Langere manen doormiddel van invlechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

Langere manen doormiddel van invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:23

Sinds kort vlecht ik mijn paard in, het lijkt me leuk als hij wat vollere, langere manen krijgt. 1x per week haal ik het los en smeer ik het goed in met cowboy magic antiklit, dan borstel (zachte borstel) ik het voorzichtig uit en vlecht in het na het rijden weer in. Het is best een werkje maar ook wel een mooi excuus om lekker lang te tutten }>

Ik ben heel benieuwd of het effect heeft op mijn Appie!

Wie vlecht zijn paard nog meer in? En wie heeft hier goede/slechte ervaringen mee?

Sjolvir

Re: Langere manen doormiddel van invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:25

Ik vlecht niet meer in.
Die keer dat ik het heb gedaan had hij (met of zonder hulp van de buren) er 2 vlechten uitgesloopt, dat koste hem dus meer haren dan als ik ze gewoon los laat.
Sindsdien heeft hij ze altijd los, behalve als ik rijdt, dan hengtenvlecht omdat ik anders in de knoop kom.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:25

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:26

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:26

Waarom zouden manen langer worden als je ze invlecht? (Niet als kritiek bedoeld maar uit interesse ;))

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:28

Ik heb dat een tijdje geprobeerd bij mijn haflinger, ik haalde de vlechten 1x per week of 1x per twee weken los en kamde ze dan voorzichtig door, maar eigenlijk werden ze onderaan alleen maar dunner. Nu heb ik ze dus weer gewoon los. :+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:29

jazeker altijd vlechten in! Bij mijn ponys gaan de vlechten er 1 x in de 3/4 weken eruit en vlecht ik ze opnieuw in. Ik kam ze zelden uit en gebruik hierbij niks. Alleen mijn handen om ze uit te pluizen.

1 x per 2 maanden doe ik de manen geheel uitkammen en met cowboy magic detangler om geheel te ontklitten. (puur uit gemak dan ook voor mezelf) en meestal laat ik ze dan even los met rijden en daarna gaan ze meteen weer in de vlechten.

Mijn paard schuurt niet/nauwelijks. Ze zal vast wel een keer net als ieder paard der hals ergens langs halen om te kriebelen. Maar verder is het geen schuurder. Dus daarom durf ik het ook te laten zitten.
(bij beide ponys) En ze houden zichzelf heerlijk schoon.

Maar invlechten betekent niet dat ze harder groeien ;) Dat moet bij iedereen er even uitgepraat worden.
Ze breken minder snel af. (tenzij je paard dus schuurt)
voor fotos, zie mijn profiel of onderschrift.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:32

Haha leuk dat topic! Zal zo eens wat plaatsen!

tineke8889 schreef:
Waarom zouden manen langer worden als je ze invlecht? (Niet als kritiek bedoeld maar uit interesse ;))

De haren breken een stuk minder snel af als ze ingevlochten zijn (-;

Moeten je paard en zijn buren er wel vanaf blijven natuurlijk, dat was bij Sjolvir niet helemaal het geval :+
Wel erg zonde hoor, in dat geval kan je invlechten beter laten ja..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:07

hier (een Egyptisch arabische stoeterij) hebben ze allemaal lange manen. Toen ik hier net kwam ging ik op zoek naar het geheim achter die mooie volle bos lange manen; het geheim is:
Niks! Er word helemaal niks gedaan met de manen! Niet borstelen, geen spul erin, en al helemaal geen vlechten... stuk voor stuk hebben ze dit:
Afbeelding
(en sommige nog veel meer haar)

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:42

Pas er wel mee op als je paard ijzers heeft, dat hij/zij niet vast komt met de vlecht aan het ijzer. Tijdje geleden bij een paard bij mij op stal gebeurt... Waarschijnlijk 's nachts tijdens het liggen/rollen met haar vlecht vast komen te zitten aan het ijzer, mensen van stal hebben een hele pluk haar eruit moeten knippen, omdat het paard zelf in paniek was dat ze vast zat!! Sinds dat gebeurd is, ben ik er een beetje voozichtig in geworden
Maar ik vlecht mijn fries met rijden sowieso, anders kom ik in de knoop!! :+

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:48

Appie heeft geen ijzers (-;

@ kehdra, wel lekker makkelijk als het vanzelf gaat :p , mijn appie heeft de afgelopen jaren ook zonder vlechten rondgelopen maar groeien deed het zeker niet. Sinds ik hem vlecht is het aanzienelijk dikker en ook al een klein stukje langer!

Wijziging: Nino, jeetje wat eng, zat het paard zij vlecht niet gewoon heeft losgerukt, lijkt me heel naar een paard zo te vinden..
Laatst bijgewerkt door sjimmiepony op 12-02-14 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:50

helpt een hengstenvlecht ook?

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:52

Julot_Engel schreef:
helpt een hengstenvlecht ook?

Ik heb geen idee.. Zelf vlecht ik mijn paard in met losse vlechten. Bovenin begin ik losjes en naarmate ik verder vlecht, vlecht ik steeds iets strakker.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:52

Als ik niet kan vlechten dan zou ik ze moeten afknippen..ze zijn te lang om ermee te grazen omdat ze er dan op staat.
Dus praktisch zijn ze niet.
T gaat om de manier van onderhouden van de manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:53

Sneller groeiendoet het echt niet hoor, dat is complete onzin!

Lijkt zo omdat het soms minder snel afbreekt, ik vlecht mijn paard sinds een tijdje ook in en merk wel dat ze een veel dikkere bos manen heeft, qua lengte valt wel mee maar groeit wel.

Wel heb ik 1xgehad dat een ander paard tijdens hetkriebelen met elkaar een van dr vlechten eruit heeft gehapt maar ach kleinigheidje houd je ;)

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:20

Romy1234 schreef:
Sneller groeiendoet het echt niet hoor, dat is complete onzin!

Lijkt zo omdat het soms minder snel afbreekt, ik vlecht mijn paard sinds een tijdje ook in en merk wel dat ze een veel dikkere bos manen heeft, qua lengte valt wel mee maar groeit wel.

Wel heb ik 1xgehad dat een ander paard tijdens hetkriebelen met elkaar een van dr vlechten eruit heeft gehapt maar ach kleinigheidje houd je ;)

Ik zeg niet dat het sneller groeit, ik zeg dat het groeit! :+
Zonder vlechten komt er geen centimeter bij, waarschijnlijk omdat het af slijt op kapot gaat.
Haha dan had je paard een mooie korte pluk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:59

haha groeien doet het zowiezo alleen wat je zegt waarschijnlijk doordat het afslijt of breekt dat het niet zo lijkt.

Nou gelukkig was het het vlechtje bij de schoft dus kon ik mooi wegmoffelen onder het zadel haha.