Geen bodem in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Geen bodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:30

Hallo,

Aangezien ik wat ruimte tekort kom heb ik een vraag met betrekking tot de vaste bodem in de stal.

Op dit moment staan mijn huidige paarden in een stal met een mestgang eronder. Deze is wel dichtgelegd omdat ik geen roosters wilde, maar in principe kan het vocht nog wel een beetje tussen de tegels weg stromen.

Nu wil ik straks als ik een stal nodig heb in een andere stal extra stalruimte creeren. Probleem is echter dat hier een zandbodem inligt en dus geen mogelijkheid tot afvoer.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dit opgelost? Kunnen er bijv. betonplaten neergelegd worden? Maar waar gaat dan de urine heen etc etc.
We zoeken wel naar een langere oplossing, het is niet voor 2 weken. Is bijv een putje een oplossing? Erg lastig en zoek graag naar ervaringen.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:37

Ik heb kennissen in Dixperloo en die hebben geen verharde bodem maar gewoon zand in de box.

Urine loopt door het zand, mestballen elke dag wegscheppen klaar.

1X per 1 a 1,5 jaar leegscheppen 4 of 5 kruiwagens zand er overheen en that's it.

die paarden hebben geen stalbenen of rotstraal , voetjes blijven lekker schoon, zand schuurt een beetje.

ligt ook een beetje aan de groote van het paard.

Mijn Shet heeft 2 jaar in een winterboks van 3 bij 2 meter gestaan zonder bodem op zand, perfect gegaan, ik heb nooit wat behoeven te vervangen, in de zomer als ze buiten was droogde de hele boel weer op.

iamsam

Re: Geen bodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:39

toevoeging: eerst proberen, betegelen kun je altijd nog.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:44

Bij mijn vroegere verzorgpaard was helemaal geen vaste bodem in de stal.
Enkel zand en daarop legden ze dan een dikke laag stro.
In zomerdagen hielden ze dat mooi bij, mestballen eruit, eventueel wat nat stro eruit en dan bijstrooien.
In winterdagen lieten ze de onderlaag langer zitten omdat die warmte gaf aan het stro dat er bovenop lag.
Hier in België noemen ze dit een "pot-stal".

Andere kennis heeft op haar zandbodem (mocht geen betonnen vloer leggen van de huiseigenaar, het is een huurwoning) een bodem gemaakt met treinbiels, gaat ook prima.
Loopt de urine ook doorheen (tussendoor dan ;-) )en ze legt er ook gewoon stro overheen.
Ze maakt de stal elke dag schoon en gooit wat stro erbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:48

Je kan ook gewoon drainagetegels erop leggen. Dan loopt pies door de tegels heen in het zand waar het langzaam weg kan zakken, en de paarden toch droog op de tegels staan.

De tegels liggen ook redelijk comfortabel omdat ze wat indeuken / meeveren onder het gewicht van het paard.

En je kan er natuurlijk altijd nog strooisel overheen doen. Hier hebben we in 1 stal houtkorrel (bevalt perfect!) met daaronder dunne drainage-tegels (Marktplaats, vaak gebruikt onder schommels) en in een andere stal alleen de dikke echte drainagetegels voor paarden.

Het zijn wel allebei vrije inloopstallen en de paarden piesen meestal buiten in het zand.
Ook af en toe in de houtkorrel en gelukkig zelden of nooit op de blote tegels. Dat is ook de reden waarom in die stal geen strooisel ligt ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:55

Wij hebben de stallen in een oude koeienstal met inderdaad aan één kant roosters die zijn volgestort met zand en aan de andere kant een zandbodem waar geen andere bodem overheen zat. Ik heb geen ervaring met betonplaten maar wij hebben het zand machinaal verschillende keren laten aandrukken en vervolgens bestraat met bakstenen en inderdaad een putje in de hoeken van de stal. Er staan bij ons 19 stallen en na 4 jaar is de bodem niet meer helemaal waterpas want het verzakt hier en daar toch iets maar we zijn dik tevreden.

iamsam, die kennissen van jou hebben dus verder geen bedekking van de stal zoals stro oid? Voordat wij hadden betegeld, stond de mijne ook 'los' op de aangedrukte zandbodem en ik vond het niet fijn :o. De urine liep inderdaad wel goed weg maar ik kreeg de drollen met geen mogelijkheid goed weggeschept. De tanden van de riek zaten soms vast in het zand en de drollen schuiven er doorheen. Dan zou je met een schep oid moeten gaan werken denk ik? En ik vond de bodem ook best hard om op te liggen :o dus ik heb er al snel toch stro overheen gedaan.

