De meningen zijn verdeeld, is Appie te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

De meningen zijn verdeeld, is Appie te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:10

Hoi Bokkers,

De meeste zullen hem inmiddels wel kennen, maar voor degene die dat nog niet doen:

Afbeelding

Dit is Appie, mijn paardenliefde. Appie is een zeer groot, breed gebouwde haflinger ruin van bijna 4 jaartjes jong.

Toen ik Appie 8 maanden geleden voor het eerst ontmoete, zag hij er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 8/vgsd.jpg

Veel te dik natuurlijk... Na veel overleg zijn we hier mee aan de slag gegaan. Met 'we' bedoel ik mijzelf, en de staleigenaar, samen zijn we verantwoordelijk voor de verzorging van Appie. Omdat ik niet altijd aanwezig ben bij het voeren, en de staleigenaar graag (met goede bedoelingen) teveel voert, is dit altijd een gevoelig onderwerp geweest. Ik kan goed met hem overweg maar wat betreft voeren zitten we niet helemaal op een lijn.

Van Juni tot Oktober ben ik druk bezig geweest Appie voldoende beweging te geven, daar naast zou er minder gevoerd gaan worden. Dit was het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 5/cenw.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 5/n7f1.jpg

Ik was helemaal niet zo tevreden en in mijn ogen was meneer nog steeds te dik, dus weer overleg waarbij er nieuwe afspraken gemaakt zijn, echt minder voeren deze keer, en ik heb mijn uiterste best gedaan zo vaak mogelijk aanwezig te zijn bij de voer momenten zodat ik zelf kon voeren. Ondertussen werd het weer helaas slechter en slechter en het werd bijna onmogelijk nog te longeren en rijden -O- . Hierdoor heeft de training een tijdje stil gelegen.

Vanaf Oktober is Appie (ondanks weinig beweging) wel aardig wat afgevallen en een aantal mensen op stal roepen dat hij echt helemaal goed is zo, maar, hier ben ik het dus niet helemaal mee eens :D . Ik vind dat hij is afgevallen, maar er mag zeker nog wel wat af. Maar vooral, er mag spier bij! (We zijn sinds twee weken weer aan het longeren, de weide is droog genoeg!)

Deze fotos heb ik vandaag gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 1/ffsc.jpg

Natuurlijk begin ik inmiddels te twijfelen, tevens de reden dat ik dit topic maak. Stel ik me aan? Kijk ik er overheen omdat ik er zo druk mee ben geweest afgelopen tijd? Hij is natuurlijk wel breed gebouwd.

Mijn vraag is dan ook of jullie bokkers bereid zijn een eerlijk antwoord te geven, hier zou ik veel aan kunnen hebben.

En nog een tweede, wie van jullie heeft er verstand van het voeren van wortelen ipv biks? De staleigenaar heeft de smaak te pakken en wil wortelen voeren ipv biks. In mijn ogen is dit helemaal niet goed, volgens mij zitten er veel te veel suikers in, is het niet veel beter gewoon een vitamine brokje te voeren?

:wave:

_PatriciaH

Re: De meningen zijn verdeeld, is Appie te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:14

Ik vind dat hij er heel mooi uit ziet. Een haflinger is nu eenmaal wat ronder en als je ziet wat je al bereikt hebt toppie!
En ook ik zou zeker geen wortelen gaan voeren aan een paard wat snel dik wordt, voer zonder suiker is veel beter. Ik weet er alles van mijn Tinkers worden van de lucht al dik dus krijgen alleen onbeperkt goed ruwvoer en een handje Metazoa (vitaminebrok) per dag.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:15

Kan hij niet gewoon op alleen hooi/kuil en inderdaad eventueel een handje brok? En een liksteen of iets..

Wortelen in plaats van biks vindt ik echt een hele rare gedachtegang, wat is zijn argument hier achter?

Ik vind het paard nu mooi op gewicht eerlijk gezegd, zou van mij misschien nog een heel klein beetje af mogen, zeker niks er bij.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:18

Ik vind zn kont een beetje raar, misschien meer spieren kweken?
Dunner zou van mij niet hoeven.
Wat een prachtig haar heb je zelf!
Laatst bijgewerkt door tones op 11-02-14 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:18

Ik ben denk ik mijn 'dikke' fjordje gewend.. want ik zie hier absoluut niet een te dik paard... Meer spier mag er inderdaad wel op.. maar veel meer eraf? nee.

Maargoed, dat is mijn mening :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:19

Ik denk dat als hij iets meer spier krijgt dat hij dan perfect zo is.

Vergeet niet dat het een haflinger is en dat het best een beetje rond mag zijn.

