Sluiting in de stroomdraad, draad brand daardoor door...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Sluiting in de stroomdraad, draad brand daardoor door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:04

Ik zit met een probleem en ik weet niet hoe ik het op moet lossen...

Sinds augustus sta ik op mijn huidige wei, voor ik er kwam staan heb ik de stroomdraad helemaal vernieuwd.
Ik heb een stroom apparaat op stroom en er staat een beste klap op als je de stroomdraad aanraakt.
De palen in de wei zijn van ijzer en geleiders ook, er zit wel rubber tussen geleider en paal.
Nou heb ik bij sommige palen al sluiting, hier heb ik dan ook extra geïsoleerd door tape.
Maar ik heb ook gewoon in de draad sluiting waar helemaal geen paal is.
Ik heb een aardpen in gebruik.

Nu is het al een paar keer voorgekomen dat mijn stroomdraad dus finaal door de midden is gebrand.
Op de voorste wei niet zo'n erge ramp aangezien de paarden daar niet weg kunnen, maar op de achterste wei kunnen ze als zoiets gebeurd wel ontsnappen en de weg op...

Ikzelf heb gewoon te weinig verstand van stroom aansluiten dus ik kom er niet uit wat het nu is en hoe het op te lossen.....
IK heb het idee dat het lint wat ik gebruik ook niet de beste kwaliteit is, maar om nou elke 5 maanden de hele wei van nieuwe stroomdraad te moeten voorzien is a niet mijn bedoeling en b gaat dat een duur grapje worden...

Hebben jullie misschien een idee waar dit aan ligt en hoe dit op te lossen of weten jullie misschien bedrijven die zoiets kunnen en niet al te duur zijn?

Tips zijn heeeeeeeeel erg welkom!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:27

Heb je genoeg aarding met je aardpen? Hoelang is deze en hoeveel heb je er?
Wat voor draad heb je?
Anders echt op je draad gaan meten waar de storing zit met een voltmeter.

BBolluijt

Re: Sluiting in de stroomdraad, draad brand daardoor door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:50

Het probleem zit niet in de draad maar in de isolatoren. Als je een goed apparaat hebt is de spanning op de draad 6000 tot 10000 Volt. Dit is echt niet te isoleren met een laagje isolatietape dat simpelweg te dun is. Gebruik dus alleen goede kunststof isolatoren zoals http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... -lint.html

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:50

Zo blijkt maar weer goedkoop = duurkoop.
De beste oplossing is alles eraf halen en vervangen door een kwaliteits merk als Gallagher of Koltec.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:56

juliomariner schreef:
De beste oplossing is alles eraf halen en vervangen door een kwaliteits merk als Gallagher of Koltec.

wat een onwijze onzin. -O- hoe kun je mensen op kosten jagen.
Gallagher vraagt gewoon belachelijk veel geld.

ik zou kunstof geleiders aan je palen maken, dan is probleem wel opgelost.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:04

Marjo89 schreef:
juliomariner schreef:

wat een onwijze onzin. -O- hoe kun je mensen op kosten jagen.
Gallagher vraagt gewoon belachelijk veel geld.

ik zou kunstof geleiders aan je palen maken, dan is probleem wel opgelost.

We hebben al meer dan 40 jaar ervaring in de omheining en kan zeggen dat er echt wel een enorm kwaliteitsverschil is tussen het schrikdraad. Ik wil zelfs geen goedkope rotzooi gebruiken omdat dat altijd problemen opleverd.
En Gallagher is ionderdaad niet goedkoop maar wel het beste want op het band geven ze 7 jaar UV garantie terwijl je bij de goedkopere soorten stoepgarantie krijgt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:12

Vreemd verhaal, van dat doorbranden. Ik heb bijna 30 jaar schrikdraad in gebruik, en gebruik nog de slechtste oudste draadjes -als tussendraad om paarden te scheiden of graasstrip af te zetten-, maar doorbranden heb ik nooit meegemaakt. Ik heb nu een jaar of 6 het basisspul van Agradi in gebruik (breed lint en isolatoren) en nog nooit enig probleem gehad. Geen dure merken dus hier te vinden ;-).

