Sings kort huur ik een kleinschalige stal voor mijn paarden. Ik heb al een beetje op bokt rondgekeken maar toch nog niet op een conclusie gekomen, en waar ik materiaal vandaan kan halen. In onze vierkante longeerbak/paddock (ruim 15 x 15) met mooi zand (licht zand, niet zwaar maar weet niet wat het is) blijft na regenval lang water staan. Enige wat eronder ligt in worteldoek, maar dat komt op sommige punten nu omhoog. Ik wil hem laten uitgraven en er dreinage onder plaatsen, maar hoe? Om een heel bedrijf het te laten plaatsen is voor mij als student te prijzig, maar wellicht heeft iemand een goed relatief goedkoop idee waar ik dit kan kopen en hoe aan te leggen? Ik kan door kennissen voor een redelijke prijs de paddock laten uitgraven met een graafmachine en weer laten vullen.. Maar hoe moet de dreinage?
Alvast hartelijk dank voor opties/reacties!
Rooompie
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-14 19:26
Heb ondertussen vernomen: dreinage buizen met afvoer, opvullen met keien en doek eroverheen, weer opvullen met zand. Maar weet iemand waar een relatief goedkope dreinage te Vinsen is voor geode kwaliteit?
Op die manier slippen je buizen in de kortste tijd dicht en heb je er geen plezier meer van. Gangen graven (diep genoeg, bv 70cm diep), worteldoek erin, laag steenpuin,buis erin, steenpuin erover en dan de doek terug dichtvouwen en dan zand erover. Ik kan het weten, vriend in zelfstandige grondwerker.
Gronddoek/worteldoek ligt hier 100% plat en vast, en door de onderplaklaag die het heeft, maar ook door de zeker 100 grondankers die er in gezet zijn om dat op de plek te houden. Drainagebuizen liggen onder het worteldoek ivm niet opgegraven worden etc.