Snack-a-ball ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Snack-a-ball ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:05

Iemand ervaring hier mee?
lijkt me erg moeilijk dat die biks door die mini gaatjes gaat vallen?

je hebt ook zo'n andere vorm ding maar daar moeten grotere brokken in?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:37

Biks valt er vrij gemakkelijk uit (heb zo'n bal met één gat erin), maar paard moet er wel handigheid in krijgen. Mijn paard heeft hem een tijdje gebruikt toen z'n weidemaatje met een blessure stond, hij werd altijd heel hevig op de bal :P gebruik hem nu eigenlijk niet meer.

Sabbientje

Re: Snack-a-ball ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:17

Ik gebruik al 10 jaar de Snack-a-ball voor mijn paarden.

oké niet 10 jaar dezelfde bal, want mijn vorige paard deed er nog wel eens dingen mee waar ze niet tegen konden.... Ik deed gemiddeld 3 tot 4 jaar met een bal. Afhankelijk hoe de bal mishandeld werd :P

Biks valt redelijk makkelijk door de kleine gaatjes.
Doordat die plaat erin zit, doen ze er wat langer over, omdat het eerst in het onderste deel moet vallen voor het eruit kan vallen.

Mijn overleden paard had er zoveel handigheid in dat ze hem op een bepaalde manier van links naar rechts rolde.

Bij mijn huidige paarden ligt hij vooral in stal als voetbal. Ik doe er soms wel eens voer in, maar vooral die jongste graaft dan zijn hele stal ondersteboven om bij het biks te komen :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:23

haha klinkt toch wel leuk :D ga maar eens op zoek naar een het liefst een 2e hands om het te proberen :D

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:50

Die van mij werd helemaal wild van de bal. Deed er meestal wortel gesneden in. Deze winter heeft hij hem niet gehad omdat de stal helemaal omgeploegd werd en hij bijna de hele dag buiten staat. Heb nu een speelbal ophangen en een lik-it

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 17:53

ze zijn amper 2ehands te vinden helaas

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:59

Ik heb hem ook gebruikt toen paard met een blesurre een paar weken boxrust had, hij had er een hoop lol mee. Wij hebben rubbermatten als stalbedekking liggen met maar een klein beetje stro (anti-spetter;)) scheelt veel in omploegen van de stal bij de jacht naar het biks.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:27

Het is inderdaad lastig ze tweedehands te vinden.
En als ze er al zijn, vragen ze er soms ook nog de hoofdprijs voor.....

Vorige keer lag er 1 bij een tweedehandsmarkt en die vroeg er precies het bedrag voor, waarvoor ze enkele weken eerder in de aanbieding waren geweest.... (30 euro) Dat vond ik echt absurd. Er zaten ook nog eens flinke gebruikssporen op.

Goed blijven rondkijken op de bokt markt en op marktplaats, dan heb je de meeste kans er één te vinden.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:01

Mijn pony's zijn er altijd lekker zoet mee geweest. Ze snappen het gauw genoeg :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:05

een lege plastic fles. Gaatjes inmaken waar de biks doorpast. Biks erin. Klaar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:10

Wij hebben jarenlang voerballen gebruikt. De snack-a-ball en de equiball. De laatste was het fijnst. Groter, makkelijk in gebruik en onverwoestbaar. Een stuk zwaarder, er kon meer in en het eten kwam er beter verdeeld uit. Maar goed, ze waren ook een stuk duurder! Ik was ook wel tevreden over de snack-a-ball.

Er is er nooit één gesneuveld, zelfs niet bij jarenlang gebruik en zéér fanatieke paarden. Ik vond ze echter alleen fijn als ze op het beton liepen of in onze wei op zandgrond. Daarvan bleef de grasmat goed en kregen ze niet zoveel zand binnen. Onze huidige wei is kleigrond en dat is echt geen doen. De paddock kan al helemaal niet i.v.m. zandopname. In een vlasstal durf ik het ook niet aan.

Het maakt veel uit hoe slim je pony/paard is. Wij hebben twee dommige pony’s gehad die na 5 seconden opgaven, omdat de bal in een hoek lag en ze niet wisten hoe ze de bal daar weg kregen. Onze twee schimmeltjes waren bijzonder uitgekookt en die hadden allebei een eigen, super efficiënte methode ontwikkeld om met de minste inspanning zoveel mogelijk brokjes uit de bal te halen. Geweldig om te zien! De ene schimmel liep kaarsrechte banen in een gelijkmatig tempo, verloor nooit balcontact en kon al lopend de brokjes van de grond pakken. Net een stofzuiger. De andere schimmel spande de kroon. Die legde de bal neer met gat naar beneden en wiebelde de bal heen en weer. Alle brokjes vielen eruit en hij hoefde geen pas te verzetten. De gemiddelde pony/paard wordt vooral heel lijp op de bal en is ervan overtuigd dat het helpt om zo hard mogelijk tegen de bal te rammen. :Y) Deze dieren zijn wel heel lang druk met de bal, want die moeten veel bewegen voordat er een brokje uitvalt.

Omdat de ballen tot mijn grote spijt niet meer passen bij de huidige huisvesting van onze paarden, heb ik ze verkocht toen wij gingen verhuizen. Ik heb ze meer dan 10 jaar gehad.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:02

wist niet dat de equibal bestond ga daar eens op zoeken :D