Heb je misschien echt oude isolatoren in gebruik, het porceleinen spul misschien nog? Zo niet, vraag me dan af of je apparaat wel in orde is...? Of een extreem zware versie misschien gekocht?
Laatst bijgewerkt door stefje op 11-02-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:14

Mooie reclame in je onderschrift Juliomariner. _O-

Inderdaad zorgen voor goede isolatoren, als het dan nog niet verholpen is even kijken naar de aarding! :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:20

upendo schreef:

Dat is volgens mij gewoon toegestaan. Daarbij zeg ik niet dat ze het Gallagher spul bij mij moeten bestellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:23

juliomariner schreef:
We hebben al meer dan 40 jaar ervaring in de omheining en kan zeggen dat er echt wel een enorm kwaliteitsverschil is tussen het schrikdraad. Ik wil zelfs geen goedkope rotzooi gebruiken omdat dat altijd problemen opleverd.
En Gallagher is ionderdaad niet goedkoop maar wel het beste want op het band geven ze 7 jaar UV garantie terwijl je bij de goedkopere soorten stoepgarantie krijgt

UV garantie klinkt mooi, maar heeft niets met doorbranden te maken.
En als je draad (om wat voor reden) kapot gaat, gooien ze dat alsnog op verkeerd gebruik.

Daarnaast krijg je op het veel goedkopere AKO lint 5 jaar volledige garantie.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:26

juliomariner schreef:
upendo schreef:

Dat is volgens mij gewoon toegestaan. Daarbij zeg ik niet dat ze het Gallagher spul bij mij moeten bestellen.

Ja, maar merken erbij halen lijkt mij volledig onnodig in dit geval.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:28

Brainless schreef:
UV garantie klinkt mooi, maar heeft niets met doorbranden te maken.
En als je draad (om wat voor reden) kapot gaat, gooien ze dat alsnog op verkeerd gebruik.

Daarnaast krijg je op het veel goedkopere AKO lint 5 jaar volledige garantie.

UV garantie, klopt heeft niets met doorbranden te maken. We hebben met AKO gewerkt, is niet slecht maar de Galagher kwaliteit vinden wij beter. Als er problemen zijn komt de Gallagher adviseur gratis en vrijblijvend kijken om de problemen op te lossen. Dat ze de problemen onterrecht op verkeerd rbruik gooien heb ik nog niet meegemaakt terwijl wij al meer dan 10 jaar zaken doen met Gallagher

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:30

upendo schreef:
[Ja, maar merken erbij halen lijkt mij volledig onnodig in dit geval.

Ik noemde ook een merk dat wij helemaal niet verkopen maar dat ook gewoon goed is. Zo zijn er wel meer goede merken. Waar ik vooral slechte ervaringen mee heb zijn van die merkloze partijen of merken met een fantasienaam die regelmatig op de markt verschijnen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:50

Tja, alle waar naar zijn geld... Dure merken die langer meegaan, goedkopere merken (of merkloos) die -misschien- minder lang meegaan. Het is maar net wat je wilt. Maar in deze context denk ik niet dat een -duur-merklint of -isolatorspul dit probleem niet had gegeven. Basismateriaal zou geen probleem moeten geven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:11

stefje schreef:
Tja, alle waar naar zijn geld... Dure merken die langer meegaan, goedkopere merken (of merkloos) die -misschien- minder lang meegaan. Het is maar net wat je wilt. Maar in deze context denk ik niet dat een -duur-merklint of -isolatorspul dit probleem niet had gegeven. Basismateriaal zou geen probleem moeten geven.

Het grote probleem hier zijn denk ik de isolatoren. De ketting breekt altijd op de zwakste schakel in dit geval zeer zeer waarschijnlijk de isolatoren

mootje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:12

Heb je wel genoeg aardpennen in gebruik? Afhankelijk van de ondergrond is het wenselijk om meerdere aardpennen te gebruiken als je dit probleem hebt. Soms wel 3 stuks met een meter afstand tussen de pennen. Let erop dat de aardpen een meter in de grond moet zitten. Het beste is om de aardpennen in drassig grond te plaatsen bv langs de slootkant.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:58

Het doorbranden van de draad ligt er vaak aan dat je draad niet de juiste weerstand heeft voor de stroom die er doorheen gaat.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:58

@Patsab, Aardpen is denk ik zo'n anderhalve meter?
Heb er eentje.

