplossing heeft.

Wij huren onze weide en mogen daardoor geen vergunning aanvragen voor het aanleggen van een rijbak.Onze rijbak bestaat nu dus uit een mengsel van gras en gewone zwarte grond. En hier komt nu juist het probleem als het niet of nauwelijks regent is het goed te doen maar zo gauw als er regen komt wordt de bak dus spek glad en 1 grote blubber zooi. :(

Heeft iemand enig idee hoe dit verbetert kan worden of wat we wel mogen zonder vergunning?

MyHu

Re: iemand een idee ivm rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:36

Je mag toch een vergunning aanvragen, mits je het stuk grond in oorspronkelijke staat terug levert wanneer de huur wordt opgezegd? Tenminste, dat dacht ik.

Anders misschien een mogelijkheid bij iemand anders te rijden?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:37

Colinda20 schreef:
Misschien dat hier iemand een goed idee/oplossing heeft.

Wij huren onze weide en mogen daardoor geen vergunning aanvragen voor het aanleggen van een rijbak.Onze rijbak bestaat nu dus uit een mengsel van gras en gewone zwarte grond. En hier komt nu juist het probleem als het niet of nauwelijks regent is het goed te doen maar zo gauw als er regen komt wordt de bak dus spek glad en 1 grote blubber zooi. :(

Heeft iemand enig idee hoe dit verbetert kan worden of wat we wel mogen zonder vergunning?

Heb je geen boer in de buurt die het kan frezen en daarna vlak kan leggen?
Dit hebben wij zo ook gedaan.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:38

Is het een idee om gewoon zand te storten zonder bakwand?

Vrienden van ons mochten geen bak maken maar wel een paddock bijvoorbeeld. Het enige verschil is het feit dan de afmeting 18x38 m. is en de wand recht i.p.v. schuin.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:39

Zover ik altijd begrepen heb : vergunning moet aangevraagd worden wanneer er; 1. Een duidelijke bakrand omheen zit of 2. wanneer er verlichtingspalen omheen komen. ( in sommige gemeentes geldt ook nog of het in het zicht van anderen is ) ( ook moet jij het met de eigenaar van het land bespreken natuurlijk )

Als je puur zand, in voor jou het weiland, erbij gooit.. die een klein beetje laat begroeien met gras ( maar wel dat je grond een stuk steviger is ) heb je geen vergunning nodig. Maar het hangt er wel vanaf op welke grond je daar zit.

Met klei kan je erop gooien wat je wilt.. maar het water zal er toch in komen te staan, mits je drainage aanlegt.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:39

Bij ons in de buurt ook mensen met een weiland (gehuurd)
Gewoon wit zand er op en een omheining. Mag gewoon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:41

Ligt eraan van wie je huurt: ik mag nog geen kruiwagen zand er neer gooien zonder overleg. Wat zegt je huurovereenkomst?

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:42

bij iemand anders rijden is helaas geen optie..
heb je voor een rijbak zonder houten omheining ook een vergunning nodig?

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:47

SunNDLM : onze bak heeft ook niet de afmeting van 20 bij 40 hij is namelijk wat kleiner.. en hun hebben hier nooit problemen mee gehad dat ie alsnog erg nat wordt?

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:49

Yontheke en bij jou is er helemaal geen geel zand bijgekomen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:57

Colinda20 schreef:
Yontheke en bij jou is er helemaal geen geel zand bijgekomen?

Nee, maar hij is gewoon omgefreesd. Niet heel diep maar gewoon zodat het zand losser ligt. Nu komt de boer af en toe even met de eg er doorheen zodat ie los blijft en het gras dat eventueel wat groeit weer weg gaat. Ik zit zelf op een heeeel erg nat stuk. Dus uiteindelijk wordt de bak wel modder. Maar als het 3 dagen niet regent kan ik er wel weer in.

Mijn stukje is gewoon afgemaakt met palen en schrikdraad zoals heel de omheining is. Ook 20 x 40m.
Bij ons mag je helemaal niets omdat wij in een natuurgebied zitten. Ik mag dus ook geen zavel of ander zand laten storten of afgraven of draineren...

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:13

Je moet een vergunning aanvragen als je de bak rond om wilt afzetten met hout -> gewoon afzetten met lint.
Je moet een vergunning aanvragen als er 'echte' bak lichten komen' -> of geen lampen nemen of gewoon een paal met een bouwlamp er op maken.
Veder mag het gewoon, als je daar maar rekening mee houd.
Ik geloof dat het zo iets was. Ik weet het niet zeker, zal het vanaaf ff aan me vader vragen.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:51

Colinda20 schreef:
SunNDLM : onze bak heeft ook niet de afmeting van 20 bij 40 hij is namelijk wat kleiner.. en hun hebben hier nooit problemen mee gehad dat ie alsnog erg nat wordt?

Volgens mij niet maar zij hebben in principe gewoon een rijbak qua bodem alleen andere afmeting en hekwerk zodat ze geen vergunning nodig hebben

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:56

Wij hebben de grond ''omgekeerd'' op 50 tot 75 centimeter diep zit meestal mooi wit zand dus is het zonde om zand te kopen. Het zwarte zand komt dan onder te liggen.Heb je geen vergunning voor nodig en het is ook nog eens te herstellen indien nodig. Vraag een loonwerker om een kostenplaatje op uurtarief te maken en je weet van te voren wat het kost

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:11

allemaal bedankt voor de reacties we gaan is.kijken wat we kunnen... mocht iemand nog meer ideen hebben hoor ik heb graag;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:14

Het is niet helemaal waar dat je zonder vergunning de grond mag keren. Eigenlijk heb je voor veranderingen aan de bodem, waaronder diepploegen, keren, afgraven of ontgraven een vergunning nodig. Voor omzetten volgens mij een aanlegvergunning.
houten omheining is vaak bouwvergunning, al zijn er uitzonderingen per gemeente waardoor je wel meer mag of kan of gedoogd wordt...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:26

joyce B schreef:
Het is niet helemaal waar dat je zonder vergunning de grond mag keren. Eigenlijk heb je voor veranderingen aan de bodem, waaronder diepploegen, keren, afgraven of ontgraven een vergunning nodig. Voor omzetten volgens mij een aanlegvergunning.
houten omheining is vaak bouwvergunning, al zijn er uitzonderingen per gemeente waardoor je wel meer mag of kan of gedoogd wordt...

Daarom dat wij het dus op onze manier hebben opgelost. Gewoon houten palen met een draadje en een keertje laten losfrezen door de boer. :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

@joyce dat kan kloppen maar hier mag het keren zonder vergunning maar is het aanleggen van een bodem met bijv snippers en drainage wel vergunningsplichtig. Omheining hebben wij opgelost door het houtwerk gewoon recht in het lood te laten plaatsen.