Hallo! Ik heb een paard met vreselijke jeuk op voornamelijk zijn kont. De veearts was op stal voor wat andere zaken en heeft ook hier even naar gekeken. Nu was de conclusie al vrij snel mijt vanwege de kale plekjes en het licht schuren van de staart en optrekken van achterbeen.
Ik heb ByeMite gekregen en hem nu al 3 x (met steeds tussenweek) gewassen. Dekens gestoomd. Dekjes en borstels behandeld, maar de jeuk blijft. Stal al 2x helemaal geboend ook.
Ik heb de va gesproken en had het over pipetjes. Ook kan de jeuk onstaan door de natte zachte winter. De dikke huid van een Fries (ras van mijn paard) kan daarop reageren. Heeft iemand tips en ervaring? Wat zijn de kosten want ByeMite was ook niet goedkoop.
Kale plekken zijn minder alleen lijkt het alsof er toch nieuwe ontstaan.
Wat kan ik nog meer doen? Hij heeft dit nog nooit gehad en worden er inmiddels beide gek van!
Groet!
tinkerplein
Geplaatst: 13-02-14 23:56
Mijn tinker had ook enorme jeuk aan zijn kont. Simpel zalfje van de va gehad a 15 euro en nu gaat het stukken beter,groeit zelfs alweer haar op de kale plekken. Volgens mij heeft het natte weer er zeker mee te maken!
De jeuk van mijn paard zit op zijn kont. Denk niet dat een zalfje gaat werken.... Hij heeft jeuk aan zijn hele lichaam maar voornamelijk bovenop dus. Deken en weer werken ook niet mee. Mijt is het waarschijnlijk wel maar kom er maar niet vanaf..
Dacht dat mijtcyclus 10 dagen was? Verkeerde tussenpozen kan oorzaak zijn. Maar vocht + dikke vacht + niet overgaan van antimijt klinkt mij als iets anders. Rainrot of schimmel is uitgesloten?
Mijt geeft toch meestal jeuk aan de benen, niet zo zeer aan de kont en bovenlijf voor zover ik weet.. Het is echt aan de kont, niet aan de staart he? Ben je niet van voer veranderd sinds kort? Klinkt nl ook wel een beetje als een allergische reactie. Zoiets zou zelfs kunnen komen door een verkeerd pak voordroog bijvoorbeeld. Luizen zijn ook uitgesloten? En je hebt je paard ook al eens gewoon goed gewassen met een zachte paardenshampoo?
Wat ik verder nog kan bedenken, ook al is dat alleen symptoombestrijding: schroef een bezem tegen de muur paardlief kan dan zijn kont lekker schuren zonder de huid kapot te schuren. Ik heb er ook al jaren een ophangen. De paarden zijn er gek op!
Allergische reactie is het niet. Heb namelijk bloed laten prikken en uit onderzoek bleek dat dat in ieder geval niet zo was.
Mijt kruipt omhoog dus kan ook op de kont gaan zitten. Maar er is geen kweekje genomen omdat de symptomen vrij duidelijk waren volgens de veearts. Hij schuurt namelijk ook zijn staart. Wel minder al maar nog steeds vreselijke jeuk... Bovenlichaam kan door deken komen. Daar merk ik een anders soort jeuk.
Ik was hem zondag nog 1 x en dan heb ik het 4x gedaan. Moet genoeg zijn toch?
Heb hem ook al gewassen met paardenshampoo en hielp ook niet.
Wat is rainrot precies? Schimmel kon het niet zijn volgens de va want dat zie je meestal zitten.
Als het vooral de staart is dan kan het natuurlijk ook door wormen komen. Wanneer heb je voor het laatst met een brede kuur ontwormd en een wormeitelling laten doen?
Wormenkuur hebben ze gehad in november. Die sterkte ook tegen bloedworm. Het is niet alleen de staart maar meer op zijn kont. En er ontstonden kleine kale plekjes. Die lijken weer vol te groeien maar zag ook weer wat nieuwe stukjes.. Misschien voor de 3e keer de veearts maar bellen...
Jippie_G
Geplaatst: 14-02-14 11:20
Ik dacht ook even aan wormen ('aarswormen', hebben kinderen soms ook en jeukt enorm).
Mijt klinkt ook nog wel logisch en het kan zijn dat het middel gewoon niet voldoende werkt. Ze zijn nogal hardnekkig. Wij zijn er ook enorm mee aan het stoeien. Mijn tinker heeft nu ook verschillende plekjes op de benen, die je eigenlijk pas goed ziet als je gaat wassen. Denk dat de mijten ook wat meer de kans krijgen in de huid te kruipen met al dat vocht en die warmte. Wat dat betreft mis ik nu wel een flinke vorstperiode... Dus misschien eens een ander middel proberen? Advantage pipetten kan (grote hond, 1 pipet per been), hondenshampoo, sebacil of ivermectine (die laatste gaan wij hier nu proberen). Kijk anders even in het forum deel over Tinkers; daar staat een topic. Ook op deze website staat handige info http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/ .
Denk inderdaad ook dat het flink moet vriezen! Hoop heel erg dat dat gebeurt want is beter voor alles in de natuur... Ik heb toch nog even gebeld met de veearts. Het was toch echt zeker mijt. 3x wassen met byemite is meer dan voldoende dus kan ook zijn dat hij nog iets in of op zijn huid heeft. Hij had een hele slechte weerstand dus was ook makkelijk slachtoffer. Nu krijgt hij vitaminen die echt werken. Zienderogen wordt het beter gelukkig. Ze raadde aan ook even met betadineshampoo te wassen. Kan de jeuk ook verzachten. Dat maar eens proberen dan.
Hoop voor gem dat het beter wordt. Hij kwakkelde zo met zijn gezondheid..