@BBolluijt, er zit een rubber rand tussen de paal en de isolatoren, de isolatie tape zit daar weer onder...
Die kunststof isolatoren zijn leuk maar niet te bevestigen aan deze palen......

@Juliomariner, Geef maar geld dan zal ik alles vervangen door een duur merk....
Helaas groeit het geld me niet op de rug en is dat geen optie voor mij.....
Het lint wat ik heb zal inderdaad ook niet het beste lint zijn nee.....
Maar op een andere wei waar ik gestaan heb voldeed het wel prima, daar had ik houten palen en plastic isolatoren.
Maar ook een stroomapparaat op een autoaccu dus daar stond ook een klap minder stroom op.

@Marjo89, ik denk ook dat dat al zal schelen maar die kan je niet vast maken aan de palen volgens mij....

@Stefje, en toch is het zo.....
Draad maakt sluiting en gaat daardoor op den duur finaal door de midden.
Mijn stroomapparaat is van Impuls en is geschikt voor 50 km

@Upendo, hahaha onderschrift was me nog niet eens opgevallen :D

@Brainless, garantie is meestal over zodra er iets aan komt.....

@Mootje, ik heb er eentje, nooit geweten dat je ook meerdere aardpennen nodig kan hebben.....

@Mnkorteleve, kan dat ook al ja?

Ik heb er zelf echt veel te weinig verstand van.......
Als ik geld zat zou hebben zou ik er een bedrijf voor laten komen en alles laten vervangen maar helaas....
De eigenaar van de wei weet ook van geen toeten of blazen dus daar kan ik ook niet om advies vragen...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:16

Ja je draad kan inderdaad te dun zijn voor de hoeveelheid stroom die er doorheen gaat.
Je draad wordt dan warm, en een warme draad geleid minder elektriciteit. Maar omdat je nog altijd de zelfde hoeveelheid stroom erdoorheen wil jagen wordt je draad warmer enz enz enz. tot je draad door brand/ kortsluiting maakt/ zekeringen eruit ploffen.
Je zult dus waarschijnlijk op zoek moeten naar een draad die de hoeveelheid stroom die je er doorheen wil sturen aankan.
In de meeste gevallen is dat een dikkere draad.

http://www.schrikdraad.com/c-1420786/koord/
Zie hier op deze site draad met een dikte van 0.2 mm met 4 ohm/m weerstand dikte maar ook van 0.4 mm dikte met 6 ohm/m weerstand.

De 4ohm kan meer stroom aan dan de 6ohm draad.

Je zult dus even moeten achterhalen hoe dik de metaaldraadjes zijn die door je huidige draad lopen. en hoeveel ohm (weerstand) je draad kan hebben. En vanuit daar gaan zoeken naar een draad die meer mag hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:36

Zonder er perse een merk bij te willen halen, staat op de site van Gallagher wel veel nuttige info mbt het op de juiste wijze aanleggen van een afrastering.
Dus daar zou je even kunnen checken of je aan alle voorwaarden hebt voldaan.

Wat bedoel je precies met ijzeren palen, ijzeren geleiders met rubber ertussen? Heb je dat zelf geknutseld of hoe moet ik dat voor me zien?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:37

Ik denk dat ze van die groene ijzeren paaltje met zo'n ''varkens staart krul'' boven in heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:43

Dat is geen permanente afrastering?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:47

Ja dat is geen permanente afrastering, wat ze dan bedoeld aan ijzeren paal?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:57

Ik zal morgen wel eens foto's maken van lint en palen, dan zien jullie wat ik bedoel.
Het zou zo maar eens kunnen dat het lint inderdaad te dun is dan voor de stroom, de metaaldraadjes in het lint zijn echt maar heel dun....
Ze breken ook erg vlug.

Ik heb niks zelf geknutseld, stond er al toen ik daar kwam.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:26

Dan is het vast en zeker tijd voor nieuw lint!