2500m2 genoeg voor 2 paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

2500m2 genoeg voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:09

Ik zit met een dilemma, ik heb momenteel 1 paard, een draver ruin van 1.60m. Ik kan met hem momenteel niks. Toen ik hem heb gekocht was er niks met hem aan de hand. Twee weken later schrok hij van een geit en zijn wij in de sloot gevallen. Nu gebruikt hij de sloot om onder werk, buitenritten etc te komen. tevens als hij angstig is gaat hij met zijn kont naar de sloot en loopt hij richting de sloot achteruit. Met wandelen gaat er keihard de rem op en dan verblikt of verbloost die niet. Raar beestje is het. Nu zit ik eraan te denken om een ander paard erbij te kopen. Tevens een draver, rond de 1.64m. Zodat mijn paard ook niet meer alleen staat, want ik merk dat het toch wel impact op hem heeft. Hij is in 2012 naar een stalling gegaan met super veel paarden, daar heb ik hem weggehaald want hij werd daar doodongelukkig. Voor die tijd heeft hij met een haflinger en een belg gestaan. Mijn oom is helaas gestopt met de pensionstallen en daarom staat mijn paard dus weer aan huis. Voorheen is dit goed gegaan, laten we zeggen dat hij dik 3 jaar bij mij thuis heeft gestaan (dit wel verspreid, elk haar stond hij een weekje of twee bij mijn oom in verband met vakanties).

Voor mijn paard zou het erg leuk zijn om een maatje erbij te hebben. Voor mij is dan een nieuw paard erg aantrekkelijk, eentje waar ik op kan rijden en gewoon mijn ei kwijt kan. Vroeger ging ik altijd lekker een buitenrit doen met mijn paard, dit ging niet zonder problemen maar ontspannen lukte wel altijd. Tegenwoordig komen we niet verder dan enkele meters of meneer is al angstig of hij toont verzet. Als ik dan een andere draver erbij koop staat hij niet meer alleen, heeft hij een maatje en kan ik weer paardrijden. Tuurlijk zal ik nog wel met mijn paard wandelen, dat vindt hij nog wel leuk.

Maar nu is mijn vraag, is 2500 vierkante meter genoeg voor twee paarden? Land is gedraineerd. Mijn paard staat halve dagen op de wei, 's zomers langer dan in de winter. Tegenwoordig staat mijn paard 's winters op stal, en als het weer het toelaat mag hij enkele uren naar buiten. Verder stap ik om de dag met mijn paard.

Als 2500 vierkante meter genoeg is om twee paarden te houden dan moet ik alleen mijn ouders nog overhalen om een extra stal te bouwen. Het geld voor een paard heb ik zelf.

EliseXJoelle

Re: 2500m2 genoeg voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:14

Wat heb je verder nog aan huis voor de paarden? paddock/rijbak? zo niet is er geen mogelijkheid om een uitloopstal of paddock (met stuk verharding en schuilmogelijkheid) te maken zodat ze de hele dag buiten kunnen staan als ze niet op de weide staan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:16

Als je er een paddock van maakt. Maar gras houd je niet op dat postzegel stukje. Onze 2 shetten redden het net met zo'n 4000/5000 m2.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:17

Ik ben wel van plan om een paddock te maken, maar dit gaat wel van de 2500 vierkante meter af waardoor de paarden minder gras hebben. Wat ik ook zat te denken was om een stal met uitloop naar de wei te maken, zo kunnen de paarden zelf beslissen wanneer ze naar buiten willen of niet.

Wij hadden dik 4 hectare land, dit hebben wij moeten verkopen van de gemeente.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:22

Ik denk dat het wel haalbaar is.
Zorgen dat ze wel de ruimte hebben om af en toe lekker de benen te strekken (ofwel paddock die groot genoeg is ofwel weiland groot genoeg houden). Let er wel op dat ze wanneer ze minder gras krijgen voldoende hooi bij gevoerd krijgen natuurlijk.