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:20

Ik vind hem er goed uit zien hoor!
Mijn pony kreeg ook wortelen, ongeveer 1,5e kilo op een dag. Sochtends alleen peen en savonds ook 2 handjes biks erdoorheen. Het is een fjord met aanleg voor dik worden maar is terwijl zij dat at flink afgevallen! Ze kreeg wel minstens 1,5 uur per dag beweging toen zij nog op die stal stond en dat als voer kreeg!
Volgens mij kan het geen kwaad hoor.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:21

Goed bezig, ik vind dat ie er erg goed uitziet. Een Haflinger hoort wel iets voller te zijn vind ik.
Wortels voeren zou ik zeker niet doen, veels te veel suikers. Hooi / Kuil inderdaad en een beetje vitamine brok bijvoeren. Lekker bewegen met hem en dan zal ie vast op een goed gewicht blijven.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:22

Ik denk dat hij qua dik zijn zo goed is. Hij lijkt een beetje "dikkig" maar dat komt volgens mij vooral doordat er weinig spieren op zitten. als er meer spieren op komen zal hij er vanzelf slanker uit zien denk ik :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:22

Ik vind hem niet veel te dik... Ietsje vet eraf en in de plaats spier zou niet verkeerd zijn, maar dat komt vanzelf :)

Hij ziet er iig een stuk beter uit dan de wandelende worsten, ohnee, klassieke type's ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:25

Ik vind hem er prima uit zien, zorg dat je niet te weinig ruwvoer krijgt. Hij kan zeker beter in zijn bespiering komen en dan zal hij er ook strakker uit zien als hij intensiever getraind word. Veel de houding in je training afwisselen en dan zal zijn buik vast ook wat strakker worden

Wortels zou ik niet voeren zit alleen maar water en suiker in.

Dribbel

Ik dat jij wel wat hebt aan het Body Condition Score systeem:
http://www.eigenpaard.nl/body-condition-score.aspx

''De body condition score is een objectieve methode om de lichaamsconditie van het dier vast te stellen. De hoeveelheid lichaamsvet geeft een score op een numerieke schaal. De onderdelen ribben, hals / manenkam, rug, kruis, achterhand, buik en dijen van het paard worden hierbij beoordeeld. Dit gebeurt door visuele inspectie en door het paard te voelen en te betasten.''

pluisje88

Daphne__ schreef:
Hij ziet er iig een stuk beter uit dan de wandelende worsten, ohnee, klassieke type's ;)

:D :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:31

Kwa vet hoeft er niet meer af. Wel mag het plaatsmaken, wat je zelf ook al zegt, voor spier. Hij is wat klassieker, dus je moet er geen sportype van willen maken, dan zou je hem te kort doen. Ik zou absoluit geen wortelen gaan geven als standaard. Gewoon beperkt als lekkernij of beloning maar niet als vervanginv van voer. Denk dat je paard meer dan genoeg heeft aan (voldoende)ruwvoer en evt een handje (vitaminen)brokjes maar zeker zolang als hij geen zwaar werk vericht, Niet volproppen met allerlei biksjes en dingen. Denk dat je dan van de zomer niet weet wat je ziet! Leuke haf!!

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:32

Dat ziet er gewoon mooi uit, alleen inderdaad wat spieren kweken, zou hem gewoon zo houden

bruintje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:33

volgends mij moet die niet dunner
vind hem echt mooi zo

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:35

Ik vind hem zeker niet te dik! Waarschijnlijk als hij spieren krijgt is hij prachtig in verhouding.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:36

misschien ligt het aan mij, maar ik zie op de laatste fotos zeker Geen Dik paard!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:36

Wortelen zit weinig in, dat is 90% water. Hier krijgen ze een 20 liter emmer per voerbeurt (2 maal daags) vol met schillen en kontjes.
In wortelen zitten bijna 5% suikers, in krachtvoer zit meer. :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:38

ik vind hem erg goed uitzien en om verdere problemen te verkomen mag er zelfs nog meer af, mijn haflinger merrie is mooi slank in de zomer, een beetje zoals haflingers op een fokkerij, in de winter iets boller. Gewoon goed op gras letten, geen wortels voeren, geen krachtvoer en verspreid over de dag hapjes hooi. Dit houd ze slank, (en natuurlijk voldoende beweging).Wil je toch bijvoeren, dan raad ik subli zonder aan, een muslie, en dan niet een halve emmer vol elke dag, maar een halve maatschep is zat voor een haflinger! van nature zijn ze stevig gebouwd, wij hebben dit er inmiddels bijna uitgefokt. In het wild zijn haflingers ook niet dik, dus het hoort niet (dan bedoel ik dat ze vroeger waar ze ontstaan zijn in de bergen liepen). En als ze dik zijn krijg je veel sneller allerlei problemen: zadel past niet, kan achterbeen niet onderbrengen, word slomer, hoefbevangenheid.

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:38

geen dik paardje hoor ziet er lekker gezond uit! Beeter ietsjes te dik dan te dun toch? :p

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:39

Ik vind hem er goed uit zien hoor, hij zou nog wel wat meer spieren mogen kweken. Maar hij is verder echt prima zo hoor!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:42

Dirkjexx schreef:
geen dik paardje hoor ziet er lekker gezond uit! Beeter ietsjes te dik dan te dun toch? :p

Vind ik een gevaarlijke uitspraak in een tijd waarin heel veel paarden te dik zijn.

Ik zie ze persoonijk iets lichter, dan kun je wat bijvoeren als het nodig is. Als een paard iets te dik is, dan is het vaak moeilijker om het er af te krijgen (uitzonderen niet meegerekend).

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:44

Er hoeft zeker niet meer van af, alleen meer spieren mag wel, maargoed dat kun je trainen. En wortelen voeren ipv brok vind ik nogal een rare gedachten gang. In wortelen zitten veel suikers waar hij dus weer van aan komt. Zoals al eerder hierboven is gezegd zou ik hem gewoon heel de dag op ruwvoer zetten en handje brok.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:59

Volgens de stal eigenaar zit er in wortel alleen heel veel water, waardoor het beter is om te geven dan biks..