Iemand tekening foto van schuilstal met meerdere ingangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Iemand tekening foto van schuilstal met meerdere ingangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:43

Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar foto of tekening van een schuilstal met meerdere ingangen. En waar ik dan op moet letten en wat je zelf bijvoorbeeld goed vind er aan of als je het opnieuw zou doen anders zou doen?

Ik mag iets zetten van 20M2 schuilstal. Maar zoek dus praktische ideeen ik heb 4 paarden. 2 grote en 2 mini. Deze wil ik een schuilstal gaan geven maar er moet dus ruimte zijn dat mijn Dominante ruin niet alle ander buiten zet en alleen in de schuil staat. Iets met een schotje er tussen waar ze wel langs kunnen schieten of mini deels apart kan schieten voor hij door 2 grote plat gelopen wordt. En ik zoek dus creatieve oplossingen niet de gewone schuilstal met 3 wanden dicht 1 open:)

Hoop dat er creatievelingen zijn onder ons met een mooie foto of tekening hoe het is bij jullie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:53

Ik denk dat 20 m2 voor 4 paarden te klein is. 3x6,66 m zou dan de grootste breedte zijn. Zet daar een schot in van 1,5 breed en je hebt net 2 ruime stallen met een vluchtmogelijkheid.
Als je ene ruin in de ene helft gaat staan past de rest nooit meer in de andere helft.
Als je de voorkant open laat krijg je zoiets
|..............|................|

Als je iets maakt van D2,5 x B8 dan krijg je zoiets

Je moet dan wel de open voorkant op het Noorden hebben zodat je het minste aan regen binnen krijgt.

Ibbel

Re: Iemand tekening foto van schuilstal met meerdere ingangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:10

Ik zou gaan voor de 2,5 x 8 maar er een ruime overstek aan maken. Dat wordt niet meegerekend bij het oppervlak. Mijn ervaring is dat mijn paarden sowieso de voorkeur aan onder de overstek geven dan echt in de stal gaan staan. Wat je ook kunt overwegen is geen tussenwand, maar een balk over de hele diepte overdwars waar je mini's onderdoor kunnen. Je hebt dan geen 'achterlangs' ontsnapping, maar ik vraag me af of dat nodig is. Met 1 balk in het midden, en eventueel ook een stukje wand aan de voorkant, maak je in feite 2 half open stallen. Je dominante ruin kan dan in 1 stal dominant gaan lopen wezen, maar moet naar buiten om in de andere stal te gaan staan klooien, en je mini's kunnen dan iig onderdoor naar de andere stal schieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:36

Helaas wordt tegenwoordig gekeken naar de dakomtrek of het bodemoppervlak (wat het grootst is qua m2's). Dus een ruimte oversteek telt tegenwoordig wél mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:45

Wij hebben voor 6 paarden en 2 pony's,hij is 10 op 15 .Ik heb hem zoals dubbeldun heeft getekend alleen met 3 vakken.Had het idee hier trouwens van bokt van iemand.Zo word er niemand ingesloten en kunnen ze altijd binnenstaan met zijn allen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:51

Maar 150 m2 of 20 dat scheelt nogal :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:14

Echt hokjes apart wil ik inderdaad niet maken;) maar wel even iets waar ze achter kunnen schuilen omdat mijne dus echt heel het hok wat er nu staat steeds claimt en er dus 1 grote buiten staat. De mini's hebben een apart hokje met draadje stroom er voor nu waar zij alleen in gaan maar ook daar probleem dat een van de 2 alle ruimte pak:) en eentje buiten loopt. Gewoon ahahah lekker lastige kudde;) haah.

Maar omdat ik dus 20m2 nieuwe schuil mag bouwen twijfel ik of ik zelfde opzet doe als nu:) Zag een mooie tekening en denk dat dat iets kan zijn:) dat er eens schot in het midden zit nog met dus 2 ruime ingangen en dan een balkje ergens tussen toch maar. maar dan krijg ik weer gevoel stal idee wat ook niet mijn idee van schuil was:)

Of ik kies toch gewoon weer traditioneel schuilstal. Of laat staan wat ik nu heb en doe er nog een stukje aan voor de grote die buiten gezet wordt;)

We mogen ook nog een stal/schuur bouwen totaal ongeveer 90m2. Hier wil ik de ruimte wel indelen. Verdeling is zoals gekeken wordt 30m2 stal grote paard en 30m2 opslag voor de kleintjes is het 15m2 per pony en 15m2 opslag. Daar ga ik proberen geen stallen te zetten wat ze verwachten maar een verblijf verdeeld open zeg maar. Daar valt wel wat meer mee te doen.

Schuil is het snelst gedaan en niet het duurste. Schuur is iets langer termijn voor ons. Een mooie schuilstal vond ik deze: http://www.larkens.nl/project.php?proje ... schuilstal maar mis ik dus nog iets er tussen maar dat kan misschien met een half schotje of balkje..maar dat wordt misschien krap:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:19

Als een paard maar 1,5 m de ruimte heeft kan hij er makkelijk tussendoor. Dus je kunt het tussenschot de breedte van de zijwand maken minus 1,5 meter :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:21

Dat is een idee:)

Wat ik nu heb staan en mocht tot nu toe is dit: Afbeelding

maar daar staat dus bij de grote en de kleine steeds een buiten:) een grote dus altijd buiten! Zij wil ook wel niet graag opgesloten staan maar mijn ruin laat haar er ook echt niet in...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:24

Voorwand er uit halen, eenzelfde stuk erbij bouwen en dan een stukje zijmuur er uit halen zodat het één ruimte met ontsnappingsmogelijkheid wordt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:28

Kan iets zijn:) Deze schuil is snel op getrokken toen we er kwam wonen 3 jaar geleden van een oude chalet die nog in onderdelen lag daar;) Zelfde stijl hebben geen materiaal meer van. Vandaar dat we wachten misschien helemaal nieuw op trekken. dacht eerst ook nog trek er aan de zijkant 1 wand tegen aan bij en dan heb ik dus eentje anders staan zeg maar..maar...of dat werkte..denk toch ook weer niet.

Paarden vinden deze ook redelijk dicht waardoor ze steeds bij ingang gaan staan;) Nu zit er een oud raam in die nu afgetimmerd is en dacht die haal ik eruit en dan een winddoek er in en is het meer open. Maar in de zomer moet het er heel koel blijven want het stik hier altijd van de vliegen en een soort kleine jeuk vliegjes die je dan door koelte en wat donkerder redelijk buiten houdt. Maar de paarden vinden het best opgesloten. Zeker mijn laatste nieuwe vind het spannend in dat hok en durft er wel in maar ziet niets aan komen dan en is dan bang voor mijn ruin:)