Succes TS.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:07

De mijne staan ook gewoon op zand. We hebben er rubbermatten overheen liggen, niet van die drainage maar gewoon dichte, en dat gaat prima. Om de paar jaar trekken we alle matten er even uit, laagje nieuw zand erover en de matten er weer op. In de zomer hoef ik zelfs niet eens in te strooien. En super makkelijk met uitmesten :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

en hoe zit het dan met de milieu/mest wet ?
volgens mij vervuild dat de bodem.je moet ook watervaste mestputten hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:14

Hier hebben we beide, 2boxen met mestgang eronder (bilzen bovenop) en 2 stallen met zand en daarop klinkers (géén tegels, die barsten).
Urine gaat mooi door de klinkers en loopt weg inhet zzand. Werkt perfect.

De stallen met mestgang eronder worden komend jaar dicht gestord met zand en ook bestraat

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 13:25

Het is geen inloopstal. Ze gaan wel dagelijks een paar uur naar buiten en kunnen ze elke grootte stal krijgen. Alleen ik zit meer met de afvoer van de urine en vocht. Gaat dat niet verzadigen, ontzettend stinken? Hoe krijg je dit qua bacterien onder controle en inderdaad... Is het echt mogelijk om 2 paarden er zo op te zetten?

In principe is bestraten ook gewoon een optie, al lijken de stenen me erg ruw. Betonplaten lijken me juist weer te glad en zit ook gewoon met mesten. Maar stro op een zandondergrond zou dus ook moeten gaan? En eventueel rubber tegels of rubber matten erop? Hebben jullie de stallen gewoon gevlakt of bijvoorbeeld af laten lopen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:22

Wij hebben dus wel bestraat maar de stallen lopen richting het putje iets af. Ik vond stro direct op de zandbodem niet werken maar je zou het natuurlijk eerst een poosje kunnen proberen en dan alsnog bestraten oid als het niet bevalt?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:23

Ik heb zelf mijn stalvloer betegeld en daar matten overheen. De enige manier hoe het vocht weg gaat bij mij is alleen met veel strooisel wat het vocht op kan nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:26

In mijn schuilstal buiten lag eerst ook gewoon het zand waar de stal op gebouwd is. Dat was onwijs lastig met uitmesten. We hebben toen de boel gemengt met grind en daarop rubberen tegels gelegd. Onwijs handig, ze laten alleen geen urine door dus ik heb er vaak een laagje vlas in liggen en in de zomer niets, maar dan loopt het op de een of andere manier toch weg.

Die van mij staan best vaak in de stal en slapen er ook in. Maar tot nu toe levert dit geen problemen op. Stinken doet het ook niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:35

Ok dat klinkt hoopgevend. Laatste wat ik wil is een compleet verzadigd stuk stal wat enorm stinkt. In mijn paddock schep ik meerdere keren per week de drollen, maar daar ruik je het echt wel. Waarschijnlijk omdat het daar ook nat is en het dan toch over grotere oppervlakken door trekt. Ik zal er eens over nadenken hoe ik het ga oplossen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:00

Maar is jouw paddock overdekt Caesar? Want anders valt het met de nattigheid toch wel mee?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:09

Wij hebben onze paarden voorheen altijd op zandbodem gehad. Dit beviel mij uitstekend je hebt geen kans op uitglijden. Op een gegeven moment hebben we in 1 stal rubbermatten gelegd dut was voor in de stal dus niet waar ze meste. Maar dit beviel mij minder omdat ze toch gaan schuiven en er stro onder komt en niet mooi vlak blijven liggen en je op moet passen dat de hoeken er niet onderuit komen en daarover struikelt. Afhankelijk van hoe nat het zand werd gooiden we er paar kruiwagens zand overheen. We hadden er 1 op krullen staan en de anderen op stro. Dit beviel eigenlijk beide goed. En we hadden geen last van stinken integendeel zelfs. Nu met een bodem in de stal vind ik het juist meer stinken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:45

