Ik heb een vraagje. We gaan in onze stallen rubberen matten leggen. Maar we twijfelen wat nu het makkelijkste en aangenaamste is voor de paarden en ons.
De stallen 3x3, paarden lopen 24/7 buiten maar hebben steeds de mogelijkheid om binnen te gaan. Het gaat over 3 stallen.
We twijfelen tussen deze 2. Gegevens van de matten heb ik er al bijgezet. Pluspunt over 1 Makkelijk op te tillen voor schoon te maken Minpunt over 1 Gaan ze niet omhoog komen de randen of verplaatsen de tegels niet door de paarden?
Pluspunt over 2 Het zijn grotere stukken dus verplaatsen door de paarden zal moeilijker zijn Minpunt over 2 Zeer moeilijk om ze daarna nog eens uit te halen om schoon te maken omdat ze zo zwaar zullen zijn.
Welke van deze matten denken jullie dat het meest geschikt is voor de stal? Welke zouden jullie kiezen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!! Groetjes Daphne
Merry98
Geplaatst: 12-02-14 00:07
Hier op stal hebben we grote matten. dit inderdaad dat de paarden er niet mee aan de haal gaan. Wij hebben inloopstallen en vegen de matten iedere dag schoon van zand en mest. We hebben dus niet het punt dat ze zonodig schoongemaakt moeten worden. Wel kunnen we in de zomer ze afspuiten. Bij ons op stal hebben we alleen deze buitenstallen. Dus als er schoongemaakt word met water is dit geen probleem
Zelf vind ik de dikkere matten 1 fijner. Puur omdat ze dikker zijn. Ze zijn wat kleiner qua formaat maar als je paard gewoon rustig is op stal zal het wel wat meevallen. Zolang je de tegels er goed strak inlegd tegen de muren komt het wel goed.
Netje
Geplaatst: 12-02-14 01:01
Wij hebben zelf de matten van 1x1 in de stal liggen en die matten zijn behoorlijk zwaar, dus omkrullen of eruit lopen zal niet zo gauw gebeuren.
In de zomer laten we ze goed drogen, halen ze eruit en spuiten ze dan helemaal door en schoon met de hogedruk spuit; dan zijn ze weer als nieuw.
Ik heb de matten van 1x1 in een stal liggen. Hier staat een (fok)merrie (1.67m) die veel beweegt op stal en dus met regelmaat met een veulen staat. de matten liggen strak tegen elkaar aan en liggen als een huis, het kost mij al moeite om ze eruit te halen en ze blijven strak op de grond liggen.
Wij hebben dikke matten van 50x50cm en 1x1m,beide liggen prima maar draait je paard veel in de stal dan zijn die van 1x1m praktischer.(liggen steviger)
Ik heb die van 1 x 1 m in mijn stal liggen. Omdat de maten van de stal afwijkend zijn heb ik 3x2 m met rubber matten. Ze liggen dus maar aan twee kanten vast tegen de muur. Het verschuiven valt mij heel erg mee, af en toe een cm. Qua gewicht vind ik het ondingen om ze uit de stal te halen en met de hoge drukspuit schoon te maken. Het betreft hier een loopstal die vooral als toilet gebruikt wordt.
Ik heb de matten van 1x1 en 4 cm dik (vloeistofdoorlatend) en die haal je er echt niet even uit om schoon te maken. Daar zijn ze echt te zwaar voor. Verder heb ik een HIT Soft Bed van 1,80x240 (vloeistofdicht) en die is helemaal loeizwaar. Beide blijven goed op de plek liggen en zijn er ook al zolang ze er in gegaan zijn niet meer uitgeweest. Maar dat werkt alleen als je geen waterdichte (betonnen) vloer hebt
kimmie261
Geplaatst: 13-02-14 11:22
ik heb hier stallen waar 1x1 matten inliggen,en ook stallen met tegels ( beide 4cm dik)..ze liggen alle 2 eigenlijk wel strak,alleen kan ik je wel adviseren dikke harde tegels te kopen,die rubber speelplaatstegels ( met van die noppen eronder) daar lopen paarden zo doorheen.... ( matten zakken gewoon door en dan gaat alles schots en scheef)
juleke
Geplaatst: 13-02-14 11:30
Ook hier de tegels van 1x1 en ongeveer 4 dik. Ze blijven prima liggen en krullen niet op. Het zijn alleen - zoals door anderen ook aangegeven wordt - ondingen om eruit te halen. Het is echt niet zo dat je ze zomaar even op kan tillen en uit de stal kan halen op schoon te maken. Als hier de stallen met de hogedrukreiniger gedaan worden, doe ik dat meestal alleen. Het is al niet zo simpel om de eerste tegel op te tillen omdat ze zo dicht op elkaar aansluiten. Ik krijg de tegels dan hooguit één voor één omgedraaid binnen de stal om zo de onderkant af te spuiten (ze liggen dan gewoon op de andere tegels die nog normaal op hun plaats liggen). Ik doe dus bijna nooit van al de tegels gelijktijdig de onderkant. Ik probeer altijd af te wisselen, maar het is echt een rotklus. Als ik het opnieuw zou doen (tegels leggen), zou ik voor de tegels van 50x50 kiezen omdat die volgens mij veel hanteerbaarder zijn.
