Kuilbalen opslaan (ongedierte!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Kuilbalen opslaan (ongedierte!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:54

Hey bokkers,

Sinds ik de paarden aan huis heb, heb ik natuurlijk ook de opslag van mijn eigen kuilvoer. In principe heb ik ruimte zat, waar ik alleen tegenaan loop is dat er toch regelmatig gaten onderin de balen zitten. Dit zal van de ratten / muizen zijn, met als gevolg dat de baal bijna volledig beschimmelt is en dus onbruikbaar! Nu heb ik bij veel paardenmensen al een beetje rondgevraagd wat nu de gouden tip is om dit te voorkomen, maar eigenlijk heeft iedereen wel last van dit probleem!

Wie oh wie heeft de gouden tip? :)

Wat ik hier en daar al heb gehoord (en dus helaas niet helpt) is;

* Pallets gebruiken, daar gaan ze gewoon ' tussendoor'
* Extra laag wit zand
* Laagje beton storten (is bij mij geen optie)
* Plastic zeil / worteldoek eronder leggen

Wat ik nog niet heb geprobeerd is grindtegels eronder leggen. Dit leek me ook wel een goede optie, al denk ik dat de ratten en muizen ook wel door de voegen omhoog kunnen komen. Iemand hier ervaringen mee?

Ashley5760

Re: Kuilbalen opslaan (ongedierte!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:07

Inderdaad op een harde ondergrond. Wij hebben ook ratten maar balen staan op stoep, dus nooit last van (buurman zegt dat als we stapelen ze weer tussen de balen gaan) dus ze staan nu allemaal los op de grond

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

Als het ongedierte van onderaf gaten in de balen knaagt zou je denk ik geholpen moeten zijn met een stuk zeil eronder. Wel goed stevig zeil, anders knagen ze daar ook doorheen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:14

Hier staat ons hooi-in-plastic gewoon op de (strak tegen elkaar aan gelegde) tegels en geen problemen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:16

Maar ratten en muizen kunnen toch ook gewoon op een baal klimmen en bovenaf knagen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:19

Koop Tomcat Blox bij de Welkoop, zet er 6 rond of onder de balen. Regelmatig checken en bijvullen.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 13:34

Ah dus tegels helpen wel bij jullie? Ik moet wel stapelen, heb veel teveel balen om alles naast elkaar te leggen. En inderdaad Hannanas, ze kunnen er vanaf de zijkant/bovenkant ook doorheen knage.? Aan de andere kant, je zult het nooit helemaal kunnen voorkomen. Het zeil van de kuilbalen zelf knagen ze ook moeiteloos doorheen dus extra zeil lijkt me minder effectief! Tomcat Blox is gif neem ik aan Amalarab? Ik heb hier katten dus daar ben ik wat minder fan van.. Wil daar geen risico mee lopen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:50

Ze knagen niet aan de pakken om ze aan te eten of er in te nestelen (te strak geperst). Ze graven in de zachte ondergrond hele oppervlakkige gangen, en willen dan op een gegeven moment omhoog en stoten dan hun kop. Daarom knagen ze gaten. Dus een harde ondergrond is voldoende.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:28

Harde ondergrond en niet te dicht bij muren plaatsen (houdt je open ruimte, hebben muizen hekel aan)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:31

Ik heb de balen hier op de straat staan (liggen stoeptegels onder) en heb er nooit last van (tot nu toe). Dit doe ik nu een 1½ jaar en het gaat nog steeds goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:37

Amalarab schreef:
Koop Tomcat Blox bij de Welkoop, zet er 6 rond of onder de balen. Regelmatig checken en bijvullen.

Het vervelende van gif is, dat als je kat een muis/rat eet die gif op heeft, je kat ook ziek wordt (en zelfs kan overlijden).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:08

wij hebben er geen last van dat er balen aan de onderkant kapot gaan. En ook staan de balen naast elkaar en opgestapeld. Wij hebben wel twee katten die goed jagen op stal rondlopen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

staan de balen trouwens binnen of buiten?

Buiten heb je grote kans dat vogels de balen kapot maken, gebeurd hier ook.
Dan zou je er iets overheen moeten spannen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:57

Ibbel schreef:
Ze knagen niet aan de pakken om ze aan te eten of er in te nestelen (te strak geperst). Ze graven in de zachte ondergrond hele oppervlakkige gangen, en willen dan op een gegeven moment omhoog en stoten dan hun kop. Daarom knagen ze gaten. Dus een harde ondergrond is voldoende.

Dit dus :j wij hebben de pakken nu op tegels staan en het is over :) (en eroverheen dik zeil tegen de vogels)

(Wel erg mooi om te zien om aan het einde van het seizoen als de pakken op zijn zo'n stelsel te zien)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:43

Ibbel schreef:

De afgelopen jaren had ik ook geen problemen (mijn balen staan op beton), maar dit jaar voor het eerst dat de balen zijn aangevreten. We hebben dit jaar ook veel meer muizen dan de afgelopen jaren (katten kunnen het niet aan dit jaar). Mijn buurman zei dat het door het zachte weer komt...
Maar beton helpt nu dus ook niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:47

Na tijdelijke opslag op gras had ik vorig jaar wel muizengaten onderin, maar op de stenen (klinkers) nooit last van gehad. Wel ooit kraaien die in het plastic pikten als ze langer op het land bleven staan. Bij de stal dan weer niet.
Wel slaat af en toe het vocht door het plastic heen of wat schimmel door condensvorming. En van regen in het drogende gras wordt het risico op schimmel in de baal ook groter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:52

Wij kregen de tip (nadat wij ook gaten in de onderkant hadden door muisgespuis) om ruimte tussen de balen te laten, zodat de katten er tussen kunnen lopen/jagen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:06

ik heb het zonder problemen op zeilen liggen en hier zitten wel wat ratten :P

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:47

Neem een kat;) Ik had vorig jaar beste plaag van die beesten, ik heb toen blauw gif blokjes (weet naam ff niet) gekocht en deze aan stro touwtjes gebonden, vervolgens op "hun" plekjes neergelegd en heeft verdomde goed geholpen. Dat ik er mee begon werden die blokjes direct naar binnen gesleurd en opgegeten, dag later het touwtje uit hun hol getrokken en weer nieuw blokje eraan, dit ff 2 weken volgehouden en toen nergens meer last van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:12

Ruimte tussen de balen laten zodat ongedierte weg kann. Dus niet strak tegen elkaar aan zetten maar gangen er tussen laten.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:29

muizen en ratten goed voeren! en wij hadden de balen altijd op pallets staan en dan 2 hoog.
de pallets stonden gewoon op het gras. nooit last gehad van muizen of ratten die het kapot maakten.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:05

Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik denk dat ik in ieder geval tegels ga leggen en daarnaast ruimte tussen de balen laat. Is het proberen waard :)