Uitmesten ?? Help !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mies_xxx

Uitmesten ?? Help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:37

Hoihoi *\o/*

Ik heb eindelijk hele leuke verzorg pony's _/-\o_ super blij !!! _/-\o_
En ik mag rijden !! Maar dan moet ik wel een paar keren de stal uitmesten.... Stal uitmesten vind ik niet erg...... Alleen ik weet niet hoe het moet -O- -O-
Hoe vaak moet een stal worden uitgemest ??
En hoe moet je gewoon stro er uithalen en er weer nieuw stro in de plaats doen??
Heel graag een reactie :j /3

Doeidoei

mavantos

Re: Uitmesten ?? Help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:38

Al het natte en vieze stro eruit en ook de mest, het schone stro dat er nog ligt aan verspreiden over de stal en daaroverheen nieuw stro. Zo deed ik het altijd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:41

Misschien even aan de eigenaar vragen? Misschien heeft hij/zij hier ook specifieke wensen over hoe hij/zij het gedaan wilt hebben en hoe vaak.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 09-02-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:41

Gefeliciteerd! Leuk! *\o/*

Vraag het de eigenaresse! Iedereen doet het weer anders namelijk ;).

Hoe ik het deed: schoon stro verzamelen in een hoek met een riek (schoonste plekje van stal was bij mijn pony of helemaal achterin of onder de voerbak). De hopen op de kruiwagen en ook de natte plekken goed eruit scheppen met de riek (kan je van die mooie stapeltjes van maken). Als alle viezigheid weg is het stro uit de hoek uitspreiden en schoon/vers stro eroverheen.

Maar laat het de eigenaresse even voor doen. Sommige halen meer weg dan de ander en weer anderen mesten niet altijd uit, maar strooien meer/vaker alleen op. En iedereen gebruikt weer een andere hoeveelheid schoon stro! Dus vraag hoeveel eruit moet en hoeveel er in mag ;) (de een gooit een plak per dag erin, de ander een plak per week bijvoorbeeld)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:44

Even vragen hoe de eigenaar het wil.
Gewoon eerlijk zijn zeggen ik begrijp dat ik moet mesten, maar wilt u het een keer laten zien?
Hoeveel mag je er iedere keer bij doen?
waar laat je de mest?

Ieder mest op zijn eigen manier. Ik weet dat ik erg pietluttig ben en meer verbruik dan een ander.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:47

Uitmesten is mest eruit halen dus niet met kruiwagentjes schoon stro nu nar de mesthoop rijden, dat is zonde!

Schoon spul moet blijven, vies eruit :) maar dat is maar net wat de eigenaar graag wil.
Met een potstal haal je vaak alleen de mest eruit en dan een nieuwe laag erop.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:01

Iedereen heeft zijn manier ervoor. Gewoon even aan de eigenaar vragen hoe het moet ed.

Het komt er op neer dat je bij stro het propere stro aan de kant doet en de mestballen eruit vist. Natte plekken merk je wel daar is het stro donkerder en wat sappiger :+ Dan kan het het propere stro weer over de stal heen trekken en eventueel wat nieuw bijgooien. Maar ik zou het gewoon vragen of hij/zij je er de eerste keer mee kan helpen omdat je dat nog niet hebt gedaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:04

En wees echt niet bang om te vragen hoe het moet! Liever uitleggen en dat het dan goed gaat dan dat je maar iets doet en de eigenaresse het niet goed vindt ;)

Cocohannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:14

Vraag aan de eigenaaresse hoe ze he wil.
Volg haar instructies en je zal in de korste keren een stal kunnenuitmesten

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:16

Ik zou het ook even vragen aan de eigenaresse. Ieder heeft z'n eigen manier en het ene paard maakt de stal ook op een andere manier vuil dan de ander.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:28

gewoon even vragen of ze de eerste keer er bij wil zijn en je wil zeggen hoe het moet!
Zou ik als eigenaar enkel blij om zijn als een verzorgster me dat zou vragen! :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:42

Als eerst heb je een kruiwagen, mestvork, en voor later de stalbedekking nodig.
Mest nooit een stal uit als de pony er nog in staat. :)
Je begint met alle losse drollen eruit te halen, daarna al het vieze natte stro eruit halen,
als de kruiwagen al aardig vol begint te raken terwijl je pas net bezig bent, gewoon gaan
legen, als je met een overvolle kruiwagen gaat rijden heb je kans dat hij omvalt. Dan heb
je een probleem :)

Als de stal helemaal leeg is, gooi je stro op, klaar :)
Het beste kun je gewoon 1x per week de stal helemaal leeghalen, en tussendoor als
hij vies begint te worden het er ook uit halen, heb je alleen maar minder werk op de
1x per week beurt. :)

Succes

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:17

Ik doe het altijd zo:

Paarden naar buiten.
Kruiwagen, riek, bezem en drollenboy(niet echt nodig) en soms een schep halen.
Dan de oppervlakkige drollen eruit halen. Het schone stro naar een schone plek brengen
Natte plekken en andere drollen eruit. Schone stro weer verspreiden en dan even kijken of er nog genoeg is en anders nieuw pakken.

Gefeliciteerd met je verzorgpony. Misschien kan je aan de eigenaar vragen hoe zij mest en of je misschien in het begin dit samen kan doen omdat je het nog nooit gedaan hebt, maar het graag wilt leren.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:22

Wij mesten elke dag de stallen uit, maar we legen ze niet volledig uit hoor! De natte plekken en de mest doe je eruit (in de winter nooit de onderste laag verwijderen! Dit is een soort isolatie!). Dan doe je er een laagje vers stro op, van winter naar zomer legen we ze helemaal uit en ontsmetten de stallen ook, dot doen we een paar keer per jaar, voor de rest gewoon de vuile plekken verwijderen
Succes ;) /3

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:25

Wij doen de stal altijd als wij ook bij de paarden zijn.
en elke keer de vieze plekken eruit halen.
en als er nog genoeg stro in ligt er geen nieuwe bij doen.
allen nieuw stro erbij doen als er te weinig in ligt.
Wij zelf staan op vlas maar doen iedere dag of als wij op stal zijn de stal even dit scheelt een hoop werk. Sommige mensen doen het 1 keer in de week.
maar dan is en word het Veel zwaarder.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:00

Overleg met de eigenaar wat er precies van jou verwacht wordt. En geef zelf ook aan als je iets niet eerder hebt gedaan. Dat is helemaal niet erg maar geeft dat wel aan! Wanneer jij aangeeft dat je alles kunt en dan blijkt het niet helemaal goed te gaan.... daar wordt niemand blij van. Durf hulp te vragen en laat eventueel iemand het voor doen. Veel succes en hopelijk heb je veel plezier van je verzorgpony.