Bij mij zijn het overigens wel tegels met noppen onder (anders kan het vocht eronder immers niet weg) en ik heb geen problemen met doorzakken. Het zijn wel echt staltegels en geen speelplaatstegels, die speelplaatstegels zijn volgens mij ook fijner van structuur en dus wsl ook minder stevig. Ik probeer de tegels wel af en toe van plaats te wisselen omdat de tegels waar de paarden op plassen het hard te verduren krijgen. De tegels liggen hier nu ongeveer 4 jaar en ik heb in al die tijd slechts 1 mat moeten vervangen. Het paard plaste altijd op dezelfde plaats net op die tegel en daardoor was de tegel toch echt aangetast. Met de tegel om te draaien is hij in stukken gebroken. Vandaar dat ik ze dus nu af en toe van plaats probeer te wisselen (dat deed ik eerst niet).
Er zit idd een verschil in staltegels en speelplaatstegels. Ze worden niet voor niets 'val'tegels genoemd De bedoeling is dat ze meer veren om de schok van de val op te vangen. Voor een konstante druk van 500+ kilo van een paard zijn ze niet geschikt.
noivadapaz
Geplaatst: 13-02-14 14:42
Ik heb begrepen dat de speelplaatstegels ook slecht zijn voor paarden, juist omdat ze zoveel veren. Hier dus gewoon staltegels van 1x1 en omdat ik stallen heb van 3,5x3,5 hebben we de tegels van 1x1 op maat gezaagd. Die liggen dusdanig strak tegen elkaar (de laatste stukken moeten we echt op springen om ze op hun plaats te krijgen) dat ik ze er volgens mij ook gewoon niet uitkrijg. Ik maak ze ook niet schoon. De mijne zijn 3cm dik ofzo met noppen eronder. Erg fijn en de paarden liggen hier volgens mij fijner op dan in een stal met betonnen vloer met een laagje stro erop.
DubbelFun
Geplaatst: 13-02-14 15:56
noivadapaz schreef:
Ik heb begrepen dat de speelplaatstegels ook slecht zijn voor paarden, juist omdat ze zoveel veren.
En wat zou de redenatie hierachter zijn ??
Hope2012
Geplaatst: 13-02-14 16:04
Ik heb ze toevallig allebei. Een stal liggen tegels van 2 cm 50/50deze zijn leuk voor ponytjes maar verplaatsen heel snel doordat ze licht zijn. Andere stal liggen 3 cm 50/50 deze blijven al veel beter liggen. de andere stallen hebben grote matten.
De eerste 2 gaat de zeik doorheen en haal ik er regelmatig uit om eronder schoon te maken. de grote matten kan ik gewoon afvegen en is minder arbeidsintensief. ik mest sochtends en savonds ze kunnen de wei op maar door die nattigheid blijven ze liever bij stal. En gooi elke keer emmer vlas over de tegels die vocht opnemen.
stefje
Geplaatst: 13-02-14 16:05
Veren is slecht voor de pezen, als ze er relatief lang op staan worden de pezen flink belast. Maar ik heb zelf ook 'speeltuin'tegels, afgekeurde van de gemeente, en die veren nauwelijks door. Dit aspect was voor mij het allerbelangrijkste waar ik op lette. Ik heb de tegels van 50x50, zo'n 4 cm hoog, met een soort grote vierkante noppen eronder (grootste deel van de tegel rust dus op de grond, ik denk zo'n 90%. Het zijn dus zeker geen slappe tegels, juist erg stug.
Er zijn dus nog wel verschillen in. Het liefst voel ik een tegel zelf voor de aanschaf, zo doe ik het volgende keer weer.
kelseyc
Geplaatst: 13-02-14 16:07
Ik zou ook voor 2 gaan.
Maar ik had zelf ook een vraagje. Mijn verzorgpony's nemen altijd heel veel zand mee naar binnen en dat is irritant met vegen op de stenen. Nu had eigenaar een vraag of rubberen matten misschien zouden kunnen helpen.
Het is zacht dus ook aangenamer voor de pony's. Stro erover heen, dan kun je toch eigenlijk sneller alles opvegen?
DubbelFun
Geplaatst: 13-02-14 16:07
@stefje: wat is dan 'relatief' , want als een paard de hele dag in een zachte zandpaddock staat of op een zachte veenbodem veert dat ook.
@DubbelDun, ik vind zelf als je stilstaat in zand, dat niet erg veren. Wel als je gaat lopen, maar dan is het meer wegzakken/schuiven. Veen, daar zit ik hier ook op (Amstelveen) maar het veen ligt hier niet direct aan de oppervlakte. Ik denk juist in een box waar ze niet veel bewegen en dus meer in 1 houding staan dat doorveren in de kogels, al stilstaand dus statisch, slecht is. Maar dat is wat ik zelf denk na zoveel jaar paarden houden -en ook wel gehoord heb- .
Ik heb al dik 10 jaar een zachte/verende HIT-matras in de box liggen en in de winter staat mijn ouwetje lang genoeg binnen (helaas), maar de pezen/kogels doen het nog uitstekend . Nooit dikke benen oid gehad. Toen mijn andere paard eens een paar dagen achtereen met stalbenen uit de box kwam (met gewone rubber matten) heb ik haar wat nachten in de HIT-box gezet en de dikke benen zijn weggegaan en niet meer terug gekomen.