Jullie mening gevraagd over de puissance!??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:22

Ik vind er niets ergs aan. Toen ik nog bij Albert Voorn werkte moesten hij en Gabriel Couwmans tegen elkaar. Ze hadden allebei een jong paard en hebben toen het genoeg voor die jonkies was, gewoon de prijs gedeeld. Dat vind ik dus een goede aktie, aan je paarden denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:16

Ik heb het meerdere keren gezien.
Maar er is niks zieligs aan.
Met zulke hindernissen kun je pas zien hoe goed de samenwerking en vertrouwen is.
Een paard wat geen vertrouwen in de ruiter heeft zal dit nooit springen.

Verder komen dit soort wedstrijden maar heel weinig voor.
Dus qua belasting valt het dus wel mee.

Wat ik ook een gezien heb was puissance zonder zadel
Dan hoeft ook niet alleen het paard gek te zijn, maar de ruiter ook. Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:25

Ik ben juist heel erg voor!!!
het elke keer verhogen van de hindernis maakt het voor het paard een soort uitdaging er de volgende keer weer overheen te komen... Mijn ervaring leert dat een paard het springen dan juist leuk gaat vinden - ook al vond hij er eerder geen zak aan.
En het bewijst het vertrouwen van het paard op de ruiter: het paard kan tenslotte niet zien wat er achter de hindernis komt (ook al kan hij het nog weten van de vorige keer dat hij de sprong maakte).

En over puissance zonder zadel: dat is best te doen... als je weet dat je paard gaat springen, kun je ervoor zorgen dat je in evenwicht bent voor de afzet --> dan vlieg je boven het paard, tijdens de sprong, houdt hem vast aan zn manen, zodat hij niet onder je vandaan springt (en jij voor de hindernis achterblijft - lol) en wanneer het paard neerkomt, kom je weer op de rug van het paard terug. NOTE: btje pijnlijk als je op zn schoft terecht komt :S Das dan voorlopig ff geen sex meer en niet meer normaal lopen... En natuurlijk banketstaaf als je paard weigert... dan eindig jij achter de hindernis, en t paard ervoor (ook lol, achteraf dan)

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:39

Machtig mooi om te zien toch? Ik zie het probleem niet. Je paard behandelen als een oude brommer, da's pas slecht. (zo af en toe eens uit de stal trekken en dan gelijk vol gas) Overigens heb ik ooit lang geleden zelfs Milton zien deelnemen aan een puissance. Hij kwam toen terug na een blessure en werd juist in het puissance ingezet om weer een beetje wedstrijdritme op te doen zonder gelijk een heel parcours te moeten springen. John hield het trouwens bij 1.90 voor gezien, training zat er weer op. Overigens denk ik dat het gemiddelde springpaard minder zwaar/anders wordt belast als het gemiddelde dressuurpaard. Ga voor de lol eens 's avonds door de stallen lopen bij een groot evenement. Bijna alle springpaarden kijken vrolijk de wereld in terwijl de meeste dressuurpaarden met de kop in een hoek staan of languit in de box liggen. Als ik kon kiezen als paard wist ik het wel; ik werd eventing paard.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 03:34

Citaat:
...Als ik kon kiezen als paard wist ik het wel; ik werd eventing paard. ...


Misschien wel, maar het probleem waar dit topic juist over gaat is dat paarden zo weinig te kiezen hebben.
Om een topsportprestatie te kunnen leveren moet een paard geleerd hebben om blindelings te vertrouwen op de "gebruiker". Hier wordt op getraind en gefokt.
Als gevolg daarvan gaat een paard iets doen dat hij/zij van nature niet zou doen omdat de natuur zegt dat het niet zo best is. Uitzonderlijke situaties daargelaten. Maar goed, mensen springen ook uit brandende flatgebouwen in de hoop er met slechts een paar gebroken botten af te komen.

Een paard kan er dus best op getraind worden om onmenselijke, eigenlijk moet ik zeggen onpaardelijke, prestaties te leveren ten behoeve van de mens dan wel om deze te plezieren. Zoals bij alles is er hier ook een grens.
De pech voor het paard is dat de mens denkt die grens te kunnen bepalen.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:10

ik vind er ook iks zieligs aan, als een paard het springt dan heeft hij echt wel vertrouwen in de ruiter, zonder dat zal hij het ook nooit springen.

wij doen ook wel iets soortgelijks op onze manege na de nieuwjaarscaroussel. Maar volgens mij moet je dan gewoon een stijltje springen. Daar worden dan ook hoogtes van 140-150 gehaald. Het is natuurlijk niet te vergelijken met 2.30 m maar toch.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:52

De ruiters nemen vaak hun beste paarden niet mee naar het puissance springen, je neemt een wat dommer dier mee, om het maar even grof te zeggen. De echte aparte springers zijn vaak voorzichtig, en te voorzichtig voor dit werk, je wilt ze immers niet bang maken.