Grondwater en slootwater laten testen, waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Grondwater en slootwater laten testen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:48

In verband met ziekte van een van mijn paarden, willen we graag het grondwater laten testen wat we met een slingerpomp omhoog brengen. Daarnaast willen we ook het slootwater laten testen.
De dierenarts geeft aan dat het water getest kan worden via Gezondheidsdienst voor Dieren.Ik ben nogal geschrokken van het bedrag (120 euro). Weet nog niet of dit voor het slootwater én pompwater is, ofdat dit voor beiden is. (dan schrik ik wat minder :) ) Maandag heb ik contact met de dierenarts, en graag wil ik me even voorbereiden op dat gesprek, want misschien zijn er ook wel andere plekken waar ik water kan laten controleren. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Wie heeft wel eens water laten testen? Waar is dat dan gedaan en hoe duur was dat?

Op google kom ik steeds uit bij Gezondheidsdienst voor paarden, en op Bokt ook.

Utixo

Re: Grondwater en slootwater laten testen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:56

Ik ga vanavond ff voor je zoeken waar ik het had laten testen. Was niet zoveel kwijt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:58

Ik werk bij een bedrijf dat ook watermonsters test, maar misschien testen ze bij ons niet op de dingen die jij graag getest wil zien. Weet je waar de dierenarts naar wil kijken? Er zijn zo ongelooflijk veel dingen die in water kunnen zitten aan pesticiden, herbiciden etc. Er is wel een verschil tussen slootwater en grondwater. Als jullie paarden ook slootwater drinken, zou ik dat zeker laten testen, want grondwater wat echt een aantal meter diep uit de grond wordt getrokken, daar zit zelden iets in met de concentaties die ertoe doen. Het lijkt me trouwens dat dat bedrag wat je noemt niet heel erg hoog is voor een breed spectrum watermeting, maar ik weet er zelf te weinig vanaf om er iets heel zinnigs over te kunnen zeggen. Het zal er meer om gaan wat je getest wil zien en in welke concentraties het gemeten moet worden. Wat drinkt je paard nu en zie je verbetering?

Nog even een edit: het is raar dat er maar één paard ziek is; dan is water vrijwel uitgesloten. Heb je ooit naar de leiding gekeken waar je water in ophoogpompt?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:04

Fijn Utixo. Bedankt alvast.

Mijn paard is heel erg ziek geweest door een vergiftiging, vermoedelijk Botulisme, maar dat is niet helemaal zeker. Zie topic [MD] Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen? Hij heeft vorige week een terugval gehad, weer dikke benen, dikke koker, gele slijmvliezen. Sinds vorige week krijgt ie geen kuil meer (wat van het land afkomt waar ze het hele jaar staan, ruim 5ha) maar hooi, en geen pompwater meer maar drinkwater.
Ik zie weer verbetering gelukkig.
Maar iets maakt hem dus ziek en is het is zoeken naar wat dat is.
Er zijn verschillende dassenburchten rondom het land, ik heb gelezen dat dassen Leptospirose (ziekte van Weil) over kunnen brengen.

Voordat mijn paard weer grondwater te drinken krijgt wil ik het eerst onderzocht hebben. Ook om te voorkomen dat de andere paarden ziek worden.

We twijfelen ook nog over het laten onderzoeken van het kuil, maar één monster van kuil zegt natuurlijk niets over de rest van de balen.

Ook een edit :D
Mijn paard was de enige die zo ziek was, er waren wel een paar andere paarden suffig.
Mijn paard is wel de enige die veel bij de sloot staat. Hij banjert er ook graag doorheen. En waterplantjes zijn favoriet bij hem. De andere paarden drinken niet tot nauwelijks uit de sloot.

Het stuk leiding wat boven de grond zit, ziet er eigenlijk altijd hetzelfde uit. Zie er geen bijzonderheden aan. Is er iets specifieks waar ik naar moet kijken?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:16

Het zou om de leiding zelf kunnen gaan, die uit lood bestaat, of asbest. Maar dat is ver-zoekerij. Als jouw paard vaak aan de slootkant staat en daar ook planten eet, acht ik oppervlaktewater echt een veel grotere factor om rekening mee te houden, maar daar ben je dus al mee bezig. Dat verhaal is behoorlijk heftig om te lezen, ik kan snappen dat je herhaling wil voorkomen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:28

BLGG doet sowieso ook wateronderzoek; weet niet wat de kosten zijn. Vindt op zich 120,- voor volledig onderzoek nog wel meevallen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 10:11

Dank je gaucho en Zunzuncito :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:07

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:23

Bedankt essie34 :) Dat is het zelfde bedrijf als waar mijn DA het over had.

Vandaag gebeld met BLGG en ook nog even zelf gebeld met Gezondheidsdienst voor Dieren.

BLGG vroeg 108 euro, ze sturen dan iemand die de watermonsters neemt. Maar water uit de sloot controleren ze niet. Ze nemen alleen water uit een kraan, waarbij de kraan zorgvuldig ontsmet wordt voordat een watermonster genomen wordt. Niet geschikt voor ons dus.

De Gez.voorDieren stuurt potjes toe waarmee ik het slootwater en het pompwater chemisch en bacteriologisch kan laten testen. Totale kosten 69,90 + ~9 euro verzendkosten.
Mijn dierenarts gaat zelf nog even contact opnemen met GD want ze snapt niet waarom het voor haar 120 euro moet kosten.