Uitloop heb ik zelf goede ervaringen mee. Kennis van mij houd zo 4 paarden (4 kleine paddocks + verharde uitloop + inloop stal) daarbij voert ze ze voldoende hooi bij. weide is in de winter bij hun bijna niet te gebruiken en tot nu toe hebben ze ook inde zomer periode maar minimaal weides (wel bezig meer weide te krijgen uiteraard). Hooi doet ze in slowfeeders, en heeft in de stal een automatische drinkbak en buiten nog een emmer staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:25

Wij hebben ongeveer evenveel ruimte en ik heb een rijbak met daaraan vast een paddockje van totaal 50 x 19. Daar staan de paarden (2 stuks en een pony) het grootste deel van de dag in. In de paddock heb ik een slowfeeder en een betegelde schuilstal van 4 x 2.5. Dan heb ik nog een wei van 24 x 35 over en die gebruik ik alleen bij goed weer (dus als ze de grond niet kapot lopen) en dan eerst max een uurtje per dag en als het seizoen ten einde loopt mogen ze er de hele dag op. De stallen heb ik direct aan het huis vast gemaakt (buitenstallen), want ik wou graag gewoon vaste boxen hebben voor de wintertijd enz.

Ik moet zeggen.. het wil echt hartstikke goed zo! Mijn paarden lopen lekker de hele dag buiten, hebben aan voer geen tekort, zijn reuzeblij met de grasjes die ze krijgen en klagen absoluut niet haha.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:26

Dus met slecht weer staat je paard hele dagen binnen en ga je om de dag wandelen? Dan zou ik sowieso heel snel een paddock gaan aanleggen zodat iig je paard elke dag naar buiten kan. Liefst langer dan die halve dag.. En als die paddock er dan toch is kun je ook wel een tweede paard erbij nemen. Idd veel leuker voor je paard!! Veel gras zal je niet over houden, maar dan maar wat minder op het gras, als je een paddock hebt maakt dat ook niet zoveel meer uit :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:29

Klinkt goed!

Mijn paard krijgt nu 's ochtends, 's middags en 's avonds een dik plak hooi, tussendoor krijgt hij nog halve plakken. Hij krijgt 's ochtends müsli met slobber en 's avonds ook. 's Zomers krijgt hij hetzelfde qua ruwvoer, maar de slobber wordt vervangen door een handje biks of weggelaten.

Meestal staat hij geen halve dagen op de wei, meestal is het van 9.00 tot 20.00 dus dat is wel aardig denk ik zo. In de winter staat hij soms tot 10 of 11 uur 's avonds in de wei. In de winter is het een stuk minder, maar wanneer hij niet naar buiten is geweest ga ik dik 40 minuten met hem wandelen, laat hem dan ook zo af en toe grazen.

Gras is er wel genoeg, in de zomer hebben we volop gras, zelfs met 1 paard. En zo af en toe mag hij in de tuin, daar is natuurlijk veel lekkerder gras en een stuk groener haha.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:33

Als ik jou was zou ik er (zeker voor de winter/natte periode) lekker een paddock bij maken. Een tweede paard is naar mijn idee hoe dan ook niet iets wat je moet tegenhouden, paarden zijn kudde dieren dus horen niet alleen te staan.

Heel veel suc6 als je opzoek gaat naar een tweede paardje!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:35

Ik loop op de feite voor, ben helemaal verliefd op een draver ruin, 6 jaar en 1.64m. Lijkt sprekend op mijn paard alleen dan zonder een sneb. haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:33

Ik zou zeker een zandpaddock van zo´n 400m2 maken aan de stallen vast, met klein stukje bestrating direct aan-rond je stal.
Dat is ruim genoeg voor 2 paarden en je houd nog zo´n 2100m2 gras over dat je eventueel in 3 stukjes kunt verdelen om af te wisselen met beweiden en bemesten/rusten.
Dat is wel te doen met 2 paarden. Vooral omdat je de weide minder intensief belast als je een paddock gebruikt en slechts een paar uur per dag op het gras laat, terwijl de paarden wel de hele dag los kunnen lopen.

Het gedrag van je paard kan, naast eenzaamheid, ook komen doordat hij te weinig buiten komt, daar kunnen ze ook dwars en druk en schrikkerig van worden.