Nee ik heb geen overdekte paddock. Maar de drainage werkt niet waardoor het behoorlijk nat is. Als het dan opdroogt ga je het ruiken, vandaar mijn vraag met betrekking tot een stal ook op een zachte bodem zonder put

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

Maar denk je dat stallen op zand meer zouden ruiken dan stallen met een bodem? Begrijp ik dat goed?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:46

spicegirl schreef:
en hoe zit het dan met de milieu/mest wet ?
volgens mij vervuild dat de bodem.je moet ook watervaste mestputten hebben.

Dit vervuild inderdaad de bodem, als ze onverwachts op inspectie komen heb jij een hoge boete...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:48

Sees schreef:
Maar denk je dat stallen op zand meer zouden ruiken dan stallen met een bodem? Begrijp ik dat goed?

Klopt. Ik ben bang voor verzadiging en heb het idee dat het soort potstal principe meer kwaad dan goed doet. Echter als ik nu zou gaan tegelen dan loopt het of het erf of of ik kan het niet meer verschonen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:53

Caesar schreef:
Sees schreef:

Klopt. Ik ben bang voor verzadiging en heb het idee dat het soort potstal principe meer kwaad dan goed doet. Echter als ik nu zou gaan tegelen dan loopt het of het erf of of ik kan het niet meer verschonen.

Oké dan had ik het goed begrepen. Ik heb dit niet zo ervaren maar bij ons hebben de paarden slechts één winter op zand met daarop stro gestaan. Het jaar daarna hebben wij bestraat.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:26

Ik heb een kunstgras bodem in de schuilstal. Een echte goede met een rubberlaag met gaatjes erin. Urine loopt goed weg in het zand eronder. Het kunstgras wordt uiteindelijk plat en kort. Had oranjeachtig dus gingen er niet van eten;) En veeg het af met een bezem gewoon. Blijft wel iets vuil hangen maar volgens mij is dat met elke stal wel. Tot nu toe gaat het goed. Enige is dat je het in de zomer voor ongedierte wel moet behandelen, Dit omdat er toch beestjes in gaan wonen:) Dan spuit ik met ongedierte spray. Paarden liggen er graag op. Maar meestal gaan ze liggen in de zandpaddock buiten;) Vinden ze fijner. Stal is echt alleen in zomer veel gebruikt als de vliegen vervelend zijn. Verder eigenlijk niet. Voer ze niet in die stallen maar buiten en vanaf de grond alles. Wel met bakken enz.

Maar twijfel nu juist door het ongedierte (hoewel dit in zand ook is) niet zal gaan klinkeren in de stal en dan in de winter gewoons tro erin. Maar meestal gebruiken ze dat ding niet om in te liggen maar juist als toilet dan en stro eten:)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:59

Sees schreef:
Oké dan had ik het goed begrepen. Ik heb dit niet zo ervaren maar bij ons hebben de paarden slechts één winter op zand met daarop stro gestaan. Het jaar daarna hebben wij bestraat.

In principe zal het urine / mestvocht dan alsnog door de stenen naar beneden lopen. Maak je dan de bodem onder de stenen ook nog eens schoon?

Uit jullie reacties (waarvoor dank!) te lezen moet het gewoon kunnen dus. Maar is dit dus gewoon in de winter ook voor paarden die dan ca. 5-6 uur buiten komen en de rest op stal staan? Of in/uitloop stallen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:19

Bij ons was het voor blessurepaarden waar noodstallen voor waren neegezet, deze paarden stonden dus 20 - 24h in deze stallen ;(.

Ik vind de bestrate stallen nu meer ruiken dan toen ze direct op het zand stonden :o. Ik vond het uitmesten alleen erg lastig en het zand bleef ook wel nat van de urine, dat kun je dan niet wegscheppen. Wij hebben nu een putje achterin de stal. Een keer in de zoveel tijd gaan de hoge drukspuit er op en ik laat de stallen regelmatig een dag drogen, dat scheelt ook enorm.