Iemand op tips om verveling tegen te gaan op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Iemand op tips om verveling tegen te gaan op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:27

Vele zullen het wel herkennen. Mijn pony verveelt zich!

Ze heeft een uitloopstal met toegang tot het land. Maar die is nu veel te nat. Tot vrijdag stond ze op stro, en kon ze dit ook eten als hooi op was. Maar nadat ze vrijdag koliek heeft gehad door de stro heb ik haar hier vanaf gehaald. Ik wil haar wel weer geleidelijk op stro proberen maar dan minder schoon zeg maar. Ze krijgt nu een aantal keer op een dag hooi in een slowfeeder net. Maar ik wil haar niet volstouwen met hooi, ze is een blijvende eter dus lijkt me niet slim..

Nu ze niet meer op het land staat probeer ik haar toch wel elke dag minstens 1 of 2 uur van haar plek af te houden. En op mijn vrije dagen wat lager. We hebben nu op stal wilgentakken, en ook hele boomstammen ervan in stukken gezaagd. Die heeft ze zo kaal, en ik heb begrepen dat je ze beter niet elke dag zo'n tak of boomstam moet geven...

Ik hoop dat er iemand tips heeft! Het is een echte sloper dus een bal of iets ophangen heeft weinig nut bij haar, die heeft ze zo kapot of op de grond..

Ik hoop iig dat ze snel weer op het land kan!

shinehorse

Re: Iemand op tips om verveling tegen te gaan op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:36

beste mirka,
er bestaat speciaal voer waar hij wat langer over kan doen dit lijkt op hooi/kuil. je zal zeker al een speelbal hebben zoniet is dit handig om aan te schaffen. Een liksteen helpt meestal ook wel bovendien zitten er veel vitaminen (likit) en zout (himalaya liksteen) in. als je hooi zomaar in een hoopje in de stal ligt is een hooi net wel handig, hier kan hij/zij langer over doen. Er bestaan ook speciale takjes dat paarden heel lekker vinden dit is echt iets waar hij/zij lang over kan doen. Ik zal er zelf nog wat beter over nadenken en stuur dan nog wel een keertje van wat je allemaal kunt doen
_____________________________________________________________________________________
be yourself de rest volgt vanzelf!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:25

Bedankt voor je reactie Paardjesbokt! Maar ik denk dat je mijn openingspost niet helemaal goed hebt gelezen.

Ze heeft al slowfeedernetten wat ervoor zorgt dat ze langer over het hooi doet. Daar ze alles sloopt heeft ze geen bal in haar stal hangen. Liksteen moet ik inderdaad een nieuwe halen, maar daar spendeert ze niet zoveel tijd aan.. Wilgentakken krijgt ze ook al.

Ik zal eens kijken naar het speciale voer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:30

Ik heb zelf wel 10 boomstammen liggen, kan geen kwaad! (zijn oa van fruitbomen). Daar spelen ze ook mee. Groot favoriet is een voerbal; die had ik voorheen in de stal liggen, maar omdat de staldeur nu open staat en zij die bal richting sloot speelden hangt ie aan een halstertouw :)
Heb gewoon gaten geboord in een speelappel en daar gaat biks in :)
De voerbal is ook harstikke stevig en degelijk, dus daar gebeurde ook niets mee.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-02-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:32

super! alleen ik heb ook bijrijd pony'tje die de liksteen niet vaak gebruikt. maar ik heb toch het idee dat hij het stiekem wel oplikt want hij gaat steeds verder op hihi

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:34

Dat ga ik eens uitproberen vuurneon, bedankt voor de tip! Maar ik moet dan wel een stevige bal hebben want mevrouw krijgt tot nu toe alles kapot :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:41

Een vriendje? Geen paard hoort alleen

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:42

Knuffelbeer ophangen in de stal... iig dat werkt.. word gesloopt en willen ze weer een nieuwe :-D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:45

Ik heb een pion in mijn box. Paard pakt hem vast, schud ermee en als hij op de grond ligt, begint hij opnieuw. Hij is er uren meebezig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:45

De voerbal die ik had is na jaren nog niet stuk, ze stonden erop en smeten ermee :')

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:54

Poeh ik vind het niet gek dat je paard zich verveelt... 23 uur in een stal. Als hij eruit komt, kan hij dan wel vrij bewegen met andere paarden? Zijn er geen mogelijkheden in je omgeving waar je paard wel meerdere uren lekker kan uitrazen?

Je kan aardig wat doen om verveling om stal te voorkomen, maar als een paard wekenlang 23 uur op stal staat dan kan daar eigenlijk geen speeltje/voer tegenop naar mijn mening.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:55

[***] schreef:
Een vriendje? Geen paard hoort alleen

Mijn paard staat ernaast. Ze stonden vroeger samen maar ze jaagt mijn paard weg nu die ouder wordt. Binnen zien ze elkaar niet, als ze voor hun stal op hun stukje staan wel. Ze staat dus niet helemaal alleen. Ze staan ook regelematig te krauwen over het draad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:58

Als eerst, stro vervangen voor ander stalbedekking als dat mogelijk is! Je hebt bredere keuze zoals vlas, rubberen matten, korrels, etc.
Daarnaast, is hooi ruwvoer wat een pony juist onbeperkt zou mogen eten, het maakt niet dikker en geeft geen energie, maar is prima voor de verveling, om zichzelf warm te houden etc.

Als je die dingen eenmaal hebt zal de verveling vanzelf minderen, en anders misschien denken aan een liksteen, jollybal?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:01

no--a schreef:
Poeh ik vind het niet gek dat je paard zich verveelt... 23 uur in een stal. Als hij eruit komt, kan hij dan wel vrij bewegen met andere paarden? Zijn er geen mogelijkheden in je omgeving waar je paard wel meerdere uren lekker kan uitrazen?

Je kan aardig wat doen om verveling om stal te voorkomen, maar als een paard wekenlang 23 uur op stal staat dan kan daar eigenlijk geen speeltje/voer tegenop naar mijn mening.

Ze heeft een uitloop, dus staat niet tussen 4 muren opgesloten. Ze heeft zeker wel een aantal meter voor haar stal om te bewegen. Het is sinds twee weken dat ik het land dicht heb gegooid. HIer staat ze normaal met mijn paard samen, en andere paarden in de weilanden ernaast. Die staan nu allemaal op de paddocks overdag.

Ik neem beide paarden een aantal keer in de week mee naar de bak van de boer om ze samen te laten rennen. Hiernaast wandel ik met allbei tegelijk. En zet ik altijd even bij elkaar als ik er ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:02

Je kan trouwens ook wel een plak stro mengen met het hooi in het hooinet :) Dus dan krijgt ie niet teveel binnen, maar wel extra knabbelvoer dat niet aanzet.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:04

mirka1994 schreef:
no--a schreef:

Ze heeft een uitloop, dus staat niet tussen 4 muren opgesloten. Ze heeft zeker wel een aantal meter voor haar stal om te bewegen. Het is sinds twee weken dat ik het land dicht heb gegooid. HIer staat ze normaal met mijn paard samen, en andere paarden in de weilanden ernaast. Die staan nu allemaal op de paddocks overdag.

Ik neem beide paarden een aantal keer in de week mee naar de bak van de boer om ze samen te laten rennen. Hiernaast wandel ik met allbei tegelijk. En zet ik altijd even bij elkaar als ik er ben.

Als de paarden uit omliggende weilanden in de paddock kunnen, zou het dan mogelijk zijn om in overleg jouw paard ook in de paddock te mogen zetten? Paard staat nu alsnog op enkele vierkante meters en heeft dus vrijwel nooit de mogelijkheid om vrij te rennen (er van uitgaande dat je uitloop daar niet groot genoeg voor is).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:11

Lieshorses schreef:
Als eerst, stro vervangen voor ander stalbedekking als dat mogelijk is! Je hebt bredere keuze zoals vlas, rubberen matten, korrels, etc.
Daarnaast, is hooi ruwvoer wat een pony juist onbeperkt zou mogen eten, het maakt niet dikker en geeft geen energie, maar is prima voor de verveling, om zichzelf warm te houden etc.

Als je die dingen eenmaal hebt zal de verveling vanzelf minderen, en anders misschien denken aan een liksteen, jollybal?

Die mogelijkheid is er Lieshorses, ben alleen bang dat ze alles wat ik ervoor in de plaats neerleg opeet..

Ik heb een aantal jaar geleden toen ik nog geen netten had zo goed als onbeperkt hooi gevoerd. Stalgenoten en boer werden hier niet vrolijk van en mijn paarden werden er toch echt wel goed dik van... Ik vind het lastig te bepalen wanneer ze genoeg hebben dat zoiezo.. Ik zie een stalgenoot haar paard 6 volgepropte hooientten geven op een dag en hij is echt mega dik! Maar het zou ook een combi kunnen zijn van veel hooi en weinig beweging.. Kracht voer kan het probleem niet zijn daar krijgt hij maar een handje van twee keer op een dag..

Ik vraag me dus af of onbeperkt echt niet dik maken...

Het stro mengen met hooi vind ik een beetje eng.. Ik weet dat als ze eens verstopt hebben gezeten het niet altijd gelijk weer hoeft te gebeuren, maar ben er toch wel huiverig voor...

Echt vrij rennen kan ze idd niet waar ze nu staat Noa.. Alle paarden staan bij ons apart op kleinere paddocks. Met mijn paard ga ik nog rijden, maar mijn 4jarige wil ik van de zomer pas mee beginnen met inrijden. Dus daarom blijft het echt bij wandelen, 'losgooien' en vrijheidsdressuur oefeningetjes..

Ik vind het heel lastig, het liefst was ik nu elke dag hele dagen op stal om ze te vermaken maar dat gaat helaas niet..

Ik probeer ook regelmatig andere mensen mee te krijgen met hun paarden naar de bak van de boer, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. Dus ze zullen het echt met elkaar moeten doen (pony en paard).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:29

Als je van goed kwaliteit hooi hebt, en genoeg beweging geeft aan je pony (dat betekend dus meer dan alleen in een klein afgezet stukje staan) zou hij er niet dik van moeten worden. Hoe iemand op stal 6 hooinetten in zijn stal kan hangen, snap ik dan weer niet. :+

Vlas of strokorrels eten ze echt niet op hoor, je kunt toch best 1 baaltje gaan halen en uittesten, als je stal leeg is weet je genoeg.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:46

Dat paard krijgt in de ochtend, middag en avond 2 netten tegelijk...

Mijn rekening is nu echt helemaal leeg, maar zal er is over nadenken..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:51

Helemaal? Maar je bent 28 toch? Dan woon je toch op jezelf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:12

Voor 5 euro kun je al een baal vlas halen bij de welkoop :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:15

Ik ga hier niet in discussie over mijn banksaldo.

Maar zal van de week eens kijken, iedereen bedankt